Of het onder protest is of dat ze ineens het nut inzien van batterijauto’s, dat weten we niet, maar bij Mazda gaan ze nu toch vol inzetten op elektrificatie. Alle voertuigen van het merk moeten in 2030 geëlektrificeerd zijn en tegen die tijd moet minimaal een kwart van de nieuwverkopen volledig elektrisch zijn. Het lijkt er ook op dat er een elektrische sportauto zit aan te komen.

Bij de boodschap dat Mazda 11 miljard euro gaat investeren in elektrificatie, laat het merk deze Vision Study zien. Qua vorm zou je gelijk zeggen dat dit een RX-7 is, maar in de video van Mazda verschijnt de auto tussen allemaal beelden van een MX-5. Is dit dan bijvoorbeeld de nieuwe MX-5 RF? Of gaan ze toch weer voor een MX-5 Coupé?

In de animatie is een soort buizenframe of spaceframe te zien van de sportauto. Veel automerken gaan voor een soort skateboard als platform, maar Mazda lijkt een andere route te kiezen. Zo’n buizenframe zorgt voor veel stijfheid, iets wat je graag wilt bij sportauto’s. Je ziet ook dat Lamborghini en Ferrari deze constructies graag toepassen.

Leuk detail: een Power Plant Frame

Een leuk detail voor de Mazda-kenners (of zeg gerust Mazda-nerds): De dikke metalen balk door het midden van het chassis lijkt op het zogenoemde ‘power plant frame’ (of PPF). Het power plant frame is een metalen balk die van de transmissie naar het achterste differentieel loopt. Vaak is het een soort U-vorm.

Het PPF was in de jaren negentig een slimme oplossing om meer stijfheid toe te voegen aan de Mazda MX-5, zonder te veel gewicht toe te voegen. Zo’n PPF is sinds de eerste generatie aanwezig bij de MX-5 en zelfs de huidige heeft zo’n verstevigingsbalk. Als je onder een RX-7 kruipt, zie je ook zo’n PPF hangen.

Wat het echt allemaal betekent voor de toekomst van de MX-5 of de RX-7? Dat is nog niet bekend. Mazda voert rijplezier aan als belangrijk onderdeel van de elektrische toekomst en dan is iets van een sportcoupé of cabrio onmisbaar. We gaan het zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)