
De autowereld schudde op haar assen. Bakfietsmoeders zetten hun kombucha aan de kant, leasejungle-yuppies op de Zuidas pauzeerden zelfs even hun Teams-call. Ferrari kondigde begin dit jaar aan dat we op 9 oktober kennis zouden maken met hun allereerste elektrische model. Maar helaas: de onthulling bleek, zoals een slecht geplande gender reveal party, slechts een rookbom.
Want wat krijgen we te zien op op 9 oktober? Niet de auto zelf, maar slechts het ‘technologische hart’. We zien dus een batterij met wat logo’s, misschien wat motoren en hopelijk wat specificaties om het gepeupel zoet te houden. De Italiaanse aanpak – traag, mysterieus en met veel flair – lijkt rechtstreeks uit een oude opera gejat.
Volgens Reuters is er een drieluik in de maak: eerst dus de techniek, dan ergens halverwege nog een glimp van het interieur, en pas diep in 2026 – als het halve internet inmiddels met AI-patserbakken over Mars rijdt – mogen we het eindproduct aanschouwen. En dan nóg duurt het tot oktober 2026 voordat de eerste ‘Elettrica’ aan een klant wordt geleverd. Als het meezit.
Wat krijgen we wel te zieN?
De grote vraag blijft: wordt het wat? Gaan we straks een geruisloze Ferrari bewonderen die sneller accelereert dan het geluid, maar zonder dat iconische gebrul? Kun je überhaupt een Ferrari zijn zonder minimaal zes cilinders? Wat we weten is: als het dan eindelijk zo ver is, zal Ferrari alles uit de kast trekken. Verwacht gouden laadkabels, een cockpit die ruikt naar leer én nostalgie, en waarschijnlijk een geluidsmodule die de V12 simuleert terwijl je emissieloos de Périphérique afzoeft.
Lees ook: Waarom kopers van een Ferrari Purosangue van 500.000+ euro er vaak niet eens eentje willen

Meer van TopGear


Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland
