We leven in een tijd waarin je met een gerust hart in je EV kunt stappen en in één ruk van Amsterdam naar Parijs kunt rijden zonder te stoppen voor een laadpauze. Als je geen haast hebt, tenminste, want met 130 km/u zul je het waarschijnlijk niet redden. Misschien dat de kinders achterin tussendoor wel een pauze nodig hebben, maar dat is een ander verhaal.
Autofabrikanten maken er graag een wedstrijdje van wie de grootste heeft. En dan hebben we het nog steeds over de actieradius. Want welke auto’s die je vandaag nog kunt bestellen, hebben eigenlijk de grootste actieradius? We zochten het uit en kwamen op het volgende lijstje. Let wel: dit is de opgegeven actieradius, die best wat kan afwijken aan de hand van hoe zwaar je rechtervoet is.
Lees ook: Wat is de goedkoopste elektrische auto? En in de private lease?
10. BMW i7: 625 kilometer
Hij heeft een uiterlijk waar, eh, je van moet houden, maar verder is de BMW i7 een sublieme EV. Het is de meest luxe BMW en komt ook nog eens het verst van allemaal. In de xDrive60-uitvoering van de BMW i7 kun je volgens de WLTP 625 kilometer ver rijden op een volle accu. Hij maakt gebruik van en 105-kWh batterij en heeft een elektromotor op de voor- en achteras die samen 544 pk produceren. Je bent er tenminste 145.456 euro voor kwijt.
9. Tesla Model 3: 629 kilometer
Niet alleen optisch sleutelde Tesla aan zijn goedkoopste model, ook onderhuids veranderde het een en ander. Daardoor groeide de actieradius waardoor de Tesla Model 3 nu in het rijtje van EV’s met de grootste actieradius staat. Het rijbereik in de Long Range-uitvoering groeide van 614 kilometer naar 629 kilometer. Op het moment van schrijven kost ie 51.990 euro, maar ja, met de prijzenstrategie van Tesla kan dat zomaar anders zijn nu je dit leest.
8. BMW iX: 630 kilometer
BMW liet de wereld schrikken door deze gruwel ten tonele te brengen. En nog steeds voelen we ons angstig wanneer we geconfronteerd worden met de iX. Maar eerlijk is eerlijk: de grote, boze Bimmer komt wel erg ver. Bestel hem in de xDrive50-uitvoering en je komt 630 kilometer ver op een lading. Hij kost tenminste 105.100 euro. De fijnere, sterkere en duurdere M60-versie komt trouwens 576 kilometer ver.
7. Tesla Model S: 634 kilometer
En dan zijn we alweer aan beland bij de laatste Tesla van dit lijstje van de auto’s met de grootste actieradius. Ook al hebben de pioniers een voorsprong gehad, op het gebied van rijbereik zijn ze inmiddels ingehaald. De Tesla die het verste komt met een volle batterij is de Model S die voor 95.990 euro gaat. Wil je zo’n zelfde auto, maar dan met 1.020 pk? Dan lever je met de Plaid 34 kilometer rijbereik in en kom je maximaal 600 kilometer ver. Tenminste, als je je een beetje kunt inhouden.
6. Polestar 2: 655 kilometer
Na 5.349 updates ziet de Polestar 2 er nu zo uit. Het grilletje is dichtgemetseld, de elektromotoren zijn krachtiger en de batterij gaat wat zuiniger met zijn kWh’tjes om. Daardoor komt de Long Range Single Motor-versie nu het verst van alle Polestars. De actieradius is maximaal 655 kilometer en hij kost 55.200 euro.
5. Mercedes EQE: 671 kilometer
Toen we deze Mercedes EQE Limousine voor het eerst zagen, doopten we hem direct om tot de taxi van de toekomst. Dat is dan wel een elektrische taxi die in één ruk 670 kilometer ver komt, als de chauffeur zich een beetje inhoudt. De EQE 350+ Long Range komt het verst. Zijn elektromotor op de achteras zorgt voor 292 pk en 565 Nm. Koop je hem particulier, dan ben je tenminste 82.028 euro kwijt.
4. Mercedes EQS SUV: 700 kilometer
Wil je nog verder komen in een Mercedes en zit je liever wat hoger, dan zul je in het gamma van de EQS SUV moeten winkelen. In dit geval moet je voor het grootste rijbereik zijn bij de EQS SUV 450+ AMG Line. Net als de EQE van daarnet is er één elektromotor die het vermogen naar achteren stuurt. In dit geval is dat 360 pk. Vanuit stilstand zit je na 6,8 seconden aan de 100 km/u en de prijs is minimaal 125.425 euro.
3. Fisker Ocean: 707 kilometer
Nog zo’n grote joekel, maar dan niet van een groot automerk. Nee, wij hadden het vooraf ook niet zien aankomen. Fisker staat met zijn Ocean toch mooi in de top drie van elektrische auto’s met de grootste actieradius. Je moet daarvoor wel de Extreme-versie hebben. De Ultra die er net onder zit, komt trouwens 690 kilometer ver. De Nederlandse prijs van de Ocean Extreme is 63.590 euro. Zolang Fisker nog overeind is natuurlijk…
2. Mercedes EQS: 735 kilometer*
Hoelang zou het nog duren voordat Mercedes de auto’s lijstje verpulvert met de productieversie van de Mercedes EQXX? De conceptversie ervan zou 1.200 kilometer ver kunnen komen zonder tussentijds op te laden. Voor het zover is, zullen we het met de EQS moeten doen. De versie genaamd 450+ AMG Line van de EQS komt het verst van alle EQ’s en kost minimaal 112.720 euro.
*Na de facelift van de Mercedes EQS waarbij het staande Mercedes-logo werd toegevoegd, is ook de actieradius gegroeid. De EQS 450+ komt nu 803 kilometer ver met een volle batterij.
1. Lucid Air: 883 kilometer
De onbetwiste koning in dit lijstje van elektrische auto’s met de grootste actieradius is Lucid. De goedkoopste Lucid Air, de Pure-uitvoering, komt al 725 kilometer ver. Al kunnen we de Air van minimaal 115.000 euro lastig goedkoop noemen. Wil je de auto met de grootste actieradius van Nederland, dan moet je de Dream Edition R bestellen.
De ‘R’ staat voor Range en dat komt ie na: je zou 883 kilometer kunnen rijden zonder op te laden. Hier betaal je dan wel weer minimaal 222.000 euro voor, wat hem ook de duurste auto in de lijstje maakt. Hopelijk geniet de Lucid nog even zijn eerste plaats in dit rijtje. Wanneer de solid-state batterijen er zijn en ze de verwachtingen waarmaken, is ook 883 kilometer niet genoeg.
Gerard heeft op 4 februari 2024 geschreven:
Model 3 RWD long range mis ik in deze ranking met zn range van 634 km. Daar waar de AWD stopt met 604 gaat de RWD nog 30 km verder
Henk heeft op 4 februari 2024 geschreven:
In de praktijk is alles met een bereik van 500+ en een goede laadtijd (dus niet alleen pieksnelheid) prima te doen voor de zomervakantie. 3-4 uur rijden, laad-eet-wc stop en weer door.
maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Klopt, dit of je maakt elke 2 uur een stop en laadt dan 15 minuten bij. Dat is over het algemeen sneller omdat EV’s sneller laden wanneer de auto leeg is.
Een oude EV uit 2019 als voorbeeld hieronder, deze laadt met 250kW/h in het begin en dat is ongeveer 1600KM bijgeladen per uur.
Die je dat 10 minuten, dan heb je dus ruim 225KM erbij en kan je weer weg. Dat is een plaspauze met het gezin en net voldoende nog even snel wat drinken mee te graaien voor onderweg.
Moet je er wel vanuit gaan dat de lader verderop, snel is en beschikbaar is.
https://imgur.com/TE2wtDv
Doe je het zo, krijg je nooit gezeur van het gezin, strek je je benen elke 2 uren en wacht je effectief gezien eigenlijk niet op je auto.
Karel heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Bij een Tesla werkt dit zo omdat die een hoge piek heeft en die maar heel kort vast houdt. Bij bijna elk ander merk is de curve veel vlakker en dan loont het om langer te laden. Elke 2 uur stoppen wil vrijwel niemand.