Het is een uitstervend soort auto, de cabriolet. Ooit was het de fun-auto die je je zelf beloofde als je een beetje hard gewerkt had. Of als je een leuke auto voor moeder de vrouw wilde. In de jaren ’90 beleefde het autotype zijn hoogtijdagen met een tweetrapsraket aan het begin van het nieuwe millennium toen de coupé-cabrio’s de markt veroverden.
Tegenwoordig is de cabriolet een echt nicheproduct geworden. Er zijn maar weinig merken die er überhaupt eentje in het gamma hebben. Bij Audi zijn in korte tijd de Audi TT Roadster, A3 Cabrio, A5 cabrio én de R8 Spyder geschrapt. Van vier naar geen cabrio’s, dus. De keuze van Audi om dat te doen is begrijpelijk, dat blijkt wel uit de Europese cijfers van Dataforce.
Populaire cabrio’s in Europa
De cijfers stemmen niet hoopgevend, want de cabriomarkt wordt niet alleen kleiner in aanbod, maar ook qua verkoopcijfers. De populairste cabrio van ons continent is de Mini Cabrio, met 11.140 exemplaren. Op nummer twee vinden we de Volkswagen T-Roc Cabrio en nummer drie is de Mazda MX-5. De vooruitzichten zijn niet al te best. De Mini Cabrio is nog gebaseerd op de oude generatie en ook de reguliere T-Roc loopt aan het einde van zijn carrière.
Met de Mazda MX-5 wordt het alleen maar erger, want daarvan mag binnenkort de 2.0-motor niet meer verkocht worden in Europa. Daarnaast is de vierde generatie al bezig met de derde facelift en beginnen de jaartjes te tellen. Met andere woorden: er is geen vers bloed en dat zit er ook niet aan te komen bij de volumemerken. Deze cijfers zeggen alles. Voor die paar duizend exemplaren heeft het geen zin om de ontwikkelingskosten te doen.
Voor de goede context, de docht T-Roc ging 105.332 maal over de toonbank. Slechts een enorm klein percentage is dus de open versie. De enige fabrikant die blij is met de cabrio-cijfers van het afgelopen halfjaar is Porsche. Er werden namelijk 5.784 exemplaren van de 911 Cabrio verkocht. De goedkopere BMW 4 Serie was met 4.715 stuks aanzienlijk minder populair. Het is helemaal bijzonder dat Porsche de facelift-versie van de 911 nu pas gaat uitleveren.
Analoog heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
T-Roc cabrio, dit laat toch wel zien hoe erg de huidige generatie auto “liefhebbers” gezonken is..
Jonas heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Toch is de laatste T-Roc Cabrio wel een geslaagde versie: Niet de kappers-uitstraling van een mini en erg compleet en best ruim, zelfs met kap omlaag. De laatste Grey Line versie heeft een mooie lijn en oogt niet te lief. Alleen wel erg duur (€57k).
Analoog heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Serieus…
Badkuip op wielen. Kan zo mee doe. Met tobben dansen op de weg..
Jij hebt er vast één 😂
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Over smaak valt best veel te twisten.
Dick heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Lekker cabrio rijden! Heerlijk, vooral in de bergen, ruim zicht rondom! Bij mij is het een megane cabrio!! Super
Frans heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak als anaaloog. Een cabrio wordt meestal als 2e auto gekocht en daarom vooral op uitstraling en fun. Het grote voordeel bij een t roc is dat je 4 in 1 krijgt. Fijne instap, redelijke opbergruimte, 4 persoons en heerlijk comfortabel.
Ed heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
Geweldig om met dit weer in mijn Alfa Romeo Spider QV op pad te gaan.
Hans heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Goede avond
Heb misschien het artikel verkeerd begrepen of moet naar de oogarts voor een controle. De Fiat 500 C kom ik toch veelvuldig tegen. Is toch een cabrio of niet ?
Keesnl heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Men vergeet zomaar de MORGAN daar staat nog steeds een lange levertijd voor
Dree heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Analoog zal er wel geen geld voor hebben