Je zou het niet zeggen, maar in Amerika zijn ze strenger op verlichting dan in Duitsland of in Nederland. Als het om de felheid gaat, tenminste. Dit is ook de reden waarom de ultrafelle laserlampen aan het uitsterven zijn: ze mogen niet in Amerika verkocht worden omdat ze te fel zijn, en dan is het bijna niet meer de moeite voor fabrikanten. En in hetzelfde genre is er iets bijzonders aan de hand bij Porsche: de Macan moet naar de dealer in de VS vanwege de Europese verlichting.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration, wat je mag zien als de RDW in de VS, zijn de koplampen van de nieuwe elektrische Porsche Macan te fel voor de Amerikaanse wegen. De lampen zouden verblindend zijn, wat weer de kans op een ongeluk zou vergroten. Klinkt levensgevaarlijk, maar het grappige is dat Macan hier met dezelfde verlichting rijdt, maar hier is het geen enkel probleem. Het is namelijk zo dat er een foutje is gemaakt in de fabriek.
Amerikaanse Macans kregen Europese verlichting
Een lichting Amerikaanse Macans heeft de Europese software gekregen voor de verlichting. En wat wij hier dus heel normaal vinden, vinden ze daar wat overdreven. Mocht je een Amerikaanse klant zijn met een elektrische Porsche Macan, dan moet je even naar de dealer. Die kan verlichting bieden voor het probleem en de juiste software installeren. De lampen gaan dan naar de juiste felheid voor de Amerikaanse wegen.
Leuk om te weten: de lampen die bij de motorkap bovenin zitten, dat zijn niet de werkelijke koplampen. De vier strepen zijn de dagrijverlichting. Het echte dimlicht zit onderaan in de voorbumper. Ander detail om mensen op verjaardagen mee te vervelen: de oude Macan met een benzinemotor wordt in de VS nog nieuw verkocht. In Europa is die dan weer verboden. Dat vinden zij waarschijnlijk weer wat overdreven.
Björn heeft op 1 december 2024 geschreven:
Ik zie niets levensgevaarlijk, want er zit niemand achter het stuur🤣 De Amerikaanse dashcam video’s op YouTube zeggen genoeg over de gemiddelde bestuurder in Murica.
Barry heeft op 30 november 2024 geschreven:
Er zijn tegenwoordig gewoon veel meer auto’s die wat hoger staan. Zou mooi zijn als ze die koplampen aan de bovenkant op een of andere manier kunnen bedekken zodat het licht niet horizontaal vertrekt, maar echt alleen nog in dalende lijn. Ik zit zelf in een lage auto en kan in de avond mijn binnenspiegel eigenlijk gewoon niet gebruiken.
JP heeft op 29 november 2024 geschreven:
Vreemd, als je hier een auto met te felle en te hoog afgestelde verlichting ziet rijden is het 9 van de 10 keer een Tesla.
Ben heeft op 30 november 2024 geschreven:
Klopt idd…
Conclusie heeft op 29 november 2024 geschreven:
Dus in de VS is het verboden om met goede verlichting te rijden, maar ondertussen mag een Cybertruck die levensgevaarlijk is bij ongelukken met voetgangers er gewoon de weg op. Wat ben ik blij dat wij in de EU wel normale regelgeving hebben en dat ‘big corporate’ hier geen vriendelijke wetgeving kan kopen.
Jan heeft op 30 november 2024 geschreven:
Veel auto s hebben tegenwoordig een te felle verlichting. Het is echt bijzonder, dat het RDW dit niet verbiedt. LEVENSGEVAARLIJK !!!. De Amerikanen hebben gelijk.
Floris heeft op 30 november 2024 geschreven:
Tegenwoordig bedoel je waarschijnlijk de laatste 25 jaar mee. Toen kwam Mercedes met Xenon verlichting, wat toen zeer fel was een van een dusdanig blauwe gloed had dat je 2 keer moest kijken of het geen signalen waren van politie of ambulance.
Levensgevaarlijk noem ik dagrijverlichting, je weet wel, die verlichting die bij introductie op elke verjaardag een “popie-jopie” verhaal opleverde voor elke geslaagde mislukkeling in de groep. Die verlichting die werkelijke geen enkel nut heeft ten opzichte van dimlicht, behalve dan dat je achterlichten niet branden en je dashboardvrlichting wel, zodat je zelf van mening bent dat het Vernichtung ingeschakeld is, terwijl we de automatische stand uitgeschakeld hebben omdat dat zo hinderlijk is.
[Een moment ademhalen]😜
Kort samengevat, motor aan, verlichting aan. Verlichting is niet per definitie te fel, maar de auto’s zijn veranderd qua model, qua verlichting. Veel automobilisten hebben de verlichting verkeerd afgesteld, aftermarket budget LED H7 lampjes, waarvoor voor het voertuig geen type goedkeuring bestaat en dus officieel zich niet op de openbare weg mag bevinden een dan nog de groep die met grootlicht ingeschakeld rijdt (dat is de betekenis van dat blauwe licht op je dashboard en de bedoel ik niet de ambiance verlichting met een hoog AliExpress gehalte in je premium auto… Laten we ook vooral de nieuwe foutief afgestelde fietsverlichting niet vergeten als het om verblinden gaat!
Correct, zelf beschik ik over LED verlichting (origineel) wat werkelijk geweldig is. Daarbij ook nog de automatische grootlicht functie, welke zich telkens weer aanpast aan tegenliggers of voertuigen welke voor mij rijden. Als chauffeur is het werkelijk een gebit in te rijden.
Kortom, het verhaal van te felle verlichting is reeds 25 jaar aanwezig en heeft weinig met specifiek LED te doen.
Wat betreft levensgevaarlijk en verbod in het verkeer kan ik echter nog een complete waslijst maken. Beginnende met een psychologische test of mensen zich wel daadwerkelijk in het verkeer mogen begeven met war vor en vorig dan ook is waarschijnlijk beter in de basis…
O ja… Respect voor je reactie🍀👍😂🤣
René heeft op 30 november 2024 geschreven:
Kleine correctie: ik heb als fietser inmiddels gemerkt dat die automatische grootlicht functie en fietser vaak niet detecteert. Je krijgt van mij in zulke gevallen ook grootlicht terug, de volle 1700 lumen. Daarnaast zijn er genoeg automobilisten die vinden dat je voor fietsers sowieso je grootlicht niet hoeft te doven.
Floris heeft op 30 november 2024 geschreven:
Autocorrectie doet z’n werk weer perfect, maar de stemming van het verhaal begrijpen we🤐🥴😜