Zelfs met een spoor van verwoesting van een paar honderd meter op de A28 kun je nu nog beweren dat je echt niet te hard reed. Vanaf deze zomer is dat verleden tijd, in ieder geval richting de autoriteiten. Deze zomer wordt een zwarte doos (zoals je ze ook in vliegtuigen aantreft) verplicht bij nieuwe personenauto’s en bedrijfsauto’s. Officieel heet de zwarte doos voor personenauto’s de Event Data Recorder (EDR).

Vanaf 6 juli 2022 moeten alle auto’s die nieuw ontwikkeld en geïntroduceerd worden, verplicht zijn uitgerust met de EDR. Auto’s die reeds geïntroduceerd zijn, hoeven nog geen zwarte doos te hebben. Overigens noemen we het voor het gemak een zwarte doos, maar de nieuwe modellen hebben heus geen fysiek doosje met een knipperend lampje. Het zit ingebouwd in de systemen van de auto.

Vanaf 6 juli 2024 is de EDR wel verplicht op elke nieuwe auto. Het onklaar maken van de recorder is niet toegestaan. Overigens zijn er nu al auto’s die het systeem hebben. Het is belangrijk om te weten dat de EDR geen beeld of geluid opneemt. Wat Tesla dus doet met de Teslacam: zo’n systeem wordt het niet.

Wat doet zo’n zwarte doos in auto’s?

Op het moment dat de EDR een ongeval detecteert, worden bepaalde gegevens opgeslagen. Dit zijn zaken als de snelheid, de remkracht, de stuurhoek, of de airbags afgingen en de werking van de veiligheidssystemen. De gegevens zijn zowel van het moment dat het ongeval plaatsvond als van kort daarvoor. Deze data kan na een ongeval uitgelezen worden om te achterhalen waar het misging en waarschijnlijk om te kijken wie de schuldige is.

Boeven vangen met dit systeem lijkt niet het hoogste doel van de Europese Unie. In documenten van de EU staat: ‘Uit studies blijkt dat EDR’s waardevolle gegevens over ongevallen kunnen opleveren die de veiligheid van voertuigen kunnen helpen verbeteren. […] Een dergelijke analyse zal helpen de veiligheid van het voertuig te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen.’

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie