
Op het werk aankomen met een vollere accu dan je thuis nog had, dat klinkt niet slecht. Als je heel langzaam rijdt, lukt dat misschien met de Lightyear 0, maar wie weet zijn er in de toekomst nog andere mogelijkheden. In 2025 komt er in de Duitse deelstaat Beieren een stuk Autobahn te liggen waar elektrische auto’s kunnen inductieladen, dit meldt Autobild. Het gaat om een proef.
Inductieladen doe je waarschijnlijk thuis al, misschien met je elektrische tandenborstel of anders met je telefoon. Bij deze vorm van laden is er geen stekker nodig, maar gaat de stroom heel plat gezegd een stukje door de lucht. Normaliter gaat inductieladen tergend langzaam, maar in dit geval rekenen de initiatiefnemers op een laadsnelheid van 125 kW.
Een volle accu dankzij inductieladen op de Autobahn
Met een snelheid van 125 kW is een kleine EV in een file binnen een halfuurtje wel opgeladen. Een grotere auto, zoals een Tesla, zou dan een uur moeten laden. Tijdens het rijden, verbruikt een EV natuurlijk stroom, dus dan zal het minder snel gaan. Uiteraard zullen elektrische auto’s wel aangepast moeten worden om stroom uit het wegdek te halen.
De universiteit Erlangen-Nürnberg gaat het experiment uitvoeren met verschillende partners. De techniek komt van het bedrijf Electreon, dat nu al het zogenoemde Electric Road System (ERS) gebruikt in een testbaan voor stadsbussen in Tel Aviv en bij een testbaan in Italië. De levensduur van de inductiesnelweg is naar schatting tien tot twintig jaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Er komt een stuk Autobahn waar EV’s kunnen inductieladen tijdens het rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

Wat je ook denk dat dit nieuwe verkeersbord betekent, we beloven je dat het fout is

Slimme politieagent lost een pechgeval wel eventjes zelf op in Duitsland

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit heb ik reeds 8 jaar verteld tegen mijn vrouw.
Ik ga zelfs nog verder , de battery halveren
De 1 e battery opgeladen om te rijden ,en de 2 e laad op .
Wanneer 1 e leeg is via omvormer omschakelen om te rijden met 2 e battery en 1 e terug op te laden .