
De autowereld schudde op haar assen. Bakfietsmoeders zetten hun kombucha aan de kant, leasejungle-yuppies op de Zuidas pauzeerden zelfs even hun Teams-call. Ferrari kondigde begin dit jaar aan dat we op 9 oktober kennis zouden maken met hun allereerste elektrische model. Maar helaas: de onthulling bleek, zoals een slecht geplande gender reveal party, slechts een rookbom.
Want wat krijgen we te zien op op 9 oktober? Niet de auto zelf, maar slechts het ‘technologische hart’. We zien dus een batterij met wat logo’s, misschien wat motoren en hopelijk wat specificaties om het gepeupel zoet te houden. De Italiaanse aanpak – traag, mysterieus en met veel flair – lijkt rechtstreeks uit een oude opera gejat.
Volgens Reuters is er een drieluik in de maak: eerst dus de techniek, dan ergens halverwege nog een glimp van het interieur, en pas diep in 2026 – als het halve internet inmiddels met AI-patserbakken over Mars rijdt – mogen we het eindproduct aanschouwen. En dan nóg duurt het tot oktober 2026 voordat de eerste ‘Elettrica’ aan een klant wordt geleverd. Als het meezit.
Wat krijgen we wel te zieN?
De grote vraag blijft: wordt het wat? Gaan we straks een geruisloze Ferrari bewonderen die sneller accelereert dan het geluid, maar zonder dat iconische gebrul? Kun je überhaupt een Ferrari zijn zonder minimaal zes cilinders? Wat we weten is: als het dan eindelijk zo ver is, zal Ferrari alles uit de kast trekken. Verwacht gouden laadkabels, een cockpit die ruikt naar leer én nostalgie, en waarschijnlijk een geluidsmodule die de V12 simuleert terwijl je emissieloos de Périphérique afzoeft.
Lees ook: Waarom kopers van een Ferrari Purosangue van 500.000+ euro er vaak niet eens eentje willen

Meer van TopGear


In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen
