As het gaat om elektrische auto’s, hebben sommige consumenten een beetje argwaan. Vijftien jaar geleden was dat ook wel terecht. Het duurde uren om EV’s op te laden en haalde je alsnog amper honderd kilometer. Nu kun je ook daaraan genoeg hebben, als je de auto alleen gebruikt voor korte ritjes. Maar voor de mensen die alleen intercontinentale afstanden rijden, is elektrisch rijden nu ook mogelijk. De nieuwe elektrische CLA zette namelijk een enorm afstandsrecord.

Zoals je in de kop kan zien gaat het om een afstand van 3.717 kilometer. Dat lijkt een extreem grote afstand te zijn voor een elektrische auto, maar dat valt dus reuze mee. Het gaat namelijk om de totale afstand in 24 uur, niet zozeer de actieradius. Mercedes vestigde het record op het circuit van Nardò. Die baan kenmerkt zich doordat het een grote ronde is waar auto’s op hoge snelheid oneindig door kunnen rijden. Zie het als de ring van Amsterdam, maar dan zonder verkeer.

Elektrische CLA

Het record stond op naam van de Porsche Taycan. De Porsche legde – toevallig ook op Nardò – een tijdje geleden een afstand af van 3.512 kilometer af in 24 uur tijd. De nieuwe elektrische CLA staat nu nog niet in de showroom. De auto zal eerst onthuld worden en we verwachten hem rond het voorjaar bij de dealers. De CLA staat op het nieuwe MMA-platform. Dat staat niet voor Mixed Martial Arts en het is dus ook niet ontwikkeld door Alistair Overeem.

De CLA is de eerste van meerdere nieuwe compacte Mercedessen. Er komt ook een elektrische CLA Shooting Brake, bijvoorbeeld. Ook een EQA en EQB staan op de planning. Het MMA-platform kent een 800 volt-architectuur. Zonder al te technisch te worden, dit betekent dat de accu’s lekker snel kunnen laden. Dat heb je ook wel nodig als je zoveel mogelijk afstand wil afleggen in 24 uur tijd. De Porsche Taycan heeft niet geheel ontoevallig ook zo’n 800 volt-architectuur.

Lees ook: Dit zijn de EV’s met de grootste actieradius die je nu kunt kopen in Nederland

Niet de accu helemaal leeg rijden (of helemaal vol laden)

Voor de recordpoging koos Mercedes er niet voor om zolang en zo hard mogelijk te rijden. In plaats daarvan reed men relatief korte stints. In 24 uur stopte men maar liefst 40 keer om te laden. Dit heeft dan wel als voordeel dat elke laadbeurt slechts tien minuten duurde. Het is verstandiger om de accu niet helemaal leeg te reden en ook niet helemaal vol te laden.

Dan gaat het laden dus het snelste. Dus tien minuten laden van (grofweg) 35 naar 65 procent is effectiever dan met 2 procent aankomen en wachten tot deze op 98 procent staat. Weet je dat ook weer als je met je nieuwe elektrische CLA op vakantie gaat.

Reacties

  • Steve heeft op 11 november 2024 geschreven:

    Lekker niets zeggende test weer. In 24 uur ongeveer 17 uur rijden en 5 uur laden met een gemiddelde rijd snelheid van zo’n 200km/u(en ongeveer 20-30 minuten rijden tussen elke 10minuten stop) … Hoeveel km legt een benzine auto in deze situatie af, 200km/u voor 24 uur en alleen stoppen om te tanken/benen strekken.

    Ben meer benieuwd naar de afstand/tijd tussen elke 10 minuten laadstop met normaal wegverkeer en gebruik(airco, radio, lampen aan enzo) wanneer je 35%-65% aanhoud.

    Reageer
  • Philippe heeft op 11 november 2024 geschreven:

    Denk dat er toch iets niet klopt in dit verhaal, ze halen hiermee een gemiddelde van grofweg 155 km/h, Indien we 400 minuten laden aftrekken van die 24 uur, moeten ze al een gemiddelde halen van een dikke 214 km/h

    Reageer
  • Björn heeft op 8 november 2024 geschreven:

    Wat willen ze hier mee bewijzen? Die afstand doe ik met mijn benzine met 5 tankbeurten en die duren geen 10 minuten, dus heb ik helemaal geen 24 uur nodig.

    • Piet heeft op 9 november 2024 geschreven:

      Nou leuk voor je zeg. Jij strekt je benen niet of gaat niet even plassen in de 24 uur dat jij 3700km aflegt elke zomer?

      Reageer
    • Donald Marlisa heeft op 9 november 2024 geschreven:

      Dat de ontwikkeling vwb BEV’s steeds verder gaat. Of mensen het nu leuk vinden of niet, uiteindelijk gaan we iig van fosiel af. En dan is de BEV voorlopig (misschien wel voor altijd..?) de toekomst. Er is natuurlijk een discussie ‘waterstofBEV’, maar dan is elektriciteit nog steeds de meest energie efficiënte. Overigens ik rij tot volle tevredenheid elektrisch, en ja je moet een beetje nadenken wanneer op te laden (nu nog). Maar sneller en rustiger dan mijn diesel (xc90) of benzine (Polo 😜).

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)