
De autowereld schudde op haar assen. Bakfietsmoeders zetten hun kombucha aan de kant, leasejungle-yuppies op de Zuidas pauzeerden zelfs even hun Teams-call. Ferrari kondigde begin dit jaar aan dat we op 9 oktober kennis zouden maken met hun allereerste elektrische model. Maar helaas: de onthulling bleek, zoals een slecht geplande gender reveal party, slechts een rookbom.
Want wat krijgen we te zien op op 9 oktober? Niet de auto zelf, maar slechts het ‘technologische hart’. We zien dus een batterij met wat logo’s, misschien wat motoren en hopelijk wat specificaties om het gepeupel zoet te houden. De Italiaanse aanpak – traag, mysterieus en met veel flair – lijkt rechtstreeks uit een oude opera gejat.
Volgens Reuters is er een drieluik in de maak: eerst dus de techniek, dan ergens halverwege nog een glimp van het interieur, en pas diep in 2026 – als het halve internet inmiddels met AI-patserbakken over Mars rijdt – mogen we het eindproduct aanschouwen. En dan nóg duurt het tot oktober 2026 voordat de eerste ‘Elettrica’ aan een klant wordt geleverd. Als het meezit.
Wat krijgen we wel te zieN?
De grote vraag blijft: wordt het wat? Gaan we straks een geruisloze Ferrari bewonderen die sneller accelereert dan het geluid, maar zonder dat iconische gebrul? Kun je überhaupt een Ferrari zijn zonder minimaal zes cilinders? Wat we weten is: als het dan eindelijk zo ver is, zal Ferrari alles uit de kast trekken. Verwacht gouden laadkabels, een cockpit die ruikt naar leer én nostalgie, en waarschijnlijk een geluidsmodule die de V12 simuleert terwijl je emissieloos de Périphérique afzoeft.
Lees ook: Waarom kopers van een Ferrari Purosangue van 500.000+ euro er vaak niet eens eentje willen

Meer van TopGear


Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger
