De wintersport komt er weer aan. Uiteraard staat heel hardwerkend en leasend Nederland klaar om met eega en kroost die kant op te gaan. Maar ja, hardwerkend Nederland heeft tegenwoordig vaak een elektrische auto of een vorm van een plug-in hybride. Die werken wel op de wintersport, maar ideaal is het niet. Daarom introduceren wij een nieuw fenomeen: de wintersportauto. Het idee erachter is simpel: je koopt een auto en rijdt er alleen mee op wintersport (of andere vakanties).
Dit betekent dat je hem maandenlang kunt opschorten en er niets over betaald qua verzekering en motorrijtuigenbelasting. Dan kun je lekker forensen met je EV en voor de wintersport pak je de wintersportauto. Maar ja, dan wil je natuurlijk wil dat het iets leuks is, je leaseauto is immers al saai genoeg. Ook wil je niet dat het de wereld kost, want het is een auto voor erbij.
Daarom hebben we een overzicht gemaakt met tien wintersportauto’s voor ongeveer 10.000 euro. Soms er iets boven, meestal eronder:
Opel Insignia OPC Sports Tourer
10.900 euro – 2009 – 188.000 km
De meest onderschatte auto uit Rüsselsheim (waar Opel vandaan komt). De Insignia is een zwaar onderschatte auto en de snelle variant, de Insignia OPC, al helemaal. De 2,8 liter V6 turbomotor is goed voor 325 pk en 450 Nm, meer dan voldoende om 250 km/u mee te halen. Sommige Insignia’s hebben geen begrenzer en halen 270 km/u. Je kan dus dikke BMW’s pesten op de linkerbaan van de Autobahn.
Het grote nadeel is zijn gewicht en verbruik. Dat gewicht is op zich wel lekker op de Autobahn, zeker tijdens gure weersomstandigheden (die je kan verwachten tijdens de wintersport). Dat verbruik kun je compenseren met de lage aanschafprijs.
Honda Legend 3.5 SH-AWD
9.000 euro -2007 – 227.000 km
Waarom altijd die eeuwige Duitsers? Nou ja, ze maken veel vierwielaandrijvers met veel vermogen en ze schrijven af als bakstenen. Maar deze Honda Legend kan er ook wat van. Nieuw kostte deze luxesedan meer dan 75.000 euro, nu koop je ze voor minder dan 10.000 euro, als je er al eentje kan vinden. Dat is ook meteen het grote probleem, want omdat niemand dit kent en niemand dit zoekt, kom je er nooit van af.
Lekker oprijden dus. Dat is op zich geen vervelend karwei, wat elke Honda Legend is bomvol afgeleverd (alleen metallic lak was destijds een optie). Ook is er niet zoiets als een Legend 2.0i, ze hebben allemaal die 3,5 liter V6 met vierwielaandrijving en automaat. Natuurlijk, ook de Legend zuipt als een tempelier, maar dat doe jij tijdens het aprés-skiën ook.
Mercedes R500 Lang 4Matic (W251)
9.950 euro – 2007 – 314.000 km
We hadden dit lijstje wintersportauto’s kunnen vullen met Mercedessen alleen. De R-Klasse is de meest bijzondere. Het idee was om een soort luxe MPV te maken op basis van het platform van de Mercedes ML. Ondanks dat het een busje is, heeft deze auto SUV-genen. Natuurlijk is een R320 CDI het meest verstandig, maar ‘verstandig’ levert niet altijd een leuk motorgeluid op.
De R500 klinkt namelijk geweldig, een decent blaffende V8. Natuurlijk neemt ie net zoveel liters Super Plus tot zich als jij Rieslings en Zinfandels wegtikt, maar in beide gevallen valt het onder de categorie genieten. Met name de ruimte aan boord is episch en geeft je het ware gevoel van luxe.
Volkswagen Phaeton V8 4Motion (Typ 3D)
9.750 euro – 2008 – 160.000 km
Ja, dit kan ook gewoon voor minder dan 10 mille. Het meest bijzondere is niet zozeer hoe snel de Phaeton naar de 250 km/u sprint, want dat valt stiekem een beetje tegen. Nee, het gaat erom hoe die zich gedraagt op die snelheid. Het is zeer kalm en sereen aan boord. De achtcilinder lust wel een slokje, maar dan rijdt je wel naar de wintersport in een legendarische auto.
Het enige nadeel is dat je de Phaeton elke keer verwart met een Passat die ernaast staat.Naast het verbruik is het onderhoud toch wel een dingetje. Er zitten veel onderdelen op die allemaal kapot kunnen. En gaan. Toevallig zijn al die onderdelen ook nog heel erg duur. Altijd. Tenslotte kost het altijd een paar uur
Mazda CX-7 2.3 Turbo (ER)
7.950 euro – 2008 – 182.000 km
Tegenwoordig is Mazda druk bezig met de CX-60 (en de modellen daarboven), maar dat is geen nieuw fenomeen. Zo was er ooit een CX-9 en tussen dat model en de bekende CX-5 zat deze CX-7. Het is eigenlijk een Mazda 6 MPS voor mensen met een gezin. Of wintersportplannen in dit geval. De Mazda 6 MPS was een onbegrepen sportsedan en de CX-7 een onbegrepen crossover.
Dat is wel een beetje onterecht, want het zijn geweldige auto’s. Zie het als een soort junior Porsche Cayenne zonder de badge. De 2,3-liter DISI-turbomotor is behoorlijk potent, maar het zijn met name de rijeigenschappen waarvoor je een CX-7. Er zijn niet veel crossovers uit deze tijd die beter een bocht omgaan.
Alfa Brera 3.2 Q4 SkyWindow (939D)
8.945 euro -2006 -142.000 km
Afgelopen week kwam de Brera nog langs. Is het een auto waar je iets mee kan anno 2024? Nou, je kunt ernaar kijken. Gek genoeg is het ook een uitstekende wintersportauto, mits je met zijn tweeën op pad bent (en daar de ski’s huurt). Je arriveert in elk geval in stijl. De Alfa Brera is een geweldige auto voor op de snelwegen. Dan is ie echt in zijn element, zeker als er wat bochten inzitten.
Je vindt keurige modellen voor minder dan 10 mille in Nederland. Natuurlijk hebben ze zorg en liefde nodig, plus een hele hoop benzine, maar dat geldt voor alle auto’s in dit overzicht. Mocht je deze auto heel erg graag willen, maar heb je je al voortgeplant, de Alfa 159 heeft bijna dezelfde neus, staat op hetzelfde platform en heeft grotendeels het interieur.
Chrysler 300C Touring AWD (LE)
7.999 – 2007 – 199.000 km
Natuurlijk, moderne auto’s zijn beter, geavanceerder en zuiniger. Maar ergens is er een stukje karakter verloren gegaan. Dat is het feit met de Chrysler 300C en ja, die kon je krijg met vierwielaandrijving. Ondanks dat het een Amerikaan lijkt te zijn, is deze net zo Oostenrijks als Christoph Waltz, Helmut Marko en Marco Arnautović. Elke wintersport is dus eigenlijk een bedevaartsoord voor deze auto.
Het liefst gingen we voor een 5.7 Hemi, maar die zijn een paar duizend euro duurder. Maar voor dit geld heb je de stationwagon (Touring genaamd) met automaat en vierwielaandrijving, een vereiste voor een wintersportauto. Qua interieur is het zo verfijnd als imitatie-lego, maar het is wel functioneel. Daarbij wil je met sneeuw (en alle troep die dat oplevert) gewoon lekker plastic leer, toch?
Volvo S80 3.2 AWD
10.499 euro – 2007 – 188.000 km
Bij een snelle Volvo denken we al gauw aan een Volvo V70 T5 of V70 R. En als het ruim moet zijn een XC90, maar de S80 is ook een rijdende pastinaak, als in een vergeten auto. Het is een vrij subtiel gelijnde sedan die nooit op zal vallen, zeker niet in seniorenspecificatie: beige lak met beige bekleding om zo te matchen met het beige gehoorapparaat. Je kon de S80 krijgen met mooie motoren, zoals diverse vijfcilinders en zelfs een V8.
Die laatste is buiten budget, maar deze 3.2 niet. Het mooie aan deze motor is dat het een zes-in-lijn is, dus met een geweldig uitgebalanceerde en turbine-achtige loop. Geen motortype draait fraaier zijn rondjes. Normaliter vind je dit soort motoren in BMW’s, maar Volvo bouwde ze ook voor lange tijd. Ondanks de 238 aanwezige pk’s is dit typisch zo’n auto om heerlijk in te onthaasten, mede dankzij de geweldige stoelen.
Land Rover Range Rover Sport Supercharged (L320)
9.999 euro – 2005 – 210.000 km
Een dynamische Range Rover is net zoiets als een gezonde Big Mac. Maar toch, er zitten slablaadjes op. Bij de Range Rover Sport is dat ook een beetje het geval. In vergelijking met de gewone Range Rover is ie (iets) sportiever. Eigenlijk is het niet eens een Range Rover, want hij staat op het platform van de Discovery. Dat betekent dat de Range Rover Sport een ladderchassis én een zelfdragend koetswerk heeft. Meestal is het een van de twee.
Hierdoor is de Range Rover Sport lekker zwaar en dus bijzonder onzuinig. Al helemaal als je gaat voor de Supercharged. Dan heb je de 4,2-liter V8 uit de Jaguar XJR met 390 pk. Daarmee is de Range Rover Sport vlot te noemen, niet echt snel. Maar niets is zo leuk als met 210 km/u aan komen denderen, linksplakkers bestaan niet, als er een Range Rover Sport met haast aan komt zetten.
Audi S6 Avant (4F)
9.750 euro – 2006 – 308.000 km
We sluiten af met een Audi. Dit merk is namelijk ijzersterk in het maken van wintersportauto’s. De Audi S6 Avant is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende. Dat komt omdat het eruit ziet als een reguliere Audi A6 met mooie wielen, maar omdat je wel een 5,2-liter V10 motor tot je beschikking hebt. Alleen al de manier hoe die krachten vrijkomen is bijna magisch, zeker omdat de V10 erg fraai klinkt (zeker als je iets aan de uitlaat laat doen).
Tegelijkertijd is het een heel erg ruime auto, het hele gezin kan zonder problemen mee. Plus de bagage. En de skibox. Sterker nog, er kan een trekhaak achter als je nog meer spullen wil meenemen. Dan is het wel lastiger om 250 km/u te rijden, iets dat de S6 op zijn sloffen haalt. En ja, die V10 zuipt als Hazes Senior op een dinsdagmorgen, maar een beetje SUV met grote motor (en mindere prestaties) verbruikt nog meer en levert mindere prestaties.
Uiteraard is dit slechts een kleine greep van wat er mogelijk is als je een wintersportauto zoekt voor 10.000 euro. Mocht je jouw favoriet er niet bij zien staan, laat het weten, in de comments!
Pieter heeft op 24 november 2024 geschreven:
Ill heb mij geweldig geamuseerd met het lezen van dit alles maar neem het meeste met een korreltje zout. Want wie zijn oude bak verkoopt doet dit meestal omdat hij zo goed als op is.
Floris heeft op 25 november 2024 geschreven:
Persoonlijk ga ik voor de Mercedes R500. “Natuurlijk neemt ie net zoveel liters Super Plus tot zich als jij Rieslings en Zinfandels wegtikt, maar in beide gevallen valt het onder de categorie genieten.”
Ik ben alleen bang dat ik dit met brandstof niet redt op welke tot dan ook…😂🤣
Fer heeft op 24 november 2024 geschreven:
Ik rijd sinds 2015 ’s winters met een standaard Subaru Forester op winterbanden heen en weer naar midden Zweden. Alleen motorblokverwarming laten inbouwen. Zou eerlijk gezegd niets anders willen. Symmetrical 4WD systeem is perfect. En rijd er het hele jaar mee natuurlijk.
Rob heeft op 25 november 2024 geschreven:
Waarom allemaal van die grote en zware auto’s?
Om alleen voor de wintersport een RangRover aan te schaffen lijkt mij ook niet zo’n verstandige keuze gezien de slechte kwaliteit van deze auto. In Engeland is het zelfs niet meer mogelijk om bij een gebruikt exemplaar een verzekering af te sluiten tegen technische problemen.
Björn heeft op 23 november 2024 geschreven:
Voor die lange afstanden is het toch beter om een degelijke diesel te kopen zodat je op 1 tankbeurt op je bestemming aankomt.
Bennie heeft op 24 november 2024 geschreven:
Want stel je voor dat je een keer zou moeten stoppen onderweg.
De horror.
Paco heeft op 24 november 2024 geschreven:
Hahaha mic drop
wouter heeft op 23 november 2024 geschreven:
De kans dat je met de RR sport de bestemming haalt is klein. Heb het jarenlang geprobeert, een RR sport is in mijn ervaring een mooie, maar verschrikkelijk onbetrouwbare auto.
Nooit doen.!
Girdi heeft op 23 november 2024 geschreven:
Geweldig leuk geschreven, knap werk.
Ik hou het maar bij mijn zeer saaie en heel brave Toyota Touring sports, die met een rustige rijstijl 1 op 22 haalt. En aan de kant moet voor al die snelle jongens!
Goed weekend!