
‘Italië is altijd de onbetwiste hoofdrolspeler geweest in de wereld van de productie van auto’s in beperkte oplage voor de meest veeleisende klanten’, zegt de in Turijn gevestigde firma ErreErre Fuoriserie vrij zelfverzekerd.
‘In de loop der jaren hebben de grootmeesters van de Italiaanse stijl de ontwerptaal van grote merken het best kunnen interpreteren en zo een onuitwisbaar spoor achtergelaten van auto’s die erkend worden als kunstwerken.’ Dit is zeker waar, hoewel we niet zeker weten of de creatie van ErreErre Fuoriserie een plaats zal krijgen in deze specifieke galerij.
ErreErre Fuoriserie maakt de retro-Giulia van koolstofvezel
Wat je hierboven ziet, is het eerbetoon van het bedrijf aan de originele Alfa Romeo Giulia, aangezien deze klassieker in 2022 zijn zestigste verjaardag viert. Je moet goed kijken, maar dan herken je dat hij is gebaseerd op de op de moderne Giulia Quadrifoglio. ErreErre Fuoriserie vervangt de standaard panelen met een volledig koolstofvezel koets.
Het resultaat is wat je noemt ‘even wennen’. Je snapt het idee van ErreErre, maar je kunt je afvragen of de Giulia de juiste basis is – met name de voorruit en de daklijn (die erg lastig is om te wijzigen) lenen zich niet heel goed voor een retro-model. De 2,9-liter V6 is ongewijzigd en produceert nog altijd 510 pk. Ook het interieur is standaard.
Een klein knelpunt zou de prijs kunnen zijn. ErreErre Fuoriserie vraagt 245.000 euro om een Giulia om te bouwen – en dan moet je zelf dus de Giulia Quadrifoglio meenemen.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem
