Een elektrische McLaren? Dit is de grootste uitdaging

McLaren heeft een erg goede reden om nog niet elektrisch te gaan

Foto('s): Mark RiccioniMcLaren 570GT rijdend voorkant
McLaren 570GT rijdend voorkant

Toen McLaren het ambitieuze Track 25-plan aankondigde – een toekomstplan voor het bedrijf tot 2025 – was er een kleine notitie over een elektrische hypercar. We zijn nog ver van een elektrische realiteit verwijderd, maar McLarens grote baas Mike Flewitt vertelde TopGear dat het bedrijf ooit volledig elektrisch kan zijn.

‘Ik vermoed, maar ik kan je nog geen datum geven, dat we ooit volledig elektrisch zijn.’ ‘De aankomende techniek is een uitdaging’, zegt hij. ‘Ik heb veel vertrouwen in het team dat we hebben, dat we de techniek kunnen ontwikkelen. Maar waar ik me het meest zorgen over maak is dat we ooit gedwongen worden volledig elektrisch te gaan.’

De grootste uitdaging is echter niet batterij- of motortechniek. ‘Op dit moment is het een enorme uitdaging om elektrische auto’s net zo leuk te maken om in te rijden als de auto’s die we nu maken’, zegt Mike.

Er bestaat al een elektrische McLaren

‘Er rijdt al een elektrische McLaren met een 12C-koets rond’, zegt de baas. Het is dus geen performance-kwestie; het gaat om de emotie die de auto’s opwekken. ‘We komen er wel, maar het duurt zeker nog wel een aantal jaar’, zegt Mike.

Het grootste probleem: gewicht. ‘Een van onze jongens deed het rekenwerk. Om de prestaties en de actieradius van de Senna te evenaren, moet de auto 2.000 kilo wegen. De Senna weegt 1.200 kilo’, zegt hij.

‘Ik hoop niet dat bedrijven ooit verplicht 100 procent elektrisch moeten zijn. Ik hoop dat we een gevarieerd aanbod kunnen hebben. Maar wie weet’, sluit hij af.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken