
De snelste laadpaal ter wereld tot nu toe is deze week in gebruik genomen, maar zelfs met een laadsnelheid van 360 kWh wil je liever niet dat de brandweerlieden onderweg naar jouw fikkende Airfryer eerst nog even stoppen om te laden. Je wilt al helemaal niet dat de accu van een elektrische brandweerwagen halverwege het blussen op is en dat de waterpomp stopt.
Anderzijds willen overheden graag het wagenpark verduurzamen. Daarom heeft de eerste elektrische brandweerwagen van de VS toch nog een dieselmotor aan boord. Zodra de batterijlading in deze Rosenbauer RTX onder de 20 procent komt, slaat een zes-in-lijn van BMW met 300 pk aan. Deze dieselmotor kan in 45 minuten de accu weer helemaal opladen. Er is genoeg diesel aan boord om de elektrische brandweerwagen vier tot zes uur in dienst te houden.
Maar waarom dan een elektrische brandweerwagen?
In de kazerne staat de eerste elektrische brandweerwagen gewoon aan de lader. Dankzij twee elektromotoren kan de vrachtwagen met een vermogen van 490 pk richting de brand rijden. De 132-kWh accu kan alle blusapparatuur twee uur lang van stroom voorzien voordat de diesel bijspringt. Dat is toch wel een serieuze tijd dat je uitstootloos kunt blussen – wat ergens ook weer nutteloos voelt naast een fikkend gebouw met dikke zwarte pluimen.

De Rosenbauer RTX is afgelopen weekend afgeleverd bij de de brandweer van Los Angeles. Het is de eerste volledige elektrische brandweerwagen van de VS, zelfs al heeft ie dan een range-extender. Bij veel branden zal de brandweer alsnog volledig elektrisch naar de melding kunnen en elektrisch kunnen blussen.
Eén reactie op “De eerste elektrische brandweerwagen van de VS heeft een BMW-dieselmotor aan boord”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Je kunt nu ook deze nieuwe groene auto’s met zwaailichten tegenkomen – dit doen ze

VIDEO: Brandweer schroeft Mercedes SLK uit elkaar om een kat te redden

Zo lang kan deze elektrische brandweerwagen blussen op één acculading

Als je dacht dat EV-branden al listig waren, dan heb je deze autobrand nog niet gezien

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Zes elektrische auto’s branden af bij Walibi, ‘vermoedelijk door auto aan laadpaal’

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Net als hier doet ook de brandweer in de VS heel wat meer dan alleen maar brandjes (/uitslaande branden) blussen. Dan is dit gewoon een enorme gereedschaps-wagen en kan zo’n klus geheel (lokaal) uitstootvrij uitgevoerd worden.