De Europese Unie heeft besloten om fabrikanten van kleine volumes zoals Ferrari, Lamborghini en McLaren een vrijstelling te geven van de strengere gemiddelde CO2-doelstellingen die aan het einde van dit decennium zullen gelden. Het betekent dat de makers van supercars nu wel écht moeten gaan plannen voor het algemene verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035. Want dat verbod gaat wel gelden.
Oorspronkelijk zouden alleen autofabrikanten die minder dan 1.000 voertuigen per jaar bouwen aan het einde van 2029 worden vrijgesteld van tussentijdse doelstellingen. Deze doelstellingen willen dat de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55 procent verminderd is in vergelijking met het niveau van 1990. Voor merken die graag V12- en V8-motoren bouwen, is dat nogal een uitdaging.
Uitzondering CO2-regels voor supercarmerken én busjesbouwers
Door stevig gelobby vervalt de 2030-richtlijn nu voor automerken die minder dan 10.000 auto’s of 22.000 bestelwagens per jaar bouwen. Dat betekent dat vrijwel alle grote supercarfabrikanten in Europa hun eigen doelen mogen stellen op weg naar het verbod op interne verbranding in 2035. Andere automerken krijgen vanaf 2030 elk jaar te maken met strengere eisen.
Natuurlijk weten we al dat Ferrari van plan is om zijn eerste volledig elektrische supercar in 2025 uit te brengen, terwijl Lamborghini tegen het einde van het decennium een elektrische GT (met 2+2-opstelling) zal introduceren.
José DE SMET heeft op 6 juli 2022 geschreven:
Maar goed dat er een afwijking werd voorzien voor exclusieve en zeer dure voertuigen met een verbrandingsmotor. Anderzijds is het discriminerend en asociaal dat, louter uit een ongefundeerde ideologische afkeer voor fossiele brandstoffen, de gewone automobilist zich geen nieuwe elektrische wagen (EV) zal kunnen veroorloven vanaf 2035 (in België reeds vanaf 2029). Dit is het duidelijk bewijs dat de Groenlinkse EU-elite en EU vice-commissaris Frans Timmermans zich geen barst aantrekken van de EU-burger aan wie een betaalbare auto, nl. een wagen aangedreven met een verbrandingsmotor (ICE), wordt ontzegd. Als er uitzonderingen voor de rijken mogelijk zijn moeten die ook bestaan voor elke andere Europeaan. WEG DUS MET DAT VERBOD OP DE VERKOOP VAN BRANDSTOFWAGENS!