De snelste laadpaal ter wereld tot nu toe is deze week in gebruik genomen, maar zelfs met een laadsnelheid van 360 kWh wil je liever niet dat de brandweerlieden onderweg naar jouw fikkende Airfryer eerst nog even stoppen om te laden. Je wilt al helemaal niet dat de accu van een elektrische brandweerwagen halverwege het blussen op is en dat de waterpomp stopt.

Anderzijds willen overheden graag het wagenpark verduurzamen. Daarom heeft de eerste elektrische brandweerwagen van de VS toch nog een dieselmotor aan boord. Zodra de batterijlading in deze Rosenbauer RTX onder de 20 procent komt, slaat een zes-in-lijn van BMW met 300 pk aan. Deze dieselmotor kan in 45 minuten de accu weer helemaal opladen. Er is genoeg diesel aan boord om de elektrische brandweerwagen vier tot zes uur in dienst te houden.

Maar waarom dan een elektrische brandweerwagen?

In de kazerne staat de eerste elektrische brandweerwagen gewoon aan de lader. Dankzij twee elektromotoren kan de vrachtwagen met een vermogen van 490 pk richting de brand rijden. De 132-kWh accu kan alle blusapparatuur twee uur lang van stroom voorzien voordat de diesel bijspringt. Dat is toch wel een serieuze tijd dat je uitstootloos kunt blussen – wat ergens ook weer nutteloos voelt naast een fikkend gebouw met dikke zwarte pluimen.

Rosenbauer RTX eerste elektrische brandweerwagen VS

De Rosenbauer RTX is afgelopen weekend afgeleverd bij de de brandweer van Los Angeles. Het is de eerste volledige elektrische brandweerwagen van de VS, zelfs al heeft ie dan een range-extender. Bij veel branden zal de brandweer alsnog volledig elektrisch naar de melding kunnen en elektrisch kunnen blussen.

Reacties

  • Dave heeft op 19 mei 2022 geschreven:

    Net als hier doet ook de brandweer in de VS heel wat meer dan alleen maar brandjes (/uitslaande branden) blussen. Dan is dit gewoon een enorme gereedschaps-wagen en kan zo’n klus geheel (lokaal) uitstootvrij uitgevoerd worden.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren

(verplicht)