
‘Italië is altijd de onbetwiste hoofdrolspeler geweest in de wereld van de productie van auto’s in beperkte oplage voor de meest veeleisende klanten’, zegt de in Turijn gevestigde firma ErreErre Fuoriserie vrij zelfverzekerd.
‘In de loop der jaren hebben de grootmeesters van de Italiaanse stijl de ontwerptaal van grote merken het best kunnen interpreteren en zo een onuitwisbaar spoor achtergelaten van auto’s die erkend worden als kunstwerken.’ Dit is zeker waar, hoewel we niet zeker weten of de creatie van ErreErre Fuoriserie een plaats zal krijgen in deze specifieke galerij.
ErreErre Fuoriserie maakt de retro-Giulia van koolstofvezel
Wat je hierboven ziet, is het eerbetoon van het bedrijf aan de originele Alfa Romeo Giulia, aangezien deze klassieker in 2022 zijn zestigste verjaardag viert. Je moet goed kijken, maar dan herken je dat hij is gebaseerd op de op de moderne Giulia Quadrifoglio. ErreErre Fuoriserie vervangt de standaard panelen met een volledig koolstofvezel koets.
Het resultaat is wat je noemt ‘even wennen’. Je snapt het idee van ErreErre, maar je kunt je afvragen of de Giulia de juiste basis is – met name de voorruit en de daklijn (die erg lastig is om te wijzigen) lenen zich niet heel goed voor een retro-model. De 2,9-liter V6 is ongewijzigd en produceert nog altijd 510 pk. Ook het interieur is standaard.
Een klein knelpunt zou de prijs kunnen zijn. ErreErre Fuoriserie vraagt 245.000 euro om een Giulia om te bouwen – en dan moet je zelf dus de Giulia Quadrifoglio meenemen.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?
