
De Ford Mustang staat bekend om zijn geweldige motorgeluid. Daarom, en omdat het gros van de EV’s niet handgeschakeld is, wordt niet iedereen blij van de term ‘elektrische Mustang’. Ford en Webasto zijn vastberaden om daar verandering in te brengen met de Mustang Lithium. Een elektrische auto met 900 pk en 1.355 Nm, én hij is leverbaar met… handbak!
En niet zomaar één. Een zestraps versnellingsbak die de enorm krachtige elektromotor ondersteunt. Je kunt nu dus gaan dragracen zonder CO2-schaamte te voelen én lekker blijven genieten van het schakelen. Het vermogen van de elektrische Mustang Lithium is voor een deel te danken aan een stukje gloednieuwe technologie.
De elektrische Mustang Lithium is een testmodel
Het 800-volt accusysteem dat in de Mustang Lithium ligt, werkt op hetzelfde voltage als de Porsche Taycan. Het hoge voltage zorgt voor meer vermogen, minder gewicht en minder hitte. Je kunt de uitvoer ervan afstellen via een touchscreen. De mogelijke instellingen voor het koppel variëren van ‘bescheiden’ tot ‘beest’.
Aangezien een deel van jullie waarschijnlijk al klaarstaat om naar de Ford-dealer te rennen: doe nog maar even niet. Ford gaf aan dat dit een eenmalig project is, vooral bedoeld voor het testen van besturingstechnologieën. En om een beetje op te scheppen natuurlijk. Voorlopig zul je dus nog niet met een Mustang EV bij de dealer wegrijden. Zelfs niet eentje die wat trager is. Je moet minimaal nog even wachten tot de ‘Mustang Inspired EV’ op de markt komt. Die wordt later deze maand onthuld.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Is zo’n brute Ford Mustang na twintig jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien
