We zijn in Nederland gek op subsidie, dat was al duidelijk. Maar voorheen waren het vooral de zakelijke rijders die in de rij stonden. Nu rennen ook particulieren naar de dealers. In het eerste kwartaal was meer dan de helft (52,5 procent) van alle nieuwverkopen aan particulieren elektrisch. In totaal kochten particulieren 6.508 nieuwe elektrische auto’s. Dit blijkt uit cijfers van de Bovag.
Welke subsidies krijgen particulieren bij een elektrische auto?
Wie als particulier een elektrische auto koopt (of via private lease rijdt) met een actieradius groter dan 120 kilometer en een aanschafprijs van minder dan 45.000 euro, kan rekenen op 3.350 euro van de overheid. Dit potje is niet oneindig. Op 31 maart was al 53 miljoen euro van de 71 miljoen euro op. Nog zo’n 16.000 particulieren kunnen dus dit jaar nog subsidie aanvragen voor een elektrische auto.
Ook wie een tweedehands elektrische auto koopt of private leaset, krijgt zakgeld. Hiervoor is er een potje van 20,4 miljoen euro en per auto is er 2.000 euro beschikbaar. Deze auto moet ook minimaal 120 kilometer kunnen rijden op één lading en de nieuwprijs mag maximaal 45.000 euro zijn. De subsidie geldt alleen voor auto’s uit een door de RDW erkende bedrijfsvoorraad.
Zakt het straks weer in?
Het is lastig te zeggen wat er met de verkopen gebeurt als de potjes straks op zijn. Op de zakelijke markt zag je na een piek vaak weer een dal. Maar met de huidige brandstofprijzen kan het ook zonder de subsidie gunstig zijn om elektrisch te rijden. We gaan het meemaken, want als het zo doorgaat, is het potje voor subsidies voor particulieren EV’s dit kwartaal nog leeg.
De populairste elektrische auto’s in het eerste kwartaal van 2022
Populairste nieuwe EV’s
01. Kia Niro – 9 procent marktaandeel
02. Fiat 500 – 8 procent
03. Peugeot e-208 – 7 procent
Populairste tweedehands EV’s
01. Renault Zoe – 14 procent
02. Nissan Leaf – 9 procent
03. Volkswagen e-Golf – 7 procent
Reacties