In Nederland betalen we veel voor een litertje brandstof. De accijnzen zijn relatief hoog en die komen boven op de brandstofprijs. Dan betaal je ook nog eens BTW over die accijnzen, waardoor je in principe een soort belasting op belasting hebt. Maar het ziet er naar uit dat het erger gaat worden. Er komt namelijk een extra belasting op brandstof aan. Dat is onderdeel van ETS2.

ETS2 staat voor Emissions Trading System 2, niet voor Euro Truck Simulator 2. Op dit moment is er al een ETS van kracht, maar dan zonder een nummertje erachter. Daarom heb jij er nog geen last van. Van ETS2 ga jij wel wat merken. Daar vallen wonen en mobiliteit namelijk ook onder. De kans is groot dat jij ergens woont en je jezelf verplaatst en dus te maken krijgt met extra belastingen.

Hoeveel gaat de brandstof dan duurder worden door ETS2?

Bij ETS draait het om emissierechten. Dus voor elke ton CO₂ die een bedrijf uitstoot, moeten er emissierechten gekocht worden. Heel simpel komt het erop neer dat er per liter brandstof een gedeelte extra voor de emissierechten vrijgehouden moet worden. De schatting is dat het 10 cent voor benzine is en 12 cent voor diesel.

Maar volgens energieplatform 1komma5 kan ETS2 veel erger uitpakken. Op hun website staat: ‘met een minder optimistische schatting van de CO2-prijzen, is het mogelijk dat de prijzen tot wel 45 cent per liter benzine en 52 cent per liter diesel stijgen. Dit kan op 20.000 kilometer per jaar tot wel 625 euro extra kosten’. Die prijsstijging van 12 cent is dus echt een indicatie en het kan maar zo zijn dat het iets slechter uitpakt.

Waarom doet de EU dit?

Dat is een goede vraag. Er zijn meerdere redenen en die komen eigenlijk heel erg goed bij elkaar. Ten eerste zijn er een hoop klimaatdoelstellingen. Al die maatregelen die getroffen moeten worden, kosten geld. Dat moet dus ergens van betaald worden. In dit geval betaalt de vervuiler, dus. Deze nieuwe belasting maakt wel duidelijk waarom de subsidies van elektrische auto’s komen te vervallen.

Lees ook: Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

In plaats van elektrisch rijden heel erg goedkoop maken, word het rijden van benzine- en dieselauto’s dankzij ETS2 aanzienlijk duurder, waardoor de consument alsnog de overstap naar een EV zal overwegen. In Nederland wordt het extra zuur, want op dit moment genieten we nog korting op de accijns. Succes gewenst aan de minister die dat terug moet gaan draaien. Dus naast de 12 tot 45 cent verhoging, komt er nog eens zo’n 25 cent bij.

243 reacties op “Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra”

  1. Op Texel is de benzine al zo duur, als de prijs nog meer steigt dan kan ik net zo goed gewoon mijn auto verkopen..

    • Yes…zegt een onwetende, die ook uiteindelijk deze prijs gaat betalen… Of rijd u misschien in/op een electrisch voertuig??? Raad eens hoeveel uitstoot dat gekost heeft? U zult het niet geloven, maar dat batterijtje heeft veel meer vervuiling op zijn naam staan dan een Opel kadet uit de jaren ’90 die vandaag nog steeds rondrijd…

  2. Ik hoop niet dat al deze mooie teksten bij de betrokken partijen tussen wal en schip zullen vallen. Tegen de grillen uit Den Haag ,en tegenwoordig ook uit Brussel kunnen wij als meerderheid blijkbaar niet op. Het is net of we met z’n alle in een regime leven. Ik weet niet wat de gevolgen zijn wanneer de rek er bij de bevolking echt helemaal uit is.

  3. Gelukkig heb ik 3 terug leverende CAT diesel aggregaten om te compenseren voor al deze klimaat bullsh*t. 2 staan 24/7 aan, en als het goed is is de reparatie van de derde binnenkort klaar en kan die er ook aan.
    Komt lekker veel co2 uit en levert OOK nog geld op! 100% legaal en leuk. De diesel opslag vullen kost minder dan de opbrengst van de stroom opgewekt met even veel diesel (met alle 3 de generatoren). Zo zie je maar dat emissie het leven beter maakt. Nou nog een Nexit en t leven is weer perfect! In de toekomst zal iedereen depressief worden. Communisme zal mij niet manipuleren.

  4. Ze weten in de tweede kamer gewoon niet wat ze de mensen aandoen die maar 1 inkomen hebben komen nu maandelijks net rond en dan dit er boven op hoe moeten we dan naar onze kleinkinderen met Openbaar vervoer is het niet haalbaar dat is helemaal niet op te brengen als je alle twee invalide ben laten ze daar na kijken inplaats van je uit te kleden

    • Het gaat de staat absoluut niet om het milieu,
      (dan ou je niet promoten dat we op steenkool moeten rijden ipv hvo 100 met een euro6 diesel)
      maar het gaat de overheid puur en alleen om het geld zoals altijd, dit is het zoveelste bewijs!

  5. Nou dan maar vanaf Den Helder naar de grens om te tanken. Ook gelijk maar even inkopen doen. Scheelt toch weer 150 euro ofzo

  6. Alle mopperaars hier hebben het m.i. verkeerd voor. Waarom zijn we in deze situatie? Omdat veel te veel oude mannen de overgang naar veel energieeffectiever en schoner transport tegenweken.
    Dan moet men sterk fincieel incitament geven zodat met geen nieuwe verbrandingsautos blijft kopen.
    Wat is het nut daarvan eigenlijk voor 99% van de mensen die gewoon van A naar B willen? Ja ik begrijp de nostalgie van een Lambo atmo V10, maar een pakweg 1.2 tsi?? Is dat echt noodzakelijk om vloeibare materialen uit de aarde te verbanden en in onze gemeenschappelijke dunne atmosfeer te dumpen, voor wat – eerlijk – doodsaai transport?

    Doe het andersom. Zorg ervoor dat 99% zo snel mogelijk schoon kunnen rijden, en ook comfortabel, vlot, stil en trillingsvrije, en de kans dat echte liefhebbers zoals wij nog met die 1% echt plezier kunnen beleven is per direct enorm veel groter.

    Voor perspectief. Sinds de Model S er is, is er globaal meer dan genoeg duurzame elektriciteitsproductie bijgekomen om alle 1,4 miljard (!) auto’s op de wereld van elektriciteit te voorzien. Tijdens dezelfde tijd is slechts 3% van het globale wagenpark elektische – de autosector is dus echt wel de achterloper in de klas, met marge.

          • Meneer Jager tikt iemand op de vingers over Nederlands leren schrijven, maar in uw antwoord komt achter ” schrijf ” ook een t.
            Oeps.

          • Het verschil tussen brandstof auto een elektrische auto is dat een elektrische auto meer vervuild dan een brandstof auto!

            Er is laatst een onderzoek geweest ook door de anwb!

            Elektrische auto wordt veel duurder.

          • Nee electrisch rijden is goed voor het milieu. Heb je wel eens gezien hoe het materiaal voor de accu’s gewonnen wordt en hoe de natuur er daar bij ligt.

        • Misschien is het verstandig om naar een andere planet te verheizen zodat wij als samenleving geen last meer hebben van droplullen en grote milieu-eikels zoals jij.

          • Onehp schrijft ONZIN! Er is LANG NIET GENOEG duurzame energie om iedereen in een elektrische auto te laten rijden! Daar komt nog bij dat windmolens in mijn ogen NIET GREN zijn. Denk aan alle vogels die gedood worden door windmolens en de vissen die van streek raken, omdat hun sonar in de war raakt, van windmolens in zee! Dan heb ik het nog niet eens over de horizonvervuiling!

          • Dan kunt u mij vast wel wat geld geven voor een
            – auto €:40.000
            – laadpaal € 8.000
            – zonnepanelen € 15.000
            Stuur mij even een PB
            Dan doen we zaken

        • In veel landen kost de brandstof ongeveer wat wij ook betalen. Met dit verschil, de wegenbelasting zit daar ook al in de brandstof. Schaf die dubbele belasting af. En houd ontwikkeling van alternatieven niet langer tegen. Electiche , brandstof cel of verbranding op waterstof. Dan is er nog de in Frankrijk verkrijgbare bio brandstof die het in heel veel autos prima doet. Kortom genoeg manieren om het schoner en betaalbaar te houden.

        • Vloeistoffen uit de aarde halen ???
          Volgens mij wordt voor al die batterijen precies hetzelfde gedaan, bovendien hebben we nog geen idee waar we met al die accu’s heen moeten.
          Daarnaast: wat denk je dat de grondstof is voor al dat plastic waarvan je electrische auto is gemaakt ?
          Het is van een elitair onbenul om niet te realiseren dat een groot deel van de Nederlandse bevolking niet eens een nieuwe auto kan betalen, laat staan een overgeprijsde electrische auto.

      • Dit is niks meer dan de overheid, regering, dickhead dieven in het parliament maken hun portemonnee vol. Ze zijn scammers. Wij betalen hier in Nederland meer belasting dan anderer landen. Als iedereen gaat met electrisch autos kopen, met zonder help van deze dieven, daarna zullen ze meer belasting inzetten omdat alle inkomen van petrol diesel en gas zijn kwijt. Autos op gas zijn echt vriendelijk voor het milieu. Waarom is het dat bij gas betaal je meer wegenbelasting???? De govt zijn de grootste gang van dieven in dit land en het is tijd om hun te zeggen ” fuck off met alle belasting on belasting on belasting”. Wij hebben genoeg!!!!

        • Het probleem is dat alles en iedereen bang wordt gemaakt. Denk eens logische na. Zonnepanelen worden niet milieu vriendelijk gemaakt en oom niet afgebroken. En wat denk je van de warmte dat die krengen de atmosfeer in brengen?? Hoezo aarde opwarming. Dan de EV deze wordt ook niet milieu vriendelijk geproduceerd en maar helemaal te zwijgen van het recyclen. Dan het elektriciteitsnet dat moet worden aangepast. HALLOOOOOHOOO
          En oh ja wat denken we van onze veganisten….DUHHH.
          Nee die dragen goed bij aan het milieu.
          Alle vitamines die ze moeten bij slikken???
          Waar komen die vandaan…..JUIST uit een fabriek en die zorgt weer voor co’2 uitstoot.

          Nee de politici denken niet na en schreeuwen maar wat.
          En vervolgens worden de arbeiders er de dupe van.

          Laat al die activisten groepen maar eens hun mond houden.

          En alsjeblieft houd op overal een podium voor te creëren.

      • 1) elektrische auto’s zijn ook vervuilend, vuile mijnbouw wel te verstaan voor de accu’s! Er zit bijvoorbeeld een stof in die maar op 3 plaatsen in de wereld uit de grond gehaald kunnen worden. Die plaatsen worden giftig en er werken ook kinderen!

        2) als iedereen elektisch gaat rijden, krijg je gegarandeerd veel stroomstoringen.

        3) ze zijn veel te duur en te weinig kilometers. Als wij naar familie bij Rotterdam willen, moet je met de goedkoopste onderweg minimaal 1x opladen, dus terug ook! Als we op vakantie willen naar Oostenrijk zijn we langer aan het laden of in de rij aan het wachten dan dat je aan het rijden bent!

        4) mijn auto heeft Euro6 wat heel erg schoon is, die stoot nauwelijk wat uit!

        5) Elektrische auto’s, maar ik scooters zijn levensgevaarlijk, je hoort ze als fietser of voetganger niet aankomen!

        6) een EV is pas na 5 tot 8 jaar milieu vriendelijker dan een normale auto, vanwege de grondstoffen die nodig zijn om de auto te bouwen!

        Ik ben in ieder geval niet zo’n sukkel die interessant denkt te doen met een EV en gelooft dat het goed is voor het milieu! Droom lekker verder!

        • 1) elektrische auto’s zijn ook vervuilend, vuile mijnbouw wel te verstaan voor 4 stoffen die nodig zijn voor de accu’s! Er zit bijvoorbeeld een stof in die maar op 3 plaatsen in de wereld uit de grond gehaald kunnen worden. Die plaatsen worden giftig en er werken ook kinderen!

          2) als iedereen elektisch gaat rijden, krijg je gegarandeerd veel stroomstoringen.

          3) ze zijn veel te duur en te weinig kilometers. Als wij naar familie bij Rotterdam willen, moet je met de goedkoopste onderweg minimaal 1x opladen, dus terug ook! Als we op vakantie willen naar Oostenrijk zijn we langer aan het laden of in de rij aan het wachten dan dat je aan het rijden bent!

          4) mijn auto heeft Euro6 wat heel erg schoon is, die stoot nauwelijk wat uit!

          5) Elektrische auto’s, maar ik scooters zijn levensgevaarlijk, je hoort ze als fietser of voetganger niet aankomen!

          6) een EV is pas na 5 tot 8 jaar milieu vriendelijker dan een normale auto, vanwege de grondstoffen die nodig zijn om de auto te bouwen!

          7) wat wordt er met al die accu’s gedaan als ze afgeschreven zijn?
          Sinds de jaren 60 liggen accu’s en batterijen opgeslagen in bunkers, omdat men niet weet wat ze ermee moeten doen. Daar zie je niks meer van en veel veel mensen weten het niet eens omdat er natuur overheen gelegd is… het ozo mooie strand slufter bij Oostvoorne.

          Goed bezig met je EV, maar niet heus.

          Ik ben in ieder geval niet zo’n sukkel die interessant denkt te doen met een EV en gelooft dat het goed is voor het milieu! Droom lekker verder!

      • Oke gaan we allemaal elektrisch rijden Dan krijgen wij het volgende probleem zoveel elektrische tijd hebben we niet toch?

        • Precies!!! Dit is gewoon het volk kleineren zodat straks alleen nog maar de echte rijken zich dit kunnen veroorloven 🤮🤮🤮 men gaat straks werken om te kunnen overleven en zelfs dat is al moeilijk genoeg in de huidige samenleving!!! Wat een vies asociaal spel wordt er met het volk gespeeld 🤮🤮🤮🤮

          • Electric rijden. Die mensen zijn alleen de elite aan een nieuw verdienmodel.te helpen. Waarom.zoude. We weer een kleine groep rijk maken .et electric. Als we er zelf gratis en op vooruitgaan. Gaat een wereld schoon maken veel beter. Leer van de olie ,o willen we het niet. Geld ge centreerd. De energie die nu komt en un de toekomst is bijna gratis. .

  7. We moeten allemaal aan veel vervuilendere ev.
    Als ik mijn auto vergelijk met zijn elektrische tweelingbroer, kan ik 35 tot 40 rijden met een gm van 20000 per jaar, voor ik evenveel co2 heb uitgestoten als er uitgestoten is om de accu s van de ev te maken plus dat er iedere keer nog co2 wordt uitgestoten om deze accus weer op te laden.
    Zoals altijd rijk worden over de rug van de gewone burger.

    • Kernvraag: Is een elektrische auto (EV) vanaf grondstofwinning tot en met gebruik vervuilender qua CO₂-uitstoot dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor (ICE)?

      Antwoord in het kort (TL;DR):

      Nee. Zelfs wanneer je de CO₂-uitstoot meet vanaf de winning van grondstoffen, is een EV in de meeste gevallen significant schoner dan een vergelijkbare ICE-auto over zijn gehele levensduur – zelfs in landen met een minder groene stroommix.
      Maar… de CO₂-‘opstartkost’ van een EV ligt wel hoger, vooral door de batterijproductie.

      Gedetailleerde vergelijking in drie fasen:

      1. Productie (inclusief batterij)
      • EV: Hoge uitstoot, met name door de mijnbouw en productie van lithium, kobalt, nikkel en grafiet.
      • Gemiddeld 50–70% hogere productie-CO₂-uitstoot dan een ICE.
      • De batterij alleen kan tot 6–12 ton CO₂ uitstoten, afhankelijk van grootte en productielocatie.
      • ICE: Lagere productie-emissies, maar met name veel metaalbewerking, aluminium, en kleinere complexere onderdelen.
      • Gemiddeld 5–7 ton CO₂.

      ➡️ EV verliest hier de eerste ronde.

      2. Gebruik (tank vs. laadpaal)
      • EV:
      • In Nederland, waar de stroommix relatief schoon is (veel zon/wind), ligt de CO₂-uitstoot bij laden rond de 30–60 g CO₂/km.
      • Bij gebruik van eigen zonnepanelen (zoals jij hebt): vrijwel nul operationele CO₂.
      • ICE (benzine of diesel):
      • Gemiddeld 160–200 g CO₂/km (uitlaat alleen).
      • Daar komt nog zo’n 30–40 g CO₂/km bij voor de raffinage en distributie van brandstof.

      ➡️ EV maakt hier een grote comeback. Na ~30.000–50.000 km zijn de hogere productiekosten aan CO₂ meestal ingehaald.

      3. Levensduur (totaalplaatje over 200.000 km)

      Samengevat voorbeeld (CO₂-totale uitstoot over de levensduur):

      Voertuigtype
      Productie (ton CO₂)
      Gebruik (ton CO₂)
      Totaal (ton CO₂)
      EV (NL, zonne-energie)
      ~10
      ~2–4
      12–14
      EV (EU-gemiddeld)
      ~10
      ~8–12
      18–22
      ICE (benzine)
      ~6
      ~32–36
      38–42

      ➡️ Conclusie:
      • EV wint met vlag en wimpel over de volledige levensduur.
      • De groener de stroom, des te groter het verschil.
      • Met zonnepanelen zoals veel mensen hebben? Dan is een EV vrijwel onaantastbaar.

      Kanttekeningen en extra inzichten:
      • De CO₂-uitstoot van batterijfabrieken daalt snel door elektrificatie van productieprocessen.
      • Moderne batterijen gaan vaak langer mee dan eerder gedacht (soms >300.000 km).
      • Recycling van batterijen (en secundaire lithiumwinning) wordt steeds efficiënter.
      • ICE-auto’s stoten méér uit naarmate ze ouder worden (motorvervuiling, inefficiëntie), terwijl EV’s grotendeels emissievrij blijven.

      Slotbeschouwing;

      Wie in 2025 nog durft te beweren dat een EV “vervuilender is dan een diesel” omdat er kobalt in zit, heeft zich waarschijnlijk vastgebeten in een Facebookpost van 2013. Ja, er is ruimte voor verbetering – maar de richting is glashelder:
      Elektrisch rijden is, bij correcte energievoorziening, de rationeel en moreel verdedigbare keuze.
      En als je zelf op je eigen zonnestroom rijdt, dan rij jij gewoon op zonlicht. Dat is ongeveer zo schoon als het universum het bedacht had.

      • En dan koop je een 2dehands ev en dann moet je peperdure batterijen kopen waarmee je dan opniew begint te rekenen dus het eindlied is minder verplaatsing omdat niet iedereen Zich EV kan permiteren.

          • Je rekent wel aardig reken nu eens voor hoe je de 4 wintermaanden laad als je geen stroom van je dak krijgt oftewel 1/3 van het jaar krijg je steenkool stroom uit Duitsland

          • M. Je bent t woord links vergeten! Het moet zijn blinde linkse deugkneuzen! Sukkel!

          • Mijn suzuki Celerio, rijdt 1 op 22, ruimte genoeg voor 5 personen en 20 euro belasting per maand….laad een electricche auto hier maar tegen op boksen… oja..wel voor de aanschafprijs van 7500 euro…

        • Tja.. en dan de hamvraag.. hoe en hoe vaak gaan de EV rijders met vakantie? Er wordt nog heel vaak gevlogen. Dan kun je wel “braaf als beste jongetje in de klas” in een elektrische auto rijden en je de held van de klimaat crisis voelen, maar wat blijft van jouw positieve CO2 voetafdruk over als je lekker naar de Bahamas vliegt?
          Ik rijd in een V8 rond, maar ik vlieg nooit.
          Wie is dan de grote vervuiler?

      • Ik ken er maar een ding.van zeggen een groot dom lul verhaal en de gewone burger is weer eens de lul over de rug van de arbeider leugenaars dat zijn jullie

      • Waarbij je nog even vergeet dat het verbruik van een EV in de winter 30% hoger is. Met een aanhanger in de zomer 40% lager is, met een caravan 60% lager is. Als klap op de vuurpijl zijn die voertuigen door de batterij fors zwaarder en wordt het wegdek onevenredig zwaar belast (zonder een pepernoot wegenbelasting), stoten ze meer fijnstof uit dan diesels. Bij 130 km/h het verbruik met 40% toe neemt.
        De zonnepanelen voor 80% niet gebruikt kunnen worden omdat deze op rijtjes huizen liggen.
        De echte conclusie is dat een EV gewoon duurder in gebruik is en het hoog tijd wordt dat EV’s wegenbelasting gaan betalen voor de schade die ze aanrichten

    • Doet me deugd dit verhaal.
      Ik rijd 10000 /jr. Laad 99% thuis op.
      Verbruik meestal 11 kw /100 km.
      Matige snelheid in de regio. Op snelweg achter vrachtwagen. Pensionada, tijd genoeg.

        • Grappig dat jij in de winter met bijna geen stroom van je dak toch je auto kunt opladen
          Oftewel van november tot eind februari kan dat helemaal niet lulverhaal.

      • Wel erg dat er uit m’n uitlaat schonere lucht komt dan erin gezogen wordt, kijk eens op het DSM terrein limburg, waar al 2 jaar olie wordt verbrand omdat de fabriek stil staat

        • Nou dan maar vanaf Den Helder naar de grens om te tanken. Ook gelijk maar even inkopen doen. Scheelt toch weer 150 euro ofzo

    • Nexit is de oplossing!! Scheelt de Nederlandse Staat ook nog eens veel geld. Kan de defensiepot mee gevuld worden. De EU heeft niets dan ellende gebracht met al die klimaatgekken. Burgers worden financieel steeds verder uitgekleed.

  8. Maakt mij geen donder uit. Ik reken alles door aan mijn klanten. Net zoals mijn leveranciers het aan mij doorberekenen.

    We moeten uit de EU. Zo snel mogelijk.

    • Dit heeft weinig met de EU te maken! Meer de VVD en wel autootje pesten, zoals Wiegel het altijd zei, maar de VVD deed het ergste mee! Auto kopen: 1 invoerrechten, tel die bij de prijs bij, dan, 2. BPM, tel die er bij en je betaalt over het geheel nog eens 21% BTW!! In Nederland betaal je belasting over belasting, de schooiers! Dus niets te maken met de EU! Ik weet wel zeker dat die ex-schooier van de VVD, die naar de naam Wilders luistert, het absoluut niet beter doet!

      • Die schooier heeft er juist voor gezorgd dat de benzine omlaag ging !! En dat die tassendrager van een hermans ( VVD) juist die accijnsverhoging wilde middenweg gekozen dat doe 25 ct per januari doorgaan. En ook wel degelijk met EU te maken want die co2 belasting op. Linkse zooi nog een uitwerking van fransjes green deal !! Dus bedank Timmermans maar !!

        • Knap hoor, hoe mensen de schuld van álles maar dan ook echt álles in de schoenen van Frans Timmermans weten te schuiven.

    • Wegen belasting afschaffen belasting heffen via brandstof. wie meer rijd betaald dan ook meer wie minder rijd betaald minder.

      • Boven modaal heeft de laatste 8 jaar met aanschaf eve’s alle subsidies opgemaakt met als extra bonus geen wegenbelasting, nu kan jan met de pet produktie arbeiders het gelag betalen met extra accijnsen/belastingen, laat die e-rijders ook maar eens flink wegenbelasting betalen, ze rijden de wegen meer stuk dan een benzine auto, kijk maar naar de parkeergarage hellingbanen in Nieuwegein deze waren niet bestand tegen deze 300 kwh e-auto’s

  9. Zijn ze er nu nog steeds niet achter dat de elektrische zware auto’s vele malen vervuilende zijn dan de oudste diesel?
    Vervuiling komt niet uit de uitlaat maar door het slijten van de banden. Ieder mens met normaal verstand snapt dat een Tesla loeizwaar is en veel banden verslijt terwijl een kleine, lichte auto weinig versleten banden heeft. Ik heb een kleine benzine auto, rijd 50 tot 60.000 km per jaar en doe min. 2 jaar met mijn banden, dat zie ik een grote zware accuauto niet halen.
    Maar elk rapport hierover gooien ze in de prullenbak zonder te lezen. Je zult mij dus nooit in een accuauto zien rijden. Tegen de tijd dat deze auto op is rijden we met waterstof en kan iedereen weer overstappen. Zo blijft de autohandel in takt en kan de overheid cashen.

    • Ik rij in een bmw ix1 elektrische en rijd nu al 49000 met mijn eerste set banden,dan slijt jij jebanden met een Clio die twee maal zo licht is wel erg snel.

  10. En dan te bedenken dat benzine eigenlijk gewoon een restproduct is, wat vrij komt bij het kraken van aardolie.
    Dus dat hoeft in werkelijkheid helemaal niks te kosten…
    Nog wat toevoegingen er bij, en die 50 cent de liter in Indonesië is gewoon winstgevend.

  11. Hey, TopGear, is de moderator kapot of met vakantie? Wat een enorme bagger en haat wordt er zomaar toegelaten. Even los van de vraag of reageerders wel of niet gelijk hebben, de toon die sommigen hier aanslaan is werkelijk beneden alle peil. Jullie zakken flink in mijn achting!

    • Het gaat inderdaad helemaal nergens over. Het begint met zakkenvullers, gaat door naar oplichters, ophitsers, randdebielen en komt uit bij dictators en iedereen wil uit de EU. Waarom, omdat mensen een diesel hebben of niet in een milieuzone mogen komen. De kortzichtigheid en het egoisme regeren.

  12. Iedereen zou moeten weten dat in EU alles beslist wordt, de overheden van elk Europees land moeten uitvoeren wat daar beslist wordt.
    EU is een dictatoriaal regime, dat ze zwijgen over China en Rusland…
    Het mag duidelijk zijn: de gewone bevolking moet onder de knoet gehouden worden, dat doe je door dat volk in de portemonnee te raken en doelbewust klein te houden zodat je net genoeg hebt om te leven en braaf hard werkt om het systeem in stand te houden.
    Aan de andere zijde stromen massa’s geld binnen, het zijn die individuen die beslissen over ons.
    Nog erger is dat men 5% steekt in defensie omdat de mens niet kan samenleven, macht wil hebben en mekaar opjutten.
    Het is gemakkelijk andere hooggeplaatste wereldleiders als oorlogszuchtig en gevaarlijk te bestempelen en zichzelf wit te wassen, terwijl men zelf niet veel beter is.
    Al dat oorlogsmateriaal is zogezegd dan voor onze veiligheid…
    En mensen gebruiken als kanonnenvlees…
    Zolang er gekke leiders rond lopen zal dit altijd zo blijven, de mens kan het gewoonweg niet!
    Geld en macht, dat telt, al de rest, veiligheid, milieu, klimaat zijn drogredenen om de mensen te doen betalen.
    Als diezelfde mens nog niet eens in vrede kan samenleven; wat zou hij op andere punten dan kunnen verwezenlijken?

    • Ik ben volkomen met je eens, maar de mensen zijn zo naïef, ze leren nooit iets, en trappen in , in verhalen van deze criminele activiteiten.

      • Heel goed gezegd.
        Ik ben verbannen uit de milieuzonee met mijn oude diesel Peugeot Partner.
        Natuurlijk krijg je niet een vervanging tegen gelijke kosten. En dan betaal je al zo veel belasting. HET IS EEN GROTE SMERiGE BENDE VAN OPLICHTERS EN OORLOGHITSERS.

        • Ach wat maak het uit ze zouden ook de 25cent terug geven dat nooit gebeurt we zijn met ze alle de lul 1 dag met alle geen auto rijden dan is staat naar klotte en schell maakt toch altijd dikke winst

          • Beste Ben Ophitser, stop met roken! Dan ben je gezonder en goedkoper uit,

      • Leo, werkelijk een schot in de roos! Dit is precies hoe het gaat. Onze Roverheid zorgt er tevens voor dat de mensen die niet werken afhankelijk zijn en blijven van de Roverheid. En zo heb je alle mensen onder controle.

    • Ja hoor, die lossen alles wel even op…. Hebben net laten zien dat ze vooral goed zijn in schreeuwen en daarna hard weglopen, wat dan natuurlijk wel altijd de schuld is van een ander. Hadden we vroeger niet allemaal wel een kind van dat soort op de lagere school?

      • Donder op joh haha pvv werd niet geaccepteerd door de rest van de partijen en alles wat er gezegd word word door alle linkse kut partijen van tafel geveegd. Ben donders blij dat die hoeven kabinet plat licht

        • U reageert wel als een echte PVVer. Meteen schelden, het ligt altijd aan iemand anders en als u er maar beter van wordt, is het goed. Daar gaan we de oorlog wel mee winnen, met die instelling.

    • Wat mij verbaast dat we in Europa in alle landen verschillende belastingen worden betaald en dat deze vooral met Nederland verschrikkelijk verschillen. Wat gebeurt er eigenlijk hier in ons klein kikkerlandje? En dat deze dingen gewoon door gaan. En geen haan die kraait om dit te bespreken in de tweede en eerste kamer. Maar alleen weten mekaar te bekritiseren.

      • Ja Forum voor Democratie, dat zou een start kunnen zijn voor verandering. Alleen zijn de meeste te laf om erop te stemmen omdat ze beïnvloed zijn door de mainstream media. En daardoor een vertekend beeld hebben.
        Kijk maar eens naar de ingediende moties van FVD afgelopen jaren en wie er tegen gestemd hebben bijvoorbeeld.
        Doe vooral een gedegen eigen onderzoek op meerdere (niet mainstream) bronnen..
        Het kan echt anders mensen, met de juiste wil.

  13. De vervuiler betaalt al genoeg. Zal dit geen vestzak/broekzak aangelegenheid worden? Als onze overheid in het belang van hun burgers wil handelen, zullen ze die co2 rechten centraal in moeten kopen vanuit de accijnzen die al binnen stromen. Bovendien zullen bezitters van elektrische auto’s waarschijnlijk ook diezelfde rechten moeten kopen als ze “vuile” stroom gebruiken.

    • Ik begrijp dingen niet waarom moet de burger alles ophoesten voor het klimaat iedere dag is brand bommen en oorlog in de wereld en wij brave burgers geloven alles we worden in de maling genomen

      • Je wordt dus gedwongen elektrische te rijden terwijl het Enet hieraan niet kan voldoen en daarna extra belasting heffen op de gebruiker en Netwerk, ik schaf een poeploze ezel aan of ben ik nu die ezel…

    • Ga toch met z’n allen fietsen en laat de auto uit protest 1 week staan, dan piept de regering wel anders.
      Het ging met de zonnepanelen precies hetzelfde, eerst stimuleren, na plaatsing een melkkoe voor de grote energie bedrijven. De energie bedrijven lachen zich te pletter dat de zonnepanelen bezitter stroom levert voor 8 ct/kWatt en koopt voor 35 ct per kWatt.

  14. Oude Mercedes diesel gaan rijden op PPO 100% plantaardige olie zoals koolzaad olie.

    Ik vraag mij verder af of de luchtvaart nu eindelijk ook eens gaat meebetalen. En wat te denken van die schepen op stookolie ? Zal vast wel niet. Auto is een makkelijke melkkoe

      • Wees blij dat er nog heel veel mensen in “stinkauto,s” rijden. Dank zij hun kun jij in je elektrische dinkytoy, met vreselijk vervuilende batterij erin, blijven rijden. Als iedereen nu plotseling overstapt naar dat domme elektrische gedoe, zou er een mega groot probleem ontstaan, simpelweg omdat er niet genoeg stroom voor handen is, helaas begrijp jij dat niet. Daarom rij jij met je bekrompen hersentjes elektrisch en slimme mensen op normale brandstof. En jij en je mede sukkels trappen er allemaal in..let maar eens op hoe duur straks het auto rijden voor jou wordt..ik lach nu al, net als de overheid

        • Je mag alleen een uitlaat hebben als je deze voor aan de bestuurderszijde hebt.

          De gehele brede betawetenschap (altijd uitzonderingen) zegt dat EV beter is, inclusief alle instituten als BOVAGRAI en ANWB. Dus hou je “bekrompen hersentjes” voor je.

          • Wat een onzin, het maken van een ev kost al vele malen meer aan energie dan het maken van een brandstof auto wat denk je van de energie die een ev gebruikt die groeit aan de bomen zeker, nee word gezegt daar zijn windmolens voor en zonnepanelen, maar wat een engie kost het wel noet om 1 windmolen te maken . Alles wat voor een ev nodig is om te rijden kost zo gierend energie en is dus zo super vervuilende, maar ja dat is waar de stroom de laadkabel in komt en niet bij de plug in je mooie ev. Ts allemaal een wassen neus en we worden met ons allen gigantische verneukt door die zogenaamde groene stroom.

          • Ohja want de pompen die diep de grond in moeten om de olie uit de grond te halen komt niet veel energie gebruik van? Daarna nog het vervoeren met vrachtwsgen, het refinen om het te kunnen gebruiken en dan nog naar het tankstation te rijden. Hmmm… je hebt echt geen punt

            Ben tbf wel een benzine rijder maar je punten zijn heel krom

      • Beter maar gewoon met z n allen electrisch gaan rijden , dan hebben die kindertjes in bepaalde niet na te noemen landen tenminste ook werk in die mijnen om de grondstoffen voor die accu,s te delven . Volwassen mensen doen dat blijkbaar niet ? En dan mogen die kindertjes mischien in de toekomst ook die afgedankte en kapotte versleten accu,s ook weer millieuvriendelijk slopen .. ziek volk

        • Ik ga de auto weg doen voordat niemand dat ding wil hebben. Daar voor heb ik nieuwe fiets gekocht (zonder enige extra aandrijving). Nu doe ik bijna alles in het dorp op de fiets. Ook elders met een afstand van een 10 tal km, de rest heb ik familie of vrienden die mij tegemoet komen,die hulp komt ook van mijn kant. Ik maak ook indien nodig gebruik vanhet openbaar vervoer. Ik bespaar ongeveer 3500 euro, dat zelfde bedrag kan ik bij mijn inkomen optellen. Mooie Nederlandse land. Krijgt de overheid tekort en moet de instroom krimpen en misschien de uitstroom bevorderen.

  15. Mooi om te zien dat in dit artikel alleen nog maar wordt gepraat over misschien en mogelijk, in het echt heb ik heel dit verhaal nog niet voorbij zien komen. Maar wel heel de comments vol met wappies die zich op laten naaien en het meenemen naar de stembus. Echte facebook politiek weer, lekker hoor topgear!

    • Precies dat.
      Maar waar rook is ,is meestal ook vuur.
      Die suggesties en ideeën die de wereld in geschopt worden zijn al ziek.
      Helemaal hoe Nederland steeds te kampen heeft met typische moraal ridders politiek. Een ontwikkeld land zou je zeggen en toch probeert de media en politiek het volk te
      pakken. Nederland/Europa is naar de klote

      • Ja en de Nederlandse staat maar Klagen of niet Duitsland en België de Benzine ⛽ prijzen omhoog kunnen drukken want dat komt goed uit voor de Dikke Stropdassen van het Europese Parlement met allemaal goeie Ideeën zeer belangrijk als de Burger maar Dik betaald

  16. En dan mag je als import ook nog beschikken over een goed gevulde betaalkaart die wij als werkenden lekker sponsorren

    • Hoelang gaan wij als autobezitter dit nog pikken. Elektrische auto kan ik niet betalen . Openbaar vervoer is hier nauwelijks. Belasting over belasting in geen enkel land zo absurd. We worden bestolen waar we bij zijn

      • Wij als automobilisten moeten het niet pieken.Wij worden door deze overheid en geld sleurepende Europese parlement uitgekleed en het geld gaat in zakken van babos landen die groot mond hebben en euro parlementariërs.Wij moeten als automobilisten deze uitbuiting stoppen omdat wij alles pieken en zijn nu de prooi voor de overheid en Europese parlement die de geld over de balk gooien.Actie

        • De auto IS en blijft de melkkoe voor de Roverheid.
          Of je nou een EV of benzine/diesel rijdt, tussentijds wordt er weer een nieuwe regel bedacht, zodat de EV-bestuurder in de eerste instantie goedkoper rijdt, maar op de langere termijn ook het “haasje” is!
          Belasting op belasting op belasting, wat ƙvesteed gaat worden aan de oorlogsindustrie : hoezo, milieuvriendelijk???
          Al dat oorlogstuig wat eerst gemaakt, en vervolgens ontploft met ALLE desastreuze gevolgen van dien!

    • Wie zegt dat? Heb je bewijs van zon asielzoeker met goed gevulde betaalkaart? Al die tokkies is niks mis mee, die tillen de belasting nooit?

      • Nee, dat zeg je fout. Zijn geen tokkies, maar beroeps werkelozen, die het lukt iedere euro te krijgen waarvan zij zelf vinden dat ze er recht op hebben.

  17. Ja hoor, het is tenslotte toch weer de schuld van de asielzoekers. Hou toch eens op met die wappieverhalen. Stem bij de volgende verrkiezingen eens op een partij die niet steelt van de armen om het te geven aan de rijken. Terwijl jij straks 3 euro betaalt voor een liter benzine, geven PVV, VVD, en alle andere rechtse rakkers per jaar 45.000.000.000 euro cadeau aan grote bedrijven om daarmee extra goedkoop CO2 te kunnen uitstoten. Dat is 2500 per Nederlander per jaar!
    De enige partijen die dat meteen willen afschaffen zijn SP, Partij voor de dieren, Volt, en Bij1. Dus kom hier niet huilen als je bij de volgende verkiezingen op een andere partij stemt.

      • Helemaal mee eens! Dat extreem Links tuig, wat bewust, systematisch, Nederland aan het kapot maken is, zouden ze allemaal standrechtelijk moeten executeren! Misschien, heel misschien, komt het dan nog enigzins goed met Nederland!!!

        • Nee Nederland moet net als in 1946 die NSBers zoals jou kaalscheren en deporteren naar een onbewoond eiland. Ga lekker deaud kneus.

          • Zoals jij*

            En volgens mij moet je nog een geschiedenis lesje gaan volgen ergens. En neem ook meteen een taal cursusje met je “deaud”.

            Stumper

    • Wat een gelul zeg ,we zitten vol van af nu moet het Nederland eerst worden eerst onze jongeren een woning en vwb de zorg voor de arme asielzoekers zelf betalen moeten wij ook en achteraan aansluiten graag!!!!

      • Dat heeft niets met asiel te maken. Voor elke asielzoeker komen er 4 arbeidsmigranten Nederland binnen.

        Je weet wel, de nieuwe slaven die voor een aalmoes gewassen oogsten.
        Want jij zou maar eens te veel moeten betalen…

    • Het is links dat doorslaat inzake het klimaat en zorgt voor een deindustrialisatie. Zie wat in Nederland en Duitsland gebeurt. Of die bedrijven gaan failliet doordat ze niet kunnen concurreren dan wel vertrekken.

    • Wat een onzinnig verhaal hang je toch op , Het heeft allemaal niets met rechtse partijen te maken ! Die linkse partijen zijn veel erger met hun natuurbescherming! Ons hele cabinet geeft gewoon te veel geld uit aan voor andere landen en door te zeggen kom hier maar naar toe , dat is het grootste probleem! Voor al het andere op de wereld wel zien en voor eigen land alles onder de mat schuiven !

    • Het is de schuld van de ongewenste importjes.

      Extra beroep op huizen, ruimte, nuts en sociale stelsel. Zonder ook maar een bijdrage te leveren.

      En stemmen is voor de schaaaaaapjes. Niet voor mensen met een eigen verstand en handelingsvermogen.

  18. Al wordt het €5,- de liter. Ik verdien die paar euro’s zo terug.
    Hopelijk stoppen velen met rijden, het is veel te druk op de weg

    • Ignorance is Bliss…. Zolang je genoeg geld hebt…
      Denk echter niet dat jij nog zo denkt als Agenda 2030 volledig ontplooit is, WEF zegt precies wat ze van plan zijn en iedere “Sustainability solution” is in werkelijkheid een inversie van het doel. En mensen die hierop komen ontkennen met “conspiracy” geleuter zijn echt blind, dom of in denial of the future. Ik bedoel kijk om je heen, denk kritisch en geloof niets voordat je het checkt. Één voorbeeld die iedereen toch wel moet inzien: Waar denk je dat alle stomme en vaak overbodige “smart” devices van iedereen en het IoT samen met de 5G uitrol goed voor zijn? Nu is het nog leuk en handig, maar straks draait het 180° en is het een nachtmerie. Mensen hun eigen gevangenissen laten bouwen op eigen kosten. Smart Cities is het doel en volledige digitale controle de mindset. Alles met het woord Smart ervoor moet je niet willen, binnen 10 jaar weet iedereeen dit.

  19. We moeten die 3.5 en 1.5 % defensie kosten gaan betalen wat ongeveer 19 miljard euro op jaar basis is en dat zal uiteindelijk via deze regel van 45 cent fuel verhoging EEN manier zijn om dit te dekken….

      • Duitsland word volgend jaar ook duurder 😭🤣 stoppen met roken zou ook een optie zijn 😉 maar dat is een optie die voor velen niet overweeg is

        • Maar dan moeten ze de accijns op de niet verkochte sigaretten die ze mislopen toch weer ergens anders vandaan gaan halen

          • Welkom in Nederland. Met een regering zonder ballen. Er is miljarden geïnvesteerd in milieu, maar een oplossing komt er nooit. Ga electrisch roepen ze, maar overdag liever niet opladen. Dat kan het stroomnet niet aan. Lachwekkend dit. Kom nu eens met zaken die wel werken, en deze niet op de lange baan schuiven. Laten wij de fossiele brandstoffen extra belasten, levert extra geld op. Ja ja kijk eens hoeveel burger geld over de balk gegooid wordt. Verkeerde begrotingen, kosten die miljarden duurder uitvallen. Wie zit er achter de reken tafel Sinterklaas ? Daar begint het denk ik.

      • 3 euro per liter? Ze willen graag oorlogje voeren. En dan gooien we het op t milieu.
        Als t milieu werkelijk zo belangrijk dan werden de kaartjes voor bus en trein wel beduidend goedkoper. Dan kwam daar wel subsidie op. Nee, de prijzen voor de benzine omhoog. Mensen moeten toch wel naar hun werk. Dit wordt dus werken voor de benzine niet meer: werken om te leven.

        • Waar je ook op stemt Brussel heeft het te zeggen daar gaat ons geld naar toe. Dat Europese verdragen moeten ze vanaf.

          • Daar zitten alleen zakken vullers
            Die doen niks net als timmermans.en met een duren auto gebracht worden en opgehaald worden, als ze ’s avonds klaar zijn met eten en drinken en niet te vergeten declareren.

        • Je leeft toch voor je baan?
          Want dan ben je lekker bezig met datgene waardoor je kunt zorgen voor je huishouden in onze NL landschap.

  20. Ik zie in de watersport steeds meer brandstof gerelateerde problemen ontstaan de afgelopen jaren…. Alleen al de hoeveelheid die we moeten afvoeren vanwege de beperkte houdbaarheid (motoren lopen ook daadwerkelijk beroerd op oude brandstof als ze al lopen)… Ik heb zeer grote twijfels of de milieu impact zo groot is als voorgespiegeld wordt..

    • Het is een wassen neus een verkaapte manier om de loonslaafjes hun geld en dus macht te ontnemen. Dat we spaarzaam met de omgeving om moeten gaan zou uit respect voor de natuur een basisgewoonte moeten zijn. Maar zolang ons kikkerlandje geen wetgeving heeft voor zeevaart stookolie en hierdoor 100-en schepen omvaren om buiten onze zeegrenzen de wereld te vervuilen, maar of wij wel maar 5 minuten willen douchen omwille t milieu, mag het duidelijk zijn dat we gewoon genaaid worden.

  21. Serieus?!?! 3 euro per liter ???? Pleur op!!! Waarom betalen de randdebielen die dit sooet shit verzinnen niet ??? Hun verdienen meer dan genoeg!! Doei. Tijd om grootschalig te staken!!

      • Uiteraard is dit niet leuk en voelen we ons gepakt en opgehangen want we kunnen er niets tegen doen. Dat heet dat we bijvoorbeeld als signaal wel kunnen protesteren door Den Haag in haar portefeuille te pakken. Uitstel aan vragen van inkomstenbelasting maar dan ook massaal. Ondernemend NL die hiermee ook wordt gepakt zou dit als signaal kunnen doen. Censuur noemen we dit als het China doctrine. Alles gedigitaliseerd en afhankelijk gemaakt. Wij staan binnenkort volledig onder controle zeker als de digitale munt er is.

  22. Zo irritant dat de eu de uitstoot van autorijden door.l consumenten overschat. Als dit ingevoerd gaat wordenvmag nederland wel per direct de accijns stopzetten

    • Dit is nogmaals een poging van de elite (lees de regering in opdracht van het koninklijk toneelstukje en die rijke kakkers) om het voor de gewone man onbetaalbaar te maken om auto te blijven rijden. Zodat de elite gewoon door kan blijven tuffen zonder te verzanden in de files veroorzaakt door de man die gewoon zin brood probeert te verdienen.

  23. Zo irritant dat de eu de uitstoot van autorijden door.l consumenten overschat. Als dit ingevoerd gaat wordenvmag nederland wel per direct de accijns stopzetten.

    • Graag zou ik een rapport willen zien dat elektrische rijden beter en schoner is da een benzine of diesel auto.
      Vooral dat het goed is voor milieu.
      En ook voor gezondheid van de mensen en dieren.
      Dat is wat ik willen zien
      Heren en dames van de kabinet.

          • Maar dan blijft t daar goedkoper dan hier door alee accijnsen en ‘kwartjes van..’. Laat ze in Nl eens tol gaan heffen zoals in alle landen ipv die wegenbelasting waardoor alleen de Nederland betaalt voor het gebruik van de weg. Levert met al die toeristen weer lekker op. Wij gaan emigreren

      • Ja dat mag zeggen ze dan, want het ene is accijns, het andere is btw en de laatste is dan een toeslag….
        Genaaid worden we toch wel, als het niet linksom is dan wel rechtsom.

  24. Zullen we even CO2 uitstoot gaan meten in Iran waar raffinaderijen en olie depots gebombardeerd worden? Of in Oekraïne?
    In Europa moet de emissie omlaag en de rest van de wereld lapt het aan z’n laars.

    • Het is echt zo ja het is dan echt ongelooflijk ja, ben benieuwd wat zij gaan betalen want die mongolen doen maar en ze krijgen er nog geld voor ook 😪

      • Het is allemaal geneuzel van de firma list en bedrog. Waar denk je waar onze oude diesels die niet meer in de emissie zone mogen rijden omdat ze slecht voor het milieu zijn. Onze oude diesels gaan rijden in Afrika en.o. onder het mom dan rijden ze daar ook schoner.

        • Eigenlijk is het simpel , er mag NORMAAL geen extra belasting op belasting betaald worden , maar ja zoals je weet , zij mogen alles en wij mogen niks meer , enkel luisteren en tussen de lijntjes kleuren net zoals we klein waren , milieu? Ontbossing Ontbossing en nog eens Ontbossing , voor een hoop huizen te zetten , want dat brengt weer veel geld op , en natuurlijk ook voor de vreemdeling want daarom is er te kort aan woningen met als gevolg dat ook die prijzen uit de pan springen ( dank aan de linkse , bende debielen ) illegalen ?nooit 1 € afgedragen , krijgen leefgeld een dak boven hun hoofd ( en veel criminaliteit) en voor dit alles zijn wij allemaal de dupe , stem maar op links dat is zeker de oplossing bende randdebielen ( TREK JULLIE OGEN OPEN EN WORD WAKKER ) als ik zo met de gezondheid in zit van de mensen ,schaf dan de Tabak in heel Europa af , maar nee brengt veel te veel op net hetzelfde met de diesel en de benzine !!! BENDE HYPOCRIETEN

    • Dat komt allemaal door die tuinkabouter vroeger uit Brussel tegenwoordig Den Haag. (FT) Zijn echtgenote woon-werk met dikke 5 serie.vv Heerlen Roermond. Nu speelt hij popie Kopie. Weet wat je stemt.!!!!!!!

  25. Alles loopt volgens plan van het WEF you’ll own nothing and be happy. SDG 2030 gaat alles onbetaalbaar maken, het volk zijn simpele werkslaven en worden vervangen door artsen en apotheek uit Aleppo. Topgear en andere autobranche zou eens zich wat meer
    Moeten verzetten. Hoogste tijd om de EU te verlaten. Zodra de kids weg zijn, ben ik weg.

    • Nou EU verlaten , Werner in veel gevallen EU shoppen . Bijvoorbeeld in Duisland nu nog iets goedkoper . Maar bij verhoging tanken boodschappen en rookwaren i. In mijn geval in Duirsland kopen . Dan hef al oude geval wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het lid op zijn neus .
      Nu al klagen over de accijns die de regering mis loopt

  26. Topgear, AUB doe hier iets aan. Bij elk bericht komen die beperkte Wilders/Baudet fanboy types onder hun steen vandaan of vanuit hun TBS kliniek en komen weer met hun complotten en hun leugens en laster.

    Voor zover jullie het nog niet weten: niet ingrijpen = faciliteren en dat is strafbaar. Net zoals de laster van deze mensen strafbaar is, al zullen die mensen zelf te achterlijk zijn om dat te begrijpen.

      • Helemaal waar ik rij blauwe diesel schoner kan het niet kost wat meer niet alleen zuiniger maar ook beter voor de auto rijd veel beter maak ook meer kilometers hoezo duurder.

        • Inplaats van politici, arme mensen de schuld gaan geven kan je ook mee denken aan de mensen die het wat minder hebben. vieze psychopaat dat je bent! dat jij als Jan moraalridder genoeg verdient wil dat niet spreken voor de rest! De gouden wegen is niet voor iedereen linkse rakker.

  27. Hoezo leven wij in een democratisch land?
    Bijna niemand wil met de grootste (gekozen!) partij samenwerken.
    En het levensonderhoud wordt alleen maar duurder. Brandstof, huur en stroom zijn straks niet meer te betalen.
    Maar leven wij in een vrij land. Waar alles voor ons wordt beslist!

    • Per 01-02-27 breekt in Europa de pleuris uit. De inwoners zullen dit niet accepteren, of de extra beladting moet in mindering op de accijnzen worden gebracht maar dan nog

      • Eindelijk is het punt inzicht gekomen dat al die milieuheffingen uit de hand lopen voor de gewone burger die hoogstens directeur van BV de Voordeur is. Al die linksdraaiende biohufters met hun imbeciele manie hebben nu hun eigen glazen ingegooid. Ik ben geen econoom maar iedereen weet dat dit fout gaat af lopen waardoor de economie uiteindelijk zal instorten! We staan op de rand van een enorme wereldoorlog en niemand heeft in de gaten wat al die pyrogene gifstoffen met ons milieu doen! Het is de hoogste tijd om het leger van milieudefensie naar het front te sturen in Ukrain dan kunnen ze daar in loopgraven met vlaggetjes aangeven waar tanks niet mogen komen om de plantjes en beestjes te beschermen!

    • Gewoon allemaal verhuizen na Duitsland of belgie of allemaal Gewoon een week niet tanken in Nederland en voedsel halen elders

    • Als algemene reactie het volgende:
      Er is een manier om uit deze maatschappelijke problemen te komen.
      De drie idealen van de Franse Revolutie invoeren . Dit betreft: Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Deze idealen kunnen alleen onze problemen oplossen.
      De vrijheid hoort in het wetenschappelijke leven, de gelijkheid hoort in het rechtsleven, de broederlijkheid hoort in het economische leven.

    • Maar weten jullie wat er ook nog bij komt jullie kunnen allemaal jullie caravan en aanhanger wegdoen met een ev auto want die mogen geen aanhanger trekken

        • Welke elektrische auto kan 2000 kg trekken?
          Wie 2.000 kilogram of meer moet trekken, kan dit met een BMW i7, Tesla Model X of BMW iX volledig op stroom doen. Laatstgenoemde kan zelfs 2.500 kilogram trekken!
          dus voor de gewone man geen caravan meer…………

    • Ook in België en Duitsland gaan de prijzen omhoog met die nieuwe regels. Alleen blijft het prijsverschil gehandhaafd.

  28. Bedankt! Ben van plan binnenkort een andere auto te kopen, EV wordt nu toch weer een overweging.
    Over de zeikerds die zeuren dat het duur is, het was al die tijd gewoon erg goedkoop.
    Als je over de kosten zorgen maakt, ga lekker in de buurt een baan zoeken en lekker met die fiets. Das pas luxe en je houdt nog tijd over waar je normaal in de file stond!

    • Dus de benzine gast zo 70 cent om hoog inclusief dat 25 cent of wel de benzine prijs wordt 3.00+ euro en diesel nog duurder ,wordt toch echt onbetaalbaar, dan is Nederland het alle duurste land op brandstof ,maar hoe zit het dan bij zeer vervuilende bedrijven wat gaan die meer betalen .nee de regering kijkt te veel naar de auto ,stel we gaan massaal aan de Electrice auto wat gebeurt er dan slaan de stoppen door maar er komt dan ook heelveel minder accijnzen binnen ,dan pakken ze de stroom zeer duur nee pas op je wordt totaal kasl geplukt.

      • Whining about prices.
        Electric car is not an option for us. home is a flat and no charging facilities anywhere near, at work 35 km away also no charging facilities. Without a car I cannot get to work without a 2.5-3hour commute. For us aCar is a necessity Not a luxury!! The government Press people to go electric but it is not feasible for a large percentage of normal people especially if on low incomes

    • Laat ze extra belasting betalen door vervuiler dan blijven wij nog lang bespaard of krijgen geld terug als je ziet waar ze mee rond rijden in Afrika of India daar zitten de vervuiler daar doen ze niets aan milieu hun zijn diegene waar we voor opdraaien stelletje idioten in brussel

      • Helemaal mee eens.

        De vuile lucht stopt niet bij de grenzen.!!!

        En we moeten gewoon eens een dikke vinger geven aan Brussel, en niet als makke schapen alles maar accepteren.

        En waar worden al die mensen in Brussel van betaald.?

        Van ons geld.

        En kunnen we hier ook bijvoorbeeld weer naar 5 partijen in de regering, want wat denken jullie wat dat allemaal kost.
        .

    • Ik weet niet hoe het met jouw buurt zit, maar in mijn buurt zit geen enkele onderneming waar ik kan werken want werk en wonen zijn door de linksen uit elkaar getrokken.
      Autorijden is in Nederland ongeveer het duurst van de hele wereld, dus hoe jij erbij komt dat het “erg goedkoop” is, is me een raadsel. En stel dat iedereen jouw raad opvolgt, heeft de regering de belastingopbrengsten van de automobilist niet meer nodig? Droom verder!

  29. In dit belastings land gaat alles naar de kloten.
    Dus boodschappen,brandstof enz. allemaal in Duitsland doen. Tip ga emigreren!

  30. Gewoon schandalig hoe onze regering met ons om gaat! Regering vult allemaal hun zaken met salarissen van 150.000 per jaar en presteert ver onder de maat. In het bedrijfsleven lagen ze allang onder de brug weg te rotten

    • Waarom, wanneer krijgen we het kwarthe van kok terug, dat is nog nooit gebeurt, dus hebben ze al extra geld dat tuig van de belasting dienst

        • Dan zou u moeten weten dat deze maatregel rechtstreeks uit de koker van een PvdA-er komt. En de meest prominente. De heer timmermans. En gezien zijn belofte is dit nog maar het begin.

        • Ooit waren de linkse partijen voor het volk, nu zijn ze voor de rijke elite, zoals autorijden dat straks ook is. Belasting over belasting over belasting. Om de illusie te voeden dat Nederland invloed kan uitoefenen op het klimaat. Al zouden alle auto’s verboden worden in Nederland heeft dat 0,00 invloed op het klimaat. Sterker Nog al zou heel Nederland worden opgeheven en gesloten heeft ook dat 0,0 invloed. Alleen de totale mensheid heeft een minimale invloed, maar zolang ze in de VS nog in V8 pickups rijden is het zinloos.

  31. Nou dan word een ritje naar België of Duitsland nog meer lonend.
    Gelijk de boodschappen daar halen.

    Deze gevallen regering en de vorige zitten er toch maar voor één doel en dat is zakken vullen overde rug van de echte nederlanders en uit delen aan de gelukzoekers

    • Helemaal eens. Ik tank al jaren in DE. alles wat loont koop ik daar. Zo veel mogelijk de belasting hier ontlopen en lekker in DE blijven shoppen.
      Zakkewassers in Den Haag.

    • Zo dat word ook.weer Europees beslist! Eigenlijk bijna alles Nederland heb niks meer te zeggen! De regering is gewoon een dure kostenpost! Mensen word wakker

      • Concreet betekent dit dat de prijzen met 1 tot 1,5 cent per liter zullen stijgen na 2025. In 2027 laat Duitsland het systeem los, want dan veranderen de regels van het European Union Emissions Trading System (EU ETS).

        • Tja werken wordt onbetaalbaar … zorg dat je ontslagen wordt, uitkering met toeslagen, auto de deur uit en je leeft als de gemiddelde import Nederlander

  32. We praten regelmatig dat de Russen door de regering in de tang worden gehouden, nou hier gaat het er ook erg op lijken.

    • Laat de regering eens beginnen met het kwartje van Kok terug te geven. Die minister van financiën beloofde dat als het weer beter ging met de economie dat het kwartje van Kok er weer af zou gaan. Inmiddels is hij dus de grootste dief aller tijden.

    • Maakt niet uit ik heb nog een huis in Duitsland, vakantiepark met permanente bewoning, en ik heb nog een huis in China, politiek kloten maar ik heb daar geen last van, ik betaal mijn belasting, dat is niet zoveel, in Nederland heb ik het onroerendgoed en de bedrijven verkocht toen ik 50 werd,laat ze allemaal in de regering naar de kloten lopen,of je nu gebeten wordt door de kat of de hond bijten doen ze allemaal.

    • Gewoon je abonnement op de belastingdienst opzeggen. De reden: geen interesse in graaiers die het weer uitdelen aan asielzoekers.

Laat een antwoord achter aan HeGe Reactie annuleren

(verplicht)