As het gaat om elektrische auto’s, hebben sommige consumenten een beetje argwaan. Vijftien jaar geleden was dat ook wel terecht. Het duurde uren om EV’s op te laden en haalde je alsnog amper honderd kilometer. Nu kun je ook daaraan genoeg hebben, als je de auto alleen gebruikt voor korte ritjes. Maar voor de mensen die alleen intercontinentale afstanden rijden, is elektrisch rijden nu ook mogelijk. De nieuwe elektrische CLA zette namelijk een enorm afstandsrecord.
Zoals je in de kop kan zien gaat het om een afstand van 3.717 kilometer. Dat lijkt een extreem grote afstand te zijn voor een elektrische auto, maar dat valt dus reuze mee. Het gaat namelijk om de totale afstand in 24 uur, niet zozeer de actieradius. Mercedes vestigde het record op het circuit van Nardò. Die baan kenmerkt zich doordat het een grote ronde is waar auto’s op hoge snelheid oneindig door kunnen rijden. Zie het als de ring van Amsterdam, maar dan zonder verkeer.
Elektrische CLA
Het record stond op naam van de Porsche Taycan. De Porsche legde – toevallig ook op Nardò – een tijdje geleden een afstand af van 3.512 kilometer af in 24 uur tijd. De nieuwe elektrische CLA staat nu nog niet in de showroom. De auto zal eerst onthuld worden en we verwachten hem rond het voorjaar bij de dealers. De CLA staat op het nieuwe MMA-platform. Dat staat niet voor Mixed Martial Arts en het is dus ook niet ontwikkeld door Alistair Overeem.
De CLA is de eerste van meerdere nieuwe compacte Mercedessen. Er komt ook een elektrische CLA Shooting Brake, bijvoorbeeld. Ook een EQA en EQB staan op de planning. Het MMA-platform kent een 800 volt-architectuur. Zonder al te technisch te worden, dit betekent dat de accu’s lekker snel kunnen laden. Dat heb je ook wel nodig als je zoveel mogelijk afstand wil afleggen in 24 uur tijd. De Porsche Taycan heeft niet geheel ontoevallig ook zo’n 800 volt-architectuur.
Lees ook: Dit zijn de EV’s met de grootste actieradius die je nu kunt kopen in Nederland
Niet de accu helemaal leeg rijden (of helemaal vol laden)
Voor de recordpoging koos Mercedes er niet voor om zolang en zo hard mogelijk te rijden. In plaats daarvan reed men relatief korte stints. In 24 uur stopte men maar liefst 40 keer om te laden. Dit heeft dan wel als voordeel dat elke laadbeurt slechts tien minuten duurde. Het is verstandiger om de accu niet helemaal leeg te reden en ook niet helemaal vol te laden.
Dan gaat het laden dus het snelste. Dus tien minuten laden van (grofweg) 35 naar 65 procent is effectiever dan met 2 procent aankomen en wachten tot deze op 98 procent staat. Weet je dat ook weer als je met je nieuwe elektrische CLA op vakantie gaat.
Reacties