
Er zit een verschil tussen wat je ziet en wat iets werkelijk is. En nee, we hebben het niet over ijs dat eigenlijk yoghurt is. Dat smaakt prima, maar is anders dan echt roomijs. Met auto’s is dat al jarenlang het geval. De Volkswagen Taro was bijvoorbeeld gewoon een Toyota Hilux. Nu hebben we iets vergelijkbaars met de elektrische Ford Puma, de Gen-E.
Onze correspondent ter plaatse heeft vernomen dat de elektrisch Ford Puma dit jaar nog onthuld wordt. De huidige Ford Puma is een veel groter succes dan het schattige coupé-model van jaren geleden, dus een elektrische versie is geen onlogische keuze. Kleine elektrische auto’s zijn in trek, dus tel die twee bij elkaar op en je hebt een winnaar. De Ford Puma Gen-E staat begin 2025 bij de dealer.
De elektrische Ford Puma Gen-E ziet er bekend uit
Opmerkelijk aan de Ford Puma Gen-E is dat hij er bijna exact hetzelfde uitziet als de Puma die we al kennen. De achterbumper is identiek, alleen de grille is gesloten. We maakten alvast een kleine render hoe dat eruit zou kunnen zien. Waarom dat opmerkelijk is? Het platform waar de nieuwe elektrische Puma op komt te staan, is niet hetzelfde als de Puma die je kent.

Het huidige platform is alleen geschikt voor verbrandingsmotoren. In plaats daarvan doet Ford iets opvallends: ze pakken een ander platform en transplanteren de koets erop. In dit geval wordt de Puma Gen-E gebouwd op hetzelfde platform als de elektrische Ford E-Tourneo Courier. Vanonder is de nieuwe Puma zonder brandstofmotor dus een elektrisch bedrijfsbusje.
Hij komt al snel (heel snel)
De neus krijgt geen grille, omdat er geen verbrandingsmotor gekoeld hoeft te worden. De achterkant lijkt op die van de facelift: die heeft sinds de update al geen zichtbare uitlaten meer. Verder zal de Puma Gen-E er exact hetzelfde uitzien als de gewone benzine-Puma én de afmetingen zijn ook gelijk. Dit is een bewuste keuze van Ford, aangezien het huidige model het goed doet, mede door het vlotte uiterlijk.

Mocht je ook uitkijken naar een elektrische B-segment crossover, dan hebben we goed nieuws: de Ford Puma Gen-E komt snel. De onthulling staat gepland voor eind 2024, en de levering begint begin volgend jaar al. Dit valt ongeveer samen met de introductie van de Aston Martin Vanquish. Hoewel dat niet de gedroomde duotest is, willen we toch graag een blokje om met die Vanquish.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Gek maar waar: de elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

De Ford Puma maakt zich met deze facelift klaar voor zijn elektrische debuut

De Ford Puma ST Powershift is een mildere versie van de ST-X

Goederentrein ‘vol met hybrides’ in brand bij Etten-Leur, maar klopt dat wel?

Ford Puma ST

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Zoveel werd er nu écht geflitst in Nederland tijdens de flitsmarathon

De auto met benzinemotor is veel minder betrouwbaar dan een elektrische auto

Je mag nu in Nederland weer overdag 130 rijden, maar je kunt alsnog een boete krijgen als je niet oplet

Interessant . De vraag is nu of de nieuwe puma gen-e op dit nieuwe onderstel net zo goed of beter stuurt en rijdt dan de huidige Puma. Als dat niet zo is dan klinkt het leuk maar is het een setback.
De huidige Puma heeft nl. Twee kwaliteiten : een heel leuk uiterlijk en verassen ruim , gekoppeld aan een fantastisch rijgedrag, wat je zelfs vergelijken moet met de focus ST en zelfs duurdere sportieve modellen van andere merken.
Daarmee niet zeggende dat een Puma vandaag een ST is of een hot hatch , het zit er allemaal tussen in. Ik hoop van harte dat Ford dat auto rijders kwaliteit en gen ( als in dna) heeft weten toe te passen.