‘Nat, natter, natst? Probeer de fonteinen te vangen of ontwijk er zoveel mogelijk als je kan.’ Dit is de omschrijving van Walibi bij de attractie ‘Cooldown’. Het eerste deel had ook het advies kunnen zijn voor een aantal bezoekers van het attractiepark. Gisteren stonden er namelijk zes elektrische auto’s in de fik op de parkeerplaats van Walibi. ‘Dit zou kunnen komen doordat een elektrische auto stond op te laden’, zo gaat het gerucht. Hm, beetje speculatie om EV’s te bashen? We weten het niet…
Door de brandende EV’s zijn er nog eens drie auto’s beschadigd. Dat vertelt bergingsbedrijf Bergnet op Facebook. Wat de exacte oorzaak is, moet nog onderzocht worden, maar Bergnet heeft wel een idee van wat er is gebeurd: ‘Vermoedelijk is de brand ontstaan in een auto die aan een laadpaal gekoppeld stond. De brand sloeg al snel over op de andere voertuigen, allemaal elektrische auto’s.’
Een brand met een elektrische auto is lastig te blussen, maar toch lukte het de brandweer uit Biddinghuizen om de brand snel onder controle te krijgen. Wel moeten de EV’s voorlopig nog even watergekoeld opgeslagen worden, omdat de accupakketten brandgevaarlijk blijven. Zo zijn niet alleen de kinderen en de ouders na het dagje in het pretpark uitgeblust.
Wesley heeft op 10 juli 2023 geschreven:
De eigenaren van deze autos zijn in de regel leasemaatschappijen: die zullen dit niet zo heel erg vinden, want de autos zijn er gewoon voor verzekerd zijn.
Kevin heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Weet je dat maar 1,3 % van alle autobranden om EV’s gaat (2022)? Dan geloof ik dat, ook met de nevenschade, ICE branden toch meer problemen veroorzaken.
Ivo van Tulden heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Hoi, je wist wel het feit hoeveel EVs zijn er ten opzichte van ICE autos?
Doordat je dit niet vermeld zegt je statistiek niets,
eVs nranden heel fel, lang en hard, dat is een feit. Accus branden snel met hitte en dit gaat nog veel problemen geven. Hoop dat we snel overstappen op waterstof, de ev 2.0
Winne heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Wat met de zware metalen die nu neer gekomen zijn in de omgeving. Niemand die hier iets om geeft. Of wordt dit in de doofpot gestoken.
Kas heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Je wist wel het feit dat er zelfs rekening houdend met die getallen, brandstof auto’s nog steeds echt vaker in de fik vliegen? Niet alleen in absolute aantallen, maar dus ook naar verhouding?
Er is een reden dat iedere elektrische autobrand de landelijke media haalt terwijl een brandstof auto die in de fik vliegt zelden nog het lokale buurtkrantje haalt…
Tom heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Laten we eerst waterstof gebruiken voor zware industrie en de transport sector.
Kas heeft op 7 juli 2023 geschreven:
En zie: online gaan de haters op diverse plekken weer los “zie je wel! Al due elektrische auto’s vliegen steeds maar in de fik!”. Maar er is een reden dat iedere EV brand landelijk nieuws is: het is namelijk erg uitzonderlijk. In tegenstelling to brandstof wagens die in de fik vliegen… dat gebeurt zo vaak, heeft geen nieuwswaarde.
Paco heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Ik zeg niet dat brandstof auto’s nooit zomaar gaan branden maar het is wel opvallend als je kijkt naar de hoeveelheid elektrische auto’s er zijn vergeleken met brandstof varianten, dan kan je simpelweg niet zeggen het gebeurt amper. Ook is de nevenschade vaak groter en dan moeten ze nog paar dagen in een badje liggen.
Kas heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Dat kun je wel degelijk zeggen als je gewoon naar de beschikbare cijfers kijkt. Brandstof auto’s vliegen vaker in de fik dan elektrische auto’s, ook naar verhouding! Maar waar een brandende brandstof auto het lokale buurtkrantje niet eens haalt zie je een brandende elektrische auto breed uitgemeten in alle landelijke media. Het is een gegeven dat een brandende elektrische auto meer gevolgen heeft, zondermeer. Maar het komt gelukkig nauwelijks voor en eigenlijk vrijwel alleen tijdens het laden waar brandstof auto’s juist vaak tijdens het rijden in de fik vliegen, een stuk gevaarlijker dus.
XenoMorf heeft op 10 juli 2023 geschreven:
Het grootste verschil is dat ICE auto’s in de brand vliegen door een aanrijding, zeer slecht onderhoud of gewoon domme acties van de gebruiker. EV’s vliegen gewoon in de brand omdat ze dat willen. Daarnaast worden verre weg de meeste ICE autobranden geblust voordat het echt een fikse brand wordt. Eenmaal geblust, blijft geblust.
EV’s fikken lekker lang door, ook als de brandweer bezig is met blussen. Niet goed gedaan? vliegt hij morgen lekker weer in de brand en neemt nog een keer wat van zijn omgeving mee.
EV’s moeten verboden worden om op te laden zonder toezicht. verboden op te laden naast andere auto’s en helemaal verboden worden om te parkeren dicht bij huizen en in (parkeer)garages. Kortom, dus gewoon geen EV’s meer toestaan op elke plek waar mensen komen.
EV’s zijn verreweg van “groen”. Ontzettende vervuiling bij winning grondstoffen, productie batterijen, recycling batterijen, regelmatig affikken van complete auto’s. Overbelasting elektriciteitsnet. Opwekken van stroom voor de laadpalen gebeurd veelal met fossiele brandstof.
EV’s zijn een politiek spelletje en totaal onnodig. Alternatieve brandstoffen bieden veiligere en vaak ook veel “groenere” oplossingen dan alles elektrisch.