Bij de Porsche-fabriek in Leipzig merk je dat er van alles staat te gebeuren. De bouwwerkzaamheden op het naastgelegen terrein doen vermoeden dat er wordt uitgepakt voor de aankomende elektrische Macan. Maar nee: de nieuwe fabriekshal is bestemd voor een grotere SUV, boven de Cayenne. Daar lopen ze op andere plekken op de wereld heel warm voor.

De meer voor Europa geschikte Macan rolt nu al van de bestaande productielijn, tussen de ‘oude’ modellen door. Tijdens een wandeling door de groene en CO2-neutrale fabriek spotten we er meerdere. Sinds 2015 is de Macan de bestverkopende auto van het merk en de cijfers stijgen nog altijd, jaar na jaar. De nieuwe, zeggen ze, zal naast Porsche-waardige prestaties ook een hoogstaande digitale gebruikerservaring bieden.

De cijfers van de elektrische Porsche Macan

Porsche reed ruim 3 miljoen testkilometers en gebruikte alle opgedane Taycan-kennis om de Macan fijn te slijpen. Het PPE-platform, gedeeld met de volgende Audi A6, biedt mooie getallen: 800 volt, 100 kWh, maximaal 612 pk en 1.000 Nm, ruim 500 kilometer bereik, snelladen met 270 kW. De nieuwe accu is 23 procent energiedichter en er is een ruimtebesparende powerbox met AC-lader, omvormer en verwarming. Ook krijg je een vergaand geïntegreerde smartphone-app, stemherkenning per inzittende en een head-up display met augmented reality. En twee motoren; de voorste is voor alle versies hetzelfde, de achterste groeit met de uitvoering.

We mogen een stukje meerijden met ‘niet de snelste’ Macan op een offroad-testparcours. Hij presteert indrukwekkend. Op steile modderige hellingen weet het brein van de auto grip te vinden en te houden, ondanks de straatbanden. Dit prototype vertoont al geen piepje of kraakje wanneer we over hobbels en door kuilen kletteren. Achterwielbesturing maakt hem wendbaar, met weinig stuuruitslag. Het interieur ziet er fraai uit en we kunnen melden dat de hoofdruimte achterin voor elkaar is, de aflopende daklijn ten spijt.

Het circuit op

Dan stappen we over in de snelste versie voor een paar rondjes over een circuit. Jemig. Launchcontrol doet gewoon pijn en in de bochten houdt de actieve ophanging de carrosserie wonderlijk vlak – de banden vangen de zijwaartse krachten kermend op. De auto komt heel controleerbaar over (in de handen van Porsches testrijder, dus oké) en de krachtverdeling en dynamische balans lijken uit de kunst te zijn.

Serieus goed rijdende EV’s zijn in opkomst en Porsche moet zorgen dat ze het veld blijven aanvoeren. Nou, zo te merken zitten ze erbovenop. De nieuwe Macan schudt binnenkort zijn laatste beetjes camouflage af en verschijnt ergens ‘in het begin van 2024’ bij de dealers. Tot die tijd: vermaak je alvast met de foto’s in bovenstaande gallery. Gaan wij even uitpuffen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)