Behalve als je benzineauto lichtelijk incontinent is – te herkennen aan een sterke benzinegeur – kun je er redelijk vanuit gaan dat als je 40 liter tankt, dat er 40 liter in de tank zit. Het spul kan wat uitzetten door de warmte, maar dat mag geen naam hebben. Als je 40 kWh wilt laden bij een EV, moet je ineens rekening houden met laadverliezen én eventueel het energieverbruik van het voorverwarmen. En om het nog lastiger te maken, kun je bij sommige auto’s niet eens je verbruiksmeter vertrouwen.

De nieuwe Volvo EX30 kon links en rechts op wat kritiek rekenen over een relatief hoog stroomverbruik. En dat terwijl het autootje redelijk licht is en niet met gedateerde tech rijdt. Het merk laat weten daar een mogelijke verklaring voor te hebben: Volvo laat het eerlijke stroomverbruik zien. Iets dat blijkbaar niet alle autofabrikanten doen. Nu is het heus niet zo dat we hier de volgende sjoemelgate aan het licht brengen, maar het is wel iets wat zeker niet iedereen weet.

Geen officiële richtlijnen voor de verbruiksmeter

Volvo legt uit dat er geen regels of richtlijnen zijn voor de verbruiksmeter in de boordcomputer. De EV van Volvo laat bijvoorbeeld het totale energieverbruik zien van de volledige auto, dus niet alleen van de elektromotoren, maar ook van de airconditioning, de stoelverwarming en tot de stuurbekrachtiging aan toe. Andere merken kiezen ervoor om bijvoorbeeld alleen maar het verbruik van de elektromotoren te tonen; en dit geeft natuurlijk een heel ander beeld.

Volvo is helaas zo netjes om niet te benoemen welke automerken het grofst sjoemelen met de verbruiksmeter. Conclusie is in ieder geval dat je niet blind moet vertrouwen op de verbruiksmeter in je elektrische auto, dan kun je wellicht voor een onaangename verrassing komen te staan. Beter is – en waarschijnlijk doen de meeste mensen dat wel – om naar de actieradius van de auto te kijken. Maar ook daar zitten blijkbaar haken en ogen aan.

En de actieradius is ook niet altijd te vertrouwen

Om het nog een beetje extra verwarrend te maken, zijn er nog twee soorten actieradius. Volvo noemt de ene gecertificeerd en de andere dynamisch. Bij de Volvo EX30 kun je in de boordcomputer kiezen welke je wilt zien. De dynamische actieradius is constant aan het rekenen om het getoonde bereik aan te passen aan de hand van onder meer jouw rijgedrag. Rij jij constant 140 op de snelweg, dan laat ie zien hoe ver je daar mee komt.

De gecertificeerde weergave, die bijvoorbeeld verplicht is in China, laat een berekening zien aan de hand van de WLTP-waarde. Dus als de auto 450 kilometer kan rijden volgens de officiële meting, en de accu staat op 50 procent, dan laat hij 225 kilometer zien. Rij je met deze weergave 140 over de snelweg, dan zal de getoonde actieradius niet kloppen.

Reacties

  • Canon-Eye heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    What’s new???
    Het verbruik en de actieradius zoals weergegeven in de boordcomputers van (vrijwel) alle ICE-auto’s wordt ook consequent aanmerkelijk gunstiger voorgesteld dan de werkelijkheid zoals gemeten aan de hand van getankte liters en daarop gereden kilometers. En dan niet alleen per individuele tankbeurt, want die kan nogal eens wisselen door afwijkende omstandigheden of tankverschillen, maar ook als je het cumulatief bekijkt over meerdere tankbeurten: dan zie je afwijkingen in het overall gemiddelde van vaak 5% of meer.

    Reageer
  • Johannes heeft op 4 maart 2024 geschreven:

    Of je kijkt gewoon op de website van https://ev-database.org/nl/

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear