
Op het werk aankomen met een vollere accu dan je thuis nog had, dat klinkt niet slecht. Als je heel langzaam rijdt, lukt dat misschien met de Lightyear 0, maar wie weet zijn er in de toekomst nog andere mogelijkheden. In 2025 komt er in de Duitse deelstaat Beieren een stuk Autobahn te liggen waar elektrische auto’s kunnen inductieladen, dit meldt Autobild. Het gaat om een proef.
Inductieladen doe je waarschijnlijk thuis al, misschien met je elektrische tandenborstel of anders met je telefoon. Bij deze vorm van laden is er geen stekker nodig, maar gaat de stroom heel plat gezegd een stukje door de lucht. Normaliter gaat inductieladen tergend langzaam, maar in dit geval rekenen de initiatiefnemers op een laadsnelheid van 125 kW.
Een volle accu dankzij inductieladen op de Autobahn
Met een snelheid van 125 kW is een kleine EV in een file binnen een halfuurtje wel opgeladen. Een grotere auto, zoals een Tesla, zou dan een uur moeten laden. Tijdens het rijden, verbruikt een EV natuurlijk stroom, dus dan zal het minder snel gaan. Uiteraard zullen elektrische auto’s wel aangepast moeten worden om stroom uit het wegdek te halen.
De universiteit Erlangen-Nürnberg gaat het experiment uitvoeren met verschillende partners. De techniek komt van het bedrijf Electreon, dat nu al het zogenoemde Electric Road System (ERS) gebruikt in een testbaan voor stadsbussen in Tel Aviv en bij een testbaan in Italië. De levensduur van de inductiesnelweg is naar schatting tien tot twintig jaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Er komt een stuk Autobahn waar EV’s kunnen inductieladen tijdens het rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Dit heb ik reeds 8 jaar verteld tegen mijn vrouw.
Ik ga zelfs nog verder , de battery halveren
De 1 e battery opgeladen om te rijden ,en de 2 e laad op .
Wanneer 1 e leeg is via omvormer omschakelen om te rijden met 2 e battery en 1 e terug op te laden .