Er bestaat geen auto met een toepasselijkere naam om het elektrische tijdperk voor de musclecar in te luiden. Dit is de nieuwe Dodge Charger Daytona, een volledig elektrische musclecar uit de VS met 680 pk. En omdat Dodge heus wel snapt dat het een nogal grote stap is van de bulderende Amerikaanse V8 naar een elektromotor, levert het merk ook nog een zescilinder als tussenstap.

Dodge houdt met de elektrische Charger de titel in handen van de snelst accelererende én krachtigste musclecar van dit moment. De Scat Pack-uitvoering met 680 pk schiet in nét iets meer dan 3,3 seconden naar de 100 km/u en de kwartmijl is gedaan in 11,5 seconden. Alle uitvoeringen van de Dodge Charger krijgen vierwielaandrijving, ook de benzineversies.

De benzineversies van de Dodge Charger

De Dodge Charger Daytona R/T is de minder krachtige elektrische uitvoering en biedt 503 pk. Voor de Amerikanen die toch nog minimaal één keer willen genieten van een benzinemotor, is er een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. Deze motor biedt 558 of 425 pk, net afhankelijk van welke uitvoering je kiest. De V8-motor schittert dus in afwezigheid.

De 101-kWh accu biedt een actieradius van 420 kilometer bij de krachtigste uitvoering en 510 kilometer bij de versie met 503 pk. Deze cijfertjes maken de musclecar prima als daily driver. Voor wie nog meer overtuiging nodig heeft: de nieuwe Dodge Charger is zelfs te krijgen als een vierdeurs. De wielbasis van deze uitvoering is gelijk aan de tweedeurs.

Interessant verdienmodel?

Er komen ook minder krachtige versies aan van de elektrische Dodge Charger. Als je op een later moment iets hebt gespaard, kun je in de webshop van Dodge een Stage 1- of Stage 2-upgrade kopen om het vermogen met zo’n 40 of 80 pk te verhogen. Bij de Scat Pack en de R/T zijn deze kitjes al inbegrepen.

Wel donuts en burnouts

Overigens betekent de vierwielaandrijving niet dat je geen burnouts mag doen. De Dodge Charger Daytona biedt allerlei rijmodi zoals ‘donut’, ‘drift’, ‘line lock’, ‘launchcontrol en ‘race prep’. Genoeg mogelijkheden dus om in de problemen te komen op de openbare weg. Daarnaast zou de auto een ‘bijna perfecte’ gewichtsverdeling hebben.

De elektrische Dodge Charger Daytona moet geluid maken dat waardig is voor de Brotherhood of Muscle. Concreter moet hij zo luid zijn als de oude Challenger Hellcat; dus je zult ouderwets ruzie krijgen met je buren. Wie liever herrie in de auto wil, kan kiezen voor een optioneel audiosysteem met achttien speaker en een dikke subwoofer.

Komt de Dodge Charger naar Nederland?

Een woordvoerder van moederconcern Stellantis laat aan TopGear Nederland weten dat er ‘hopelijk binnenkort meer info’ is of deze elektrische musclecar ook naar Nederland komt. Voorheen was het door de uitstoot (en de bijkomende BPM) kansloos om een musclecar naar Nederland te halen, maar zo’n elektrisch model zonder CO2 kan misschien nog wat potten breken.

Het platform waarop de Dodge Charger staat, komt sowieso naar Nederland. Het zogenoemde STLA large-platform gaat ook gebruikt worden voor nieuwe auto’s van Alfa Romeo en Maserati. En misschien zelfs grotere auto’s van Peugeot of Citroën, aangezien deze merken onder hetzelfde concern vallen. Voor de andere auto’s moet je nog even geduld hebben.

Reacties

  • Je moeder heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Gay!!!!

    Reageer
  • Dave heeft op 6 maart 2024 geschreven:

    Wow!
    Die coupé!
    Importeren Stellantis Nederland!
    En rap een beetje! 😁

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)