Als je miljoenen investeert in de ontwikkeling van een elektrische auto, dan wil je als automerk zoveel mogelijk verkopen om de kosten terug te verdienen. Dus dan pak je de populairste carrosserievorm: een SUV. Maar eigenlijk zijn elektrische stationwagens veel efficiënter. Vaak zelfs nog efficiënter dan hatchbacks of sedans, omdat het dak langer doorloopt, en dat is fijn voor de aerodynamica.
Gelukkig groeit het aanbod elektrische stationwagens in Nederland inmiddels. Waar je voorheen alleen de Porsche Taycan Sport Turismo had, kun je aan het einde van dit jaar in veel meer prijsklassen shoppen voor een stationwagen met een stekker. Zo onthult Nio vandaag de ET5 Touring en komen de andere Duitse merken ook eindelijk met een stekkerstation.
Nio ET5 Touring
De naam Touring ken je van BMW, maar het Duitse merk is niet de enige die de aanduiding gebruikt. Hyundai heeft het naampje gebruikt in het verleden en Toyota gebruikt de naam ‘Touring Sports’. En nu gebruikt Nio het voor de ET5 Touring. De elektrische stationwagen heeft 450 tot 1.300 liter bagageruimte en een enorm panoramadak van 1,32 meter.
De 0-100-tijd is 4 seconden, wat zeer acceptabel is voor een stationwagen. De elektromotoren combineren samen 490 pk. De prijs van de Nio ET5 Touring is 51.901 euro en 20 cent in Nederland. Dan moet je nog wel een batterij huren voor 170 of 290 euro per maand. Dan heb je respectievelijk 435 of 560 kilometer volgens de WLTP.
MG 5
MG gaat voorop in de strijd van de betaalbare elektrische stationwagens. Op het moment dat we dit tikken, is de MG 5 de eerste van hopelijk vele elektrische stationwagens in het goedkopere segment. Sterker nog: terwijl andere merken nog bezig zijn met hun eerste e-stationwagen, heeft MG deze 5 al een facelift gegeven.
De versie van voor de update zag er nogal vanille uit, terwijl deze eerder stracciatella is. Dat komt door zijn scherpere gezichtje, nieuwe koplampen en achterlichten en opgefriste cabine. Ook kun je nu andere elektrische apparaten aan je MG 5 hangen. Prijzen beginnen in Nederland en België bij 35.885 euro voor het basismodel. De luxere uitvoering gaat voor tenminste 37.385 euro.
Porsche Taycan Cross Turismo
‘Een Taycan, maar dan hoger op z’n wielen en met een shooting brake-achtige carrosserievorm.’ Zo kun je de Taycan Cross Turismo het best omschrijven. Uit onze rijtest van de Turbo S kunnen we het volgende concluderen: de Cross Turismo is misschien wel de meest complete stationwagen die je op dit moment kunt kopen.
Vergeleken met de normale Taycan is er wat meer hoofdruimte en heb je een iets grotere bagageruimte – 405 liter met de stoelen omhoog en 1.171 liter met de bank naar beneden. Alle versies van de Cross Turismo hebben een 93-kWh batterij en AWD, terwijl het vermogen varieert van 476 pk tot 761 pk. De versies zijn trouwens de Cross Turismo 4, 4S, Turbo en Turbo S.
Goedkoop zijn de vier opgeruwde Porsches allerminst. De standaardversie kost je tenminste 104.100 euro. Voor de duurste, de Turbo S, ben je bijna het dubbele kwijt: 198.500 euro. Maar goed, als je het beste van het beste wilt, dan moet je voor deze gaan. Geen enkele concurrent komt bij de Porsche Taycan Cross Turismo in de buurt. Ook zijn Sport-broertje niet.
Porsche Taycan Sport Turismo
ZIe je die Taycan Cross Turismo wel zitten, maar heb je er liever iets minder een Audi Allroad-gevoel bij? Dan kan deze weleens beter bij je passen. De Porsche Taycan Sport Turismo staat een stukje lager op zijn pootjes en het plastic beschermjasje is weggelaten. Ook de Sport Turismo is er in verschillende versies, met verschillende vermogenscijfers en verschillende prijskaartjes.
De instapper heeft een 79,2-kWh batterij en haalt 408 pk uit één elektromotor. Dat vermogen gaat naar de achterwielen. Je kunt hem bestellen vanaf 94.000 euro. Ga twee stapjes omhoog, voorbij de 4S, en je komt de GTS tegen die je hierboven ziet. Deze heeft een 93,4-kWh batterij. Daarna volgen nog de Turbo en Turbo S. Allemaal liggen ze prettig op het netvlies, rijden ze geweldig en zijn ze praktisch genoeg.
Peugeot e-308 SW (verwacht midden 2023)
Het ontwerpteam van Peugeot is de laatste tijd lekker op dreef. De derde generatie van de 308, die in 2021 werd geïntroduceerd, is daar geen uitzondering op. Hij was in eerste instantie er alleen met benzine- en dieselmotor en als hybride, maar Peugeot liet vorig jaar weten dat er een elektrische versie aankomt, inclusief een stationwagen.
Verwacht wordt dat de e-308 en e-308 SW een 156-pk elektromotor krijgen met een 54-kWh batterij. Daarmee zou je 415 kilometer ver moeten komen op één lading. Met 100-kW snelladen moet je binnen 25 minuten van 20 naar 80 procent kunnen laden. Met de juiste snellader uiteraard.
Vanbinnen krijg je de bekende i-Cockpit van Peugeot, die dit jaar zijn tiende verjaardag viert. De cabine heeft het kenmerkende kleine stuurtje en hooggeplaatst bestuurdersdisplay. Of je vindt het geweldig, of je hebt er een hekel aan. Het is een doorlopende discussie op TG HQ.
Opel Astra Sports Tourer (verwacht midden 2023)
Waar we het wel over eens zijn, is dat het zusje van de Peugeot 308, de Opel Astra, er tegenwoordig geweldig uitziet. Hij rijdt ook nog eens prima en is aantrekkelijk geprijsd. We hebben hem zelfs de award Familiehatchback van het Jaar 2022 toegekend. Goed nieuws: net als bij de 308 komt ook van de Opel een elektrische versie. En jazeker, ook als Sports Tourer.
De elektrische Opel Astra hatchback en Sports Tourer hebben dezelfde specs als de Peugeot: een 158 pk sterke elektromotor en een 54-kWh batterij, goed voor 415 kilometer. Inderdaad, er wordt onderling rijkelijk gedeeld bij de Stellantis-groep.
Opel geeft aan dat er geen bagageruimte verloren gaat (vergeleken bij de PHEV-versies) doordat de batterijen onder de vloer van de auto liggen. Er is 352 liter aan ruimte in de kofferbak van de hatchback en 516 liter in de elektrische stationwagen. Meer dan genoeg voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk dus.
Volkswagen ID.7 Tourer (verwacht in 2023)
Deze auto is door Volkswagen bevestigd en hij is al meermaals gespot, maar officiële specificaties ontbreken nog. Met de juiste accu haalt deze elektrische stationwagen 700 kilometer en achterin heb je meer dan genoeg beenruimte. Verwacht hier geen prijsvechter; de versie met 600 kilometer actieradius gaat naar verwachting rond de 60.000 euro kosten. Zodra de prijs van de sedan bekend is, kunnen we een betere inschatting maken.
Audi A6 Avant e-tron (verwacht eind 2023)
Toen het concept van de Audi A6 e-tron gepresenteerd werd, in 2021, waren we al best wel onder de indruk. We hoopten vurig dat er een Avant-versie zou volgen. Waarom? Omdat stationwagens er veel beter uitzien dan sedans en ook veel praktischer zijn.
Een jaar later was het zover: het concept van de A6 Avant e-tron. Hij oogt behoorlijk futuristisch, zonder het te overdrijven. Als dit de toekomst is van de elektrische stationwagens, laat ze dan maar komen. Dit concept is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog. Audi geeft nog geen cijfer voor de bagageruimte, maar je mag aannemen dat ie groot genoeg is voor je labrador(s).
De A6 Avant e-tron staat op het nieuwe PPE-platform van Audi. Daarmee krijgt hij 468 pk en 800 Nm dankzij twee elektromotoren. De 100-kWh batterij zorgt voor een actieradius van 700 kilometer. Met snelladen zou er per 10 minuten bijna 300 kilometer aan actieradius bij moeten komen. Klinkt als iets dat je moet willen.
Audi RS 6 e-tron (verwacht in 2024)
Dat gezegd hebbende, er komen nóg betere dingen aan vanuit Ingolstadt, namelijk de Audi RS 6 e-tron. Wanneer we dit schrijven, is er nog weinig bekend over de volgende snelste A6. Vandaar ook dat je hierboven nog een afbeelding ziet van de elektrische concepten van de A6 en A6 Avant. Meer info is nog ver weg, maar we mogen wel dromen.
Audi heeft al wat aanwijzingen gegeven over het exterieur. Ontwerpbaas Marc Lichte vertelde aan TopGear dat de RS 6 breder is en grotere wielen krijgt. Daarmee moet hij zich onderscheiden van de A6 e-tron. Niet heel erg schokkende informatie.
De verwachting is uiteraard dat de RS 6 flink sneller zal zijn bij een sprintje van 0 naar 100 km/u tegenover de andere A6 e-trons. Alleen: de A6 e-tron moet die sprint al afleggen in minder dan vier seconden. Hoe snel wordt de RS 6 e-tron dan wel niet? Supercar-achtig snel, zoveel is zeker.
BMW i5 Touring (verwacht in 2024)
Bij de jaarlijkse conferentie van BMW maakte de grote baas, Oliver Zipse, iets bekend dat we al wisten. ‘De BMW 5-serie Touring is erg populair’, zei hij. Joh. ‘Vanaf de lente van 2024 komt hij ook in een vol-elektrische versie, wat ons een echt unieke positie geeft in dit segment.’ Oké, dat wisten we nog niet.
Uniek is misschien niet helemaal het goede woord, gezien de lijst die je net gelezen hebt. Toch zijn elektrische stationwagens nog steeds vrij zeldzaam als je het vergelijkt met e-SUV’s. Toch komt de i5 Touring lijnrecht tegenover de A6 Avant e-tron te staan die we zojuist bespraken.
Maar goed, dat zien we in 2024 wel. De i5 Touring komt tegelijk met een i5 sedan en plug-in en mild-hybride versies van de achtste-generatie 5-serie. Die mild-hybrides komen er trouwens in zowel benzine- als dieseluitvoeringen.
James heeft op 16 juni 2023 geschreven:
Een Chinese auto is iets om je voor kapot te schamen. Hoeveel krijgen jullie betaald om die cool te noemen????
Petrolhead heeft op 17 maart 2023 geschreven:
Porsche cool? Ja. Audi cool? Ja. VW cool? Ja. BMW cool? Ja. Peugeot cool? Niet echt. Opel cool? Een beetje. MG cool? Nee, absoluut niet. Eerder het tegenovergestelde.
Nou nee... heeft op 17 maart 2023 geschreven:
Die MG is alles behalve cool. Ik ga liever met de trein dan met die zo’n Chinese pruts auto.