
Of het onder protest is of dat ze ineens het nut inzien van batterijauto’s, dat weten we niet, maar bij Mazda gaan ze nu toch vol inzetten op elektrificatie. Alle voertuigen van het merk moeten in 2030 geëlektrificeerd zijn en tegen die tijd moet minimaal een kwart van de nieuwverkopen volledig elektrisch zijn. Het lijkt er ook op dat er een elektrische sportauto zit aan te komen.
Bij de boodschap dat Mazda 11 miljard euro gaat investeren in elektrificatie, laat het merk deze Vision Study zien. Qua vorm zou je gelijk zeggen dat dit een RX-7 is, maar in de video van Mazda verschijnt de auto tussen allemaal beelden van een MX-5. Is dit dan bijvoorbeeld de nieuwe MX-5 RF? Of gaan ze toch weer voor een MX-5 Coupé?
In de animatie is een soort buizenframe of spaceframe te zien van de sportauto. Veel automerken gaan voor een soort skateboard als platform, maar Mazda lijkt een andere route te kiezen. Zo’n buizenframe zorgt voor veel stijfheid, iets wat je graag wilt bij sportauto’s. Je ziet ook dat Lamborghini en Ferrari deze constructies graag toepassen.
Leuk detail: een Power Plant Frame

Een leuk detail voor de Mazda-kenners (of zeg gerust Mazda-nerds): De dikke metalen balk door het midden van het chassis lijkt op het zogenoemde ‘power plant frame’ (of PPF). Het power plant frame is een metalen balk die van de transmissie naar het achterste differentieel loopt. Vaak is het een soort U-vorm.
Het PPF was in de jaren negentig een slimme oplossing om meer stijfheid toe te voegen aan de Mazda MX-5, zonder te veel gewicht toe te voegen. Zo’n PPF is sinds de eerste generatie aanwezig bij de MX-5 en zelfs de huidige heeft zo’n verstevigingsbalk. Als je onder een RX-7 kruipt, zie je ook zo’n PPF hangen.
Wat het echt allemaal betekent voor de toekomst van de MX-5 of de RX-7? Dat is nog niet bekend. Mazda voert rijplezier aan als belangrijk onderdeel van de elektrische toekomst en dan is iets van een sportcoupé of cabrio onmisbaar. We gaan het zien.
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?
