In Australië barst het van de gevaarlijke dingen – kijk maar eens hoe zo’n schattige koala eruitziet als hij boos is. Daarom wil Peter Malinauskas, de premier van Zuid-Australië, een speciaal rijbewijs invoeren voor supercars. Of hoe hij ze noemt in zijn statement: ‘elite krachtige supersportwagens’. Een exacte grens aan hoeveel vermogen zo’n auto moet hebben, is nog niet bekend.
Voor het speciale rijbewijs zou je een specifieke training moeten volgen die je leert omgaan met de snelle auto. In de basis natuurlijk geen slecht idee, aangezien je tegenwoordig voor zo’n 65.000 euro wegrijdt met een Kia met 585 pk. Een Tesla met ruim 1.000 pk kost je 140.000 euro.
Snelle auto’s worden door de elektrische aandrijflijnen steeds betaalbaarder – en iedereen mag met een rijbewijs mag instappen. Zelfs als je net twee dagen het roze pasje in je portemonnee hebt zitten, mag je met 800 pk de weg op gaan. De crashes met diverse supercars in Nederland de afgelopen tijd, beamen dat niet iedereen om kan gaan met dergelijke auto’s.
Tractiecontrole moet aan blijven staan
Het voorstel gaat echter nog verder. De premier wil verbieden dat je de tractiecontrole kunt uitzetten bij auto’s met veel vermogen. Dat gaat misschien weer een tikje te ver, maar het is dankzij de ingebouwde ‘zwarte doos‘ wel iets dat te bekeuren valt bij een ongeluk.
De aanleiding van de draconische maatregelen is de tragische dood van een meisje in 2019. Zij werd aangereden door een Lamborghini en overleed aan de verwondingen. Zulke tragische ongelukken wil je natuurlijk altijd voorkomen.
HJ heeft op 20 juni 2024 geschreven:
Ik denk dat dit niet veel uithaalt een eerder frustratie en scheve ogen bezorgt. PK’s zijn immers niet meteen snelheid. Een Mercedes G-klasse heeft best veel PK’s bijvoorbeeld maar is niet snel, omdat hij zwaar is en veel luchtweerstand heeft. Een lichtere, gestroomlijnde auto heeft misschien minder PK’s maar is alsnog sneller.