
Er zit een verschil tussen wat je ziet en wat iets werkelijk is. En nee, we hebben het niet over ijs dat eigenlijk yoghurt is. Dat smaakt prima, maar is anders dan echt roomijs. Met auto’s is dat al jarenlang het geval. De Volkswagen Taro was bijvoorbeeld gewoon een Toyota Hilux. Nu hebben we iets vergelijkbaars met de elektrische Ford Puma, de Gen-E.
Onze correspondent ter plaatse heeft vernomen dat de elektrisch Ford Puma dit jaar nog onthuld wordt. De huidige Ford Puma is een veel groter succes dan het schattige coupé-model van jaren geleden, dus een elektrische versie is geen onlogische keuze. Kleine elektrische auto’s zijn in trek, dus tel die twee bij elkaar op en je hebt een winnaar. De Ford Puma Gen-E staat begin 2025 bij de dealer.
De elektrische Ford Puma Gen-E ziet er bekend uit
Opmerkelijk aan de Ford Puma Gen-E is dat hij er bijna exact hetzelfde uitziet als de Puma die we al kennen. De achterbumper is identiek, alleen de grille is gesloten. We maakten alvast een kleine render hoe dat eruit zou kunnen zien. Waarom dat opmerkelijk is? Het platform waar de nieuwe elektrische Puma op komt te staan, is niet hetzelfde als de Puma die je kent.

Het huidige platform is alleen geschikt voor verbrandingsmotoren. In plaats daarvan doet Ford iets opvallends: ze pakken een ander platform en transplanteren de koets erop. In dit geval wordt de Puma Gen-E gebouwd op hetzelfde platform als de elektrische Ford E-Tourneo Courier. Vanonder is de nieuwe Puma zonder brandstofmotor dus een elektrisch bedrijfsbusje.
Hij komt al snel (heel snel)
De neus krijgt geen grille, omdat er geen verbrandingsmotor gekoeld hoeft te worden. De achterkant lijkt op die van de facelift: die heeft sinds de update al geen zichtbare uitlaten meer. Verder zal de Puma Gen-E er exact hetzelfde uitzien als de gewone benzine-Puma én de afmetingen zijn ook gelijk. Dit is een bewuste keuze van Ford, aangezien het huidige model het goed doet, mede door het vlotte uiterlijk.

Mocht je ook uitkijken naar een elektrische B-segment crossover, dan hebben we goed nieuws: de Ford Puma Gen-E komt snel. De onthulling staat gepland voor eind 2024, en de levering begint begin volgend jaar al. Dit valt ongeveer samen met de introductie van de Aston Martin Vanquish. Hoewel dat niet de gedroomde duotest is, willen we toch graag een blokje om met die Vanquish.
Eén reactie op “Gek maar waar: de elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

De Ford Puma maakt zich met deze facelift klaar voor zijn elektrische debuut

De Ford Puma ST Powershift is een mildere versie van de ST-X

Goederentrein ‘vol met hybrides’ in brand bij Etten-Leur, maar klopt dat wel?

Ford Puma ST

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Interessant . De vraag is nu of de nieuwe puma gen-e op dit nieuwe onderstel net zo goed of beter stuurt en rijdt dan de huidige Puma. Als dat niet zo is dan klinkt het leuk maar is het een setback.
De huidige Puma heeft nl. Twee kwaliteiten : een heel leuk uiterlijk en verassen ruim , gekoppeld aan een fantastisch rijgedrag, wat je zelfs vergelijken moet met de focus ST en zelfs duurdere sportieve modellen van andere merken.
Daarmee niet zeggende dat een Puma vandaag een ST is of een hot hatch , het zit er allemaal tussen in. Ik hoop van harte dat Ford dat auto rijders kwaliteit en gen ( als in dna) heeft weten toe te passen.