De oer-Fiat Panda had maar dunne, kleine banden, twee deuren, geen interieur om van te spreken en een pietserig 1,0-liter motortje die nog geen 50 pk leverde. Maar toen Fiat hem een Steyr-Puch AWD-systeem gaf, werd hij zowel een klimgeit als een GOAT – een van de Greatest Of All Time.
We houden van de Panda 4×4. Daarom zijn wij erg blij met het nieuwe project van Garage Italia: een restomod van het geliefde boodschappenwagentje. Garage Italia is de creatieve studio die is opgericht door Lapo Elkann, de kleinzoon van Gianni Agnelli, de godfather van Fiat. Nogal logisch dat ze zich over een Fiat-project bogen, dus.
Er komen meerdere versies van de elektrische Fiat Panda
Wat het allemaal nog beter maakt, is dat er niet maar één aangepaste versie komt van de Panda 4×4. Ze zijn bezig met nog vier andere versies, elk met verschillende specificaties. Onder de kap is de benzinemotor vervangen door een elektromotor en batterijen van de Newtron Group.
De versie die je hierboven ziet gaat als eerste onthuld worden. Hij heet de Panderis en is een samenwerking tussen het eerder genoemde Garage Italia en Vitale Barberis Canonico – een van de oudste stoffenhuizen van Italië. Zij leverden het materiaal voor het prachtige ‘periodiek correcte’ interieur (op de JBL-speakers na).
De elektrische Fiat Panda redt jouw rijbewijs
De EV beschikt nog over zijn originele versnellingsbak en heeft een topsnelheid van 115 km/u met een actieradius van 100 kilometer. De laadsnelheid van de batterijen van de Panderis ligt tussen de drie en acht uur.
Kijk nou eens naar die mooie, bruine verf. En die stalen wielen met goudkleur. Misschien zijn we wel een beetje verliefd. Meer is er op dit moment nog niet bekend over deze Panda, helaas. Maar we zijn er nu al helemaal gek op.
Reacties