Weet je niet hoe je de nieuwe elektrische Fiat 500 nou moet noemen? Waarschijnlijk snapt iedereen wat je bedoelt als je 500E zegt, maar eigenlijk is dat de oude elektrische Fiat (en een klassieke Mercedes). Het Italiaanse merk noemt de nieuweling zelf de ‘New Fiat 500’. Vandaag maken ze de Nederlandse prijzen bekend van drie uitvoeringen: de Action, Passion en Icon. Daarnaast trekken ze het doek van de nieuwe Fiat 500 3+1. Deze heeft een extra deurtje aan de rechterkant om instappen voor achterpassagiers makkelijker te maken.
De achterste deur kan alleen geopend worden als de voorste deur al open is, dus wat betreft veiligheid geen problemen. Ook zit hij alleen aan de kant van de stoep. Links plaatst Fiat dus maar één deur. De Hyundai Veloster had ook slechts vier deuren (de achterklep tel je mee, zoals altijd bij hatchbacks). Als je kijkt hoe de extra deur opent, dan doet hij denken aan de achterdeur van de Mazda RX-8. Fiat noemt liever de 500 uit 1957, waarbij de voordeuren naar achteren openklapten. De Fiat 500 3+1 is 2.000 euro duurder dan de standaard elektrische 500.
De goedkoopste elektrische Fiat 500
De goedkoopste elektrische Fiat 500 is de Action. Volgens Fiat is de New 500 Action ‘bedoeld voor jonge mensen met een hectische levensstijl en een dagelijkse routine van korte ritten’. Maar nog belangrijker, hij is er voor mensen die 24.900 euro willen uitgeven. Voor dat bedrag krijg je een elektrische 500 met 180 kilometer actieradius, of zelfs 240 kilometer als binnen het stedelijke blijft. Je laadt 50 kilometer extra in zo’n 10 minuten bij de 500 Action. De optie voor 3+1 is er overigens niet voor dit uitrustingsniveau.
Prijs elektrische Fiat 500 met 320 kilometer actieradius
Er is ook een versie die 320 kilometer ver komt op één lading, of zelfs 460 kilometer als je in de stad blijft. Dit is de Fiat 500 Passion. Deze kan snelladen en is in 35 minuten voor 80 procent vol. Met 118 pk accelereert de Passion in 9 seconden naar de 100 km/u. Hij kost in Nederland 28.600 euro. Dan is er nog een dikker uitgeruste Icon voor 30.600 euro. Deze rijdt net zo ver, maar komt met dikkere velgen, een groter scherm en nog wat andere extraatjes.
TG heeft op 22 oktober 2020 geschreven:
De B-stijl zit er niet zonder reden, hoe goed is de veiligheid nog als deze er niet meer is?