Zonder te kijken je arm uitsteken en een zwieper aan de draaiknop van de verwarming geven, zal altijd voor minder afleiding zorgen dan op een touchscreen een menuutje selecteren om daarna de temperatuur in te stellen – en dus veiliger. En laat veiligheid nou net het ding zijn van de Euro NCAP. Daarom gaan de botsproefspecialisten in 2026 het overmatig gebruik van touchscreens in auto’s afstraffen.

The Sunday Times meldt dat de Euro NCAP alleen nog maar de maximale score gaat uitdelen aan auto’s die fysieke knoppen of stengels hebben voor de vijf kritieke taken tijdens het rijden: richting aangeven, de alarmlichten aanzetten, toeteren, de ruitenwissers aanzetten en de noodoproep activeren. Deze functies mogen over iets minder dan twee jaar niet meer in het touchscreen zitten, willen autofabrikanten vijf sterren scoren.

Overmatig gebruik van touchscreens is een probleem

De Euro NCAP zegt: ‘Het overmatig gebruik van touchscreens is een probleem in de hele sector, waarbij bijna elke autofabrikant de belangrijkste bedieningselementen naar centrale touchscreens verplaatst, waardoor bestuurders hun ogen moeten afwenden van de weg en dit verhoogt het risico op afleidingsongevallen.’

Waarom automerken dan ondanks alle kritiek alle functies in schermen proberen te proppen? De touchscreens zijn een mooie manier voor autofabrikanten om wat geld te sparen. De auto’s hebben meestal toch al een touchscreen, dus dan hoef je niet nog eens centjes te steken in de productie van knopjes. Als fabrikanten de prijs van EV’s omlaag willen krijgen, zijn dit soort besparingen hard nodig. En ook: wat je niet uitgeeft, hou je in je zak.

De eisen mogen nog wel iets strenger

Aan de andere kant: zo duur kan een kleine rij knopjes niet zijn. Helaas spitst de Euro NCAP zich nu alleen toe op de vijf cruciale functies, maar wat ons betreft mag de eisenlijst nog wat worden uitgebreid om minimaal ook de verwarming én het volume mee te nemen. Hoe duidelijk je een menu ook inricht voor de verwarming of de radio, het zult bij een touchscreen nooit blind een knop aan kunnen tikken. Afleiding zal er dus altijd zijn.

De nieuwe Volvo EX30 heeft de knop voor de alarmlichten ook in het scherm zitten, maar voor de zekerheid zit er een extra knop in de hemel van de auto. Verder zit bij Volvo vrijwel alles in het scherm, van verwarming tot radio. Toen we vroegen aan Volvo hoe de klanten dat vonden, antwoordde een woordvoerder dat de Volvo-rijders vaak de spraakbesturing gebruiken om zaken als de verwarming in te stellen. Het volume van de radio kun je overigens wel via het stuur instellen in de EX30.

Reacties

  • Jaap heeft op 8 maart 2024 geschreven:

    Als er eens gespaard werd op alle speeltjes, ook diegenen die zogenaamd de veiligheid verbeteren? Ik rij nogal eens in verschillende auto, wat tegenwoordig regelmatig betekend dat de eerste 10 minuten een zoektocht is naar de diverse functies.
    Ik ben een oude man, en vroeger stapte ik gewoon in elke auto reed weg en alles zat zo ongeveer op dezelfde plaats. De grootste variante waren, waar ziet de achteruit en de cruise control 🙂

    Reageer
  • Jan VB heeft op 6 maart 2024 geschreven:

    Ik vermoed dat iemand eerst een doctoraat moest halen om door te hebben dat constant swipen op een soort tablet tijdens het rijden gevaarlijk kan zijn? Mens toch…

    Reageer
  • Sebastiaan heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    De EX30 heeft wel een fysieke knop voor de alarmlichten. En ook voor de voorruitontwaseming. Veiligheid.

    Reageer
  • Blablabla heeft op 5 maart 2024 geschreven:

    Richtingaanwijzers via touchscreen?
    Aha, daarom geven “premium” rijders nooit richting aan. Ik dacht dat ze gewoon lui waren of geen rekening houden met anderen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)