Op het werk aankomen met een vollere accu dan je thuis nog had, dat klinkt niet slecht. Als je heel langzaam rijdt, lukt dat misschien met de Lightyear 0, maar wie weet zijn er in de toekomst nog andere mogelijkheden. In 2025 komt er in de Duitse deelstaat Beieren een stuk Autobahn te liggen waar elektrische auto’s kunnen inductieladen, dit meldt Autobild. Het gaat om een proef.
Inductieladen doe je waarschijnlijk thuis al, misschien met je elektrische tandenborstel of anders met je telefoon. Bij deze vorm van laden is er geen stekker nodig, maar gaat de stroom heel plat gezegd een stukje door de lucht. Normaliter gaat inductieladen tergend langzaam, maar in dit geval rekenen de initiatiefnemers op een laadsnelheid van 125 kW.
Een volle accu dankzij inductieladen op de Autobahn
Met een snelheid van 125 kW is een kleine EV in een file binnen een halfuurtje wel opgeladen. Een grotere auto, zoals een Tesla, zou dan een uur moeten laden. Tijdens het rijden, verbruikt een EV natuurlijk stroom, dus dan zal het minder snel gaan. Uiteraard zullen elektrische auto’s wel aangepast moeten worden om stroom uit het wegdek te halen.
De universiteit Erlangen-Nürnberg gaat het experiment uitvoeren met verschillende partners. De techniek komt van het bedrijf Electreon, dat nu al het zogenoemde Electric Road System (ERS) gebruikt in een testbaan voor stadsbussen in Tel Aviv en bij een testbaan in Italië. De levensduur van de inductiesnelweg is naar schatting tien tot twintig jaar.
Rudy heeft op 13 januari 2023 geschreven:
Dit heb ik reeds 8 jaar verteld tegen mijn vrouw.
Ik ga zelfs nog verder , de battery halveren
De 1 e battery opgeladen om te rijden ,en de 2 e laad op .
Wanneer 1 e leeg is via omvormer omschakelen om te rijden met 2 e battery en 1 e terug op te laden .