Elektrisch rijden is voor velen nog een nieuw fenomeen. Natuurlijk, ze zijn er al jaren, maar het overgrote deel van de Nederlanders rijdt nog met een verbrandingsmotor. Voor velen zijn er diverse redenen om toch even te wachten. Denk aan de actieradius (vaak te kort) en het laden, dat vaak te lang duurt. Daar staat tegenover dat het onderhoud bij een EV veel overzichtelijker is. Toch blijkt uit een studie van CDK Global dat elektrische auto’s langer bij de garage staan dan auto’s met een verbrandingsmotor.

De meeste automerken adviseren om na 12 maanden voor de eerste beurt langs te komen voor een onderhoudsbeurt voor de elektrische auto. Echter, maar liefst 85 procent van de kopers stond al in het eerste jaar bij de garage. Iets minder dan de helft daarvan kon dezelfde dag weer wegrijden. Dat klinkt heel vervelend, maar het is een flinke verbetering ten opzichte van vorig jaar. Met andere woorden: de dealers hebben telkens minder tijd nodig om aan EV’s te werken.

Minder hardnekkige probleemgevallen

Maar liefst 40 procent kon dezelfde dag alweer naar huis met zijn EV. Dat was vorig jaar nog 28 procent. Ook het aantal echte hardnekkige probleemgevallen werd kleiner. In 2023 moest 14 procent van de mensen die voortijdig naar de dealer moesten langer dan drie dagen wachten; in 2024 is dat gedaald naar 9 procent.

Onze inschatting is dat dit mede komt doordat elektrische auto’s voor veel dealers en werkplaatsen een relatief nieuw fenomeen zijn. Dat vereist een andere discipline. Dat blijkt ook uit de cijfers van Tesla, dat bovengemiddeld goed scoort. Daar hebben ze immers alleen ervaring met EV’s. Gemiddeld kan 65 procent van de EV-eigenaren dezelfde dag weer op pad; bij Tesla ligt dat hoger: 71 procent.

Veel garantiekwesties

In bijna alle gevallen nam de dealer overigens de rekening op zich: het betrof namelijk vooral garantiekwesties. Slechts 13 procent van de EV-rijders moest de volle prijs betalen voor de servicebeurt. In 16 procent van de gevallen ging het om een terugroepactie. Dit betekent dat in 71 procent van de gevallen de dealer garantie verleende.

Lees ook: Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Een kleine kanttekening is dat het hier voornamelijk gaat om relatief nieuwe auto’s. Als een elektrische auto ouder wordt, is deze in principe aantrekkelijker dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Een EV heeft geen distributieketting, koolstofafzetting in het inlaattraject, turbo, zuigers, tussenbak of uitlaatsysteem. Met andere woorden: er zijn veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan. Daar staat tegenover dat degradatie van de accu wel een dingetje is.

14 reacties op “Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?”

  1. Jammer dat het voornamelijk over EV’s gaat.

    Mijn ervaring in onze familie (2 EV’s);
    De ene heeft zoveel moderne snufjes, dat daar veel storingen in zitten. Als het een brandstof variant was geweest, dan had hij even vaak in de garage gestaan. Met de aandrijving, van accu tot motor, is nog niets mis geweest. Behalve het laadklepje dat wel eens heeft geweigerd en inmiddels preventief is vervangen. De mechaniek is er eentje van een brandstof motor die gebouwd is dat hij altijd dicht staat. De mechaniek is niet gemaakt voor een klepje dat in weer en wind open staat, dus gevoelig voor roest vorming. Een design fout. De volgende generatie zullen ze dat wel aangepakt hebben.
    De andere hybride (nog geeneens en full EV) staat al 3 maanden bij de garage, omdat iets in het laad mechanisme stuk is. Het specifieke onderdeel is echter niet/slecht leverbaar. Een garantie kwestie. Garage heeft een vervangende auto meegegeven vanwege garantie.

    Verder rij ik zelf een 35k op jaarbasis in een Kia met brandstof motor. Iedere 15k naar de garage voor een onderhoudsbeurt, en nu hij 4 jaar is, ook jaarlijks voor de APK. Ik heb collega’s die al vaker bij de garage gestaan hebben met hun auto omdat er iets in het brandstof systeem niet goed was.

    Ergo; soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik verwacht dat als de kwaliteit van nieuwe techniek omhoog gaat, de EV echt minder vaak naar de garage zal hoeven. Op termijn is er minder dat snel slijt of onderhoud vergt (olie verversen). En vergis je niet; waar een VAG auto wellicht pas iedere 30k onderhoud verlangt, gaan die motoren wel minder lang mee. Dus of dat nu een key selling point is? Wellicht voor de eerste jaren, maar dan schrijven ze wel harder af.

  2. Ik weet het niet hoor, maar mijn neefje rijdt inmiddels ruim 3 jaar een tesla y en als ik zie hoe vaak en hoe lang hij bij de garage staat, dan schrik ik mij toch te pletter. Het is dat het lease via de werkgever is, maar als je dat allemaal als particulier zonder garantie had moeten betalen, dan zou je in je leven geen elektrische meer rijden.

    • dat komt omdat Tesla’s van zeer slechte bouwkwaliteit zijn. Dat ligt aan het merk, niet aan het type aandrijving.

      • Ik heb mijn model y performance met 16.000 km verkocht na 9 bezoekjes aan de garage. Vaak kwam de auto ook slechter tedug als voordat deze gebracht is. Was er na 1.000 km helemaal klaar mee. Heb de wall charger meegegeven aan de handelaar. De service bij Tesla is ondermaats. Dezelfde dag wegrijden klinkt mooi maar als ze aangeven dat je op een ander moment terug mag komen. En dat zo 4x achter elkaar klinkt godd voor de statistieken mar een tevreden klant krijg jeniet. Geen vervangend vervoer, wel een werkplek. De koffie was het enige wat me kon bekoren. Draagarmen worden vervangen bij 6.000 km door 2e hands exemplaren met nieuwe bussen. Vervolgens trekt de auto naar rechts, bij het uitlijnen een velg beschadigd, subframe,e dat niet goed vast zit…. manman man

  3. Elektrische autos hebben nog heel veel fouten.Er gaat heel veel stuk en de onderdelen zijn niet vlot leverbaar.Komt er bij fat nog weinig mechanieken mogen en kunnen werken aN EV s.Fat een EV minder onderdelen bevat en minder onderhoud valt dan in het niets.Veel onderdelen gaan stuk die maken dat je niet kan laden.Ook batterijen en motoronderdelen.Van de software niet te spreken..kijk naar de Volvo EX90.Alles veel te snel ontwikkeld en veel te duur.Ze hadden pas een EV op de markt mogen brengen als ze rendabelen goedkoop konden geproduceerd worden.En ze dreigen duur te blijven omdat alle investering tot nu toe nog niets opgebracht hebben gaat de prijs kunstmatig hoog gehouden worden.Naar het aantal EVs tov gewone autos staan ze veel in de garage.En als ze de problemen bij de dealers niet oplossen gaan er misschien niet genoeg geschoolde techniekers zijn die er aan willen en kunnen werken.Dankzoj de EV zijn er al veel ontslagen,dreigende faillissement en.Is het echt verstandig om hier mee door te gaan?De EV is nog steeds geen commercieel product dat nog veel problemen zal geven.

    • En dan gaat je onboard charger , power inverter, hoogspannings airco pomp , hoogspannings kachel verwarming stuk ( en tis niet de vraag of maar waneer gaan ze stuk) en dan blijkt elk onderdeel qua reparatie hetzelfde te kosten als een gemiddelde gebruikte brandstof auto.

      Wordt tijd dat ze daar eens eerlijk over gaan communiceren.
      Reparaties aan ev’s zijn dusdanig duur dat nagenoeg geen enkele particulier dat kan betalen.

      En dan natuurlijk nog de laadstress voor iedereen zonder eigen oprit

      Ev’s zijn een grappige gimick maar wie hier serieus de oplossing in ziet voor de toekomst kan maar beter direct een pilletje nemen

      • Whaha… neem zelf dat pilletje. of heb je al een pilletje op? Rij inmiddels bijna 6 jaar elektrisch, de onderhoudskosten tot op heden: 0. Niks, geen cent! Enkel één keer een issue gehad met de accu, dat viel onder de garantie. Dat verschil is me met een brandstofauto nog nooit gelukt…
        Oplaadstress ook nog nooit gehad, niet thuis (en nee, geen oprit, dus moet publiek laden), niet onderweg en niet op vakantie.

        En alle onderzoeken tonen aan dat het wel degelijk de oplossing is voor de toekomst. Niet de definitieve oplossing) die bestaat ook niet), maar wel een belangrijke volgende stap.

        Dus doe even wat onderzoek voor je onzin gaat verkopen en anderen die wel weten waar ze het over hebben een pilletje toewenst

  4. Wat een waardeloos artikel. De titel gaat over welke er meer / langer hij de garage staan. Vervolgens wordt er geen enkele vergelijking gemaakt en gaat het puur om evs.

      • Waarschijnlijk rij je er ook niet mee, behalve naar het APK station?

        Mijn Kia moet iedere 15K of ieder jaar naar de garage. Een VAG EV pas na 60K of na 2 jaar geloof ik. Maar zodra beiden 4 jaar oud zijn, dan mogen ze ook jaarlijks voor de APK.

    • Daar moest ik ook aan denken. Dat de degradatie van accu’s snel gaan is inmiddels achterhaald. En de Italian tune up werkt ook voor EV’s. Sterker nog, dat komt juist de accu ten goede!

Geef een reactie

(verplicht)