Het lijkt soms wel alsof elke nieuw auto standaard vijf sterren krijgt bij de crashtest van EuroNCAP. Het loont dus om uit te zoeken welke auto’s in 2019 juist géén vijf sterren kregen van de crashtestorganisatie. Vooruit, we vertellen er gelijk bij waarom. In de meeste gevallen gaat het om auto’s die in de basis al wat ouder zijn. Welke automodellen kregen in 2019 geen vijf sterren en waarom? Wij hebben ze even op een rijtje gezet.

Aiways U5 (3 sterren)

Deze kleine SUV kreeg drie sterren van EuroNCAP. Hij scoorde vooral slechter op het gebied van ‘kwetsbare weggebruikers’. De bescherming van voetgangers en fietsers bij aanrijdingen kan beter. Zo detecteert het AEB-systeem (Automatic Emergency Braking) fietsers die oversteken niet goed, maar fietsers die voor de auto op dezelfde weg rijden wel. Voor voetgangers werkt het systeem wel prima. De motorkap van de auto geeft echter niet genoeg bescherming bij een aanrijding. Het hoofd van een voetganger blijft wel redelijk beschermd, maar de benen al veel minder en het bekken eigenlijk helemaal niet.

Seat Mii, VW Up, Skoda Citigo (3 sterren)

Het supermini-trio kreeg ook maar drie sterren. Weer heeft het vooral te maken met de veiligheid voor voetgangers en fietsers. Dat komt deels doordat deze auto’s geen automatische noodrem hebben, maar ook omdat het bekken van een persoon bij een aanrijding niet goed beschermd wordt. De Safety Assist zou beter kunnen op het gebied van snelheid. Dit systeem is gebaseerd op een digitale kaart en moet dus wel goed bijgewerkt zijn, wil de informatie kloppen.

Jeep Renegade (3 sterren)

De Jeep Renegade werd dit jaar gefacelift en mocht opnieuw tegen het stootblok. Het was de comeback van de fabrikant op het gebied van kleine offroaders. Een stoer ding natuurlijk, maar hij is ook zo veilig als hij eruitziet? Nou, dat blijkt nogal tegen te vallen. Hij krijgt maar drie sterren van EuroNCAP. Hij scoort wel beter qua veiligheid voor voetgangers en fietsers dan de auto’s die we hiervoor bespraken, maar toch nog niet voldoende.

Peugeot 2008 (4 sterren)

Om te zeggen dat hij slecht scoorde, is niet helemaal waar, maar het zijn geen vijf sterren. De Peugeot 2008 krijgt vier sterren. Alweer een kleine SUV die we in dit lijstje vinden. Hij scoort wel goed op het gebied van veiligheid voor volwassen inzittenden, maar liefst 91 procent. De Peugeot 2008 had vanaf het begin al te maken met veel concurrentie, maar hij heeft het toch wel prima gedaan. Alleen zou de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers wat beter kunnen.

Seat Alhambra, VW Sharan (4 sterren)

De tweede Seat en VW in dit lijstje, maar dit keer wel met één sterretje meer, vier dus. Al scoort deze bus vreemd genoeg wel net iets minder op het vlak van veiligheid van inzittende kinderen dan de Mii. Voor kwetsbare weggebruikers zijn de Alhambra en Sharan wel vriendelijker, en ook hun Safety Assist krijgt een hogere score. Voor een auto die zo oud is, is vier sterren niet eens heel slecht. Uit cijfers van ADAC, de Duitse versie van de ANWB, bleek overigens dat de Seat Alhambra één van de auto’s was met de meeste gevallen van pech in 2018. Dat zegt natuurlijk ook wel iets, maar hij deelde die titel met zeker tien andere automodellen.

Opel Corsa (4 sterren)

Opel werd twee jaar geleden overgenomen door PSA, wat natuurlijk een Frans bedrijf is. Niet dat we willen zeggen dat de veiligheid is geïnspireerd op een stokbrood, want dat zou flauw en stereotyperend zijn. Hij is vooral ook niet zo lief voor de kwetsbare weggebruikers, wat zijn score drukt.

Jeep Cherokee (4 sterren)

Groot en bonkig staan niet garant voor een goede score. Zeker niet bij een auto die al wat ouder is. Zijn noodremsysteem scoort maar 2,6 van de 12 punten en bij een aanrijding is het bekken van het slachtoffer niet bepaald veilig. Ook de veiligheidsvoorzieningen voor kinderen scoren niet zo hoog: 4 van de 13 punten.

Peugeot 208 (4 sterren)

De automatische noodrem voor voetgangers detecteert een persoon net te laat, wat voor minder prettige situaties kan zorgen. De voorruit scoort niet goed wat betreft bescherming bij een aanrijding. Mocht je dus zo’n Peugeot 208 op je af zien razen, probeer er dan gewoon overheen te springen.

DS 3 Crossback (4 sterren)

In een jaar waarin we kapot gegooid werden met kleine SUV’s, kun je dit lijstje er wel bij pakken. Ook de DS 3 Crossback krijgt geen vijf sterren van EuroNCAP. De bescherming van voetgangers bij een aanrijding laat een hoop punten liggen. Dat lijkt dan ook de oorzaak te zijn van de ontbrekende ster.

Kia Ceed (4 sterren)

Kia Ceeds zijn geen verrassende of spannende auto’s, maar ze zijn over het algemeen betrouwbaar en degelijk. Helaas scoren ze geen vijf sterren in dit veiligheidsrapport. De Ceed maakt geen gebruik van AEB en mist die punten dus al. Voor de rest is de veiligheid eigenlijk best prima, je zult alleen zelf wat beter moeten opletten omdat de auto het niet voor je doet. Daarom krijgt hij vier sterren in plaats van vijf.

Citroën C5 Aircross (4 sterren)

De Citroën C5 Aircross scoort in autotests over het algemeen hoog op het gebied van comfort. De technologie die in de auto te vinden is, zal ook niet snel teleurstellen. Toch loopt hij in het rapport van EuroNCAP net één ster mis. De C5 Aircross maakt gebruik van een automatisch remsysteem, maar dat systeem scoort wel maar 2,2 van de 12 punten. De Safety Assist scoort wel een stuk beter dan die van de meeste auto’s in het rapport.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear