Het was eigenlijk al bekend, maar nu kunnen we er niet meer omheen. Er komt een elektrische Porsche Macan in 2023. Voordat Porsche de auto naar de showrooms stuurt, moet hij meer dan 3 miljoen testkilometers afleggen. Deze prototypes – met neppe uitlaten – zijn alvast de openbare weg op gegaan.
De elektrische Porsche Macan is een echte Porsche
Michael Steiner, Porsches technische directeur, zegt tegen TopGear: ‘Hij zal eruitzien als een typische Porsche en voldoen aan de verwachtingen die je hebt bij een elektrische auto. Het is een typische Macan, maar moderner en sportiever.’ Hoe sportief, dat zegt hij nog niet. Alleen dat de auto ‘rijdt als een Porsche’ en ‘de ziel van een Porsche’ zal hebben.
De prototypes tonen een motorkap die fors omlaagduikt aan de voorkant. Dat trucje – geleend van de 911 – kan de elektrische Porsche Macan uithalen omdat er geen brandstofmotor meer onder de kap ligt. De lampen lijken op die van de Taycan. De daklijn gaat achterop ook flink omlaag, dat is beter voor de aerodynamica en de actieradius.
Meerdere versies
Porsche doet niet aan één uitvoering. Er komen meerdere batterijen en meerdere vermogens. Er komt sowieso een high-performance-model met vierwielaandrijving (dat waarschijnlijk Turbo heet) en Porsche overweegt een versie met achterwielaandrijving. Bekend is dat de elektrische Porsche Macan op hetzelfde platform staat als de Audi A6 e-tron. Dit zogenoemde Premium Platform Electric (PPE) kan tot 100 kWh aan batterijen meezeulen.
De oude Macan blijft nog even
Er zijn jaren geweest dat de Macan de bestverkochte Porsche was. Hij is er al sinds 2013. ‘Voordat de elektrische Macan in 2023 komt, zullen we investeren in de huidige’, zegt Steiner. De facelift van dit model komt dan naast de nieuwe elektrische Macan te staan. Een plug-in hybride Macan zal er niet komen. In 2025 moet de helft van alle nieuwe Porsches een EV of PHEV zijn.
Reacties