Metalbike Garage MBG_001 is een vette fiets

Tweewieler-coachbuilding voor de 21e eeuw

Foto('s): Metalbike GarageMetalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Foto('s): Metalbike Garage Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001
Metalbike Garage MBG_001

Van het handjevol motorfietsen waar we zelf eigenlijk helemaal niets aan zouden veranderen, is de Triumph Speed Triple er een. Sinds we Tom Cruise ermee over het bioscoopscherm zagen vliegen in Mission: Impossible II (uit 2000 alweer – we worden oud) is het wat ons betreft een van de coolste fietsen die er zijn. En we dulden geen tegenspraak, anders halen we Ethan Hunt erbij.

Toevallig is het precies zo’n Triumph waarmee het Italiaanse Metalbike Garage aan de slag ging. MBG, opgericht door Simone Lecca (ex-Bertone), houdt zich bezig met het visueel opluisteren van uiteenlopende soorten motorfietsen. In deze Triumph zagen Lecca en zijn team een ideale mogelijkheid om een stukje oer-Italiaanse aluminium coachbuilding naar de 21e eeuw te brengen.

De Metalbike Garage MBG_001

Allereerst werd de streetfighter gestript. Vervolgens zocht MBG een manier om, volgens henzelf, ‘een vloeiend design met ongewone, organische vormen’ te introduceren. Uit slechts twee platen aluminium werd met de hand een nieuwe body gevormd, waarbij honderden uren werden besteed om de boel netjes symmetrisch te krijgen.

De Metalbike Garage MBG_001 heeft eveneens een handgemaakte kuip. Kleine, gestapelde lichtpitjes vervangen de zo herkenbare grote spots van de standaard Speed Triple. Een nieuw voorspatbord siert de aangepaste upside-down voorvork, en een op maat gemaakte tank vond een plekje onder de wulpse carrosserie. Leren afwerking, een mono-demper van Öhlins, Accossato-remmen en een custom-uitlaat zijn de kersen op de taart. Technisch bleef de Speed Triple verder ongewijzigd; omdat een 955-cc driecilinder met 120 pk soms ook gewoon goed genoeg is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws