Onrealistisch, onbetrouwbaar en onduidelijk. Zo kun je de strategie van de EU voor groene waterstof samenvatten, als je het de Europese Rekenkamer vraagt. De mensen van de rekenmachines hebben kritisch gekeken naar de plannen van de Europese Commissie en komt met een hard oordeel: ‘Het industriebeleid van de EU inzake hernieuwbare waterstof is aan een realitycheck toe.’

Waterstofauto’s worden niet benoemd door de Rekenkamer. Vorig jaar beloofde de EU dat er in 2031 op iedere 200 kilometer aan hoofdwegen een waterstoftankstation moet staan. Deze stations zijn vooral voor waterstofvrachtwagens. Daar lijken autobouwers het niet mee eens te zijn. Verschillende merken willen een waterstofauto zoals Red Bull en Alpine. Toyota en Hyundai hebben er zelfs al een stel rondrijden. Daarnaast fantaseert zelfs Ferrari over een waterstofverbrandingsmotor.

De EU wil heel veel waterstof

De Europese Commissie wil in 2030 in totaal 10 miljoen ton groene waterstof produceren in de EU en nog eens 10 miljoen ton invoeren. Zo kan er voldaan worden aan de verwachte vraag van 20 miljoen ton. Nonsens, volgens de Rekenkamer. De productieaantallen zijn gebaseerd op ‘politieke wil’, niet op analyses of onderzoeken. Volgens de Rekenkamer zal de vraag in 2030 nog niet eens boven de 10 miljoen ton zijn en is ook het productieaantal onhaalbaar.

Lees ook: Wat is het verschil tussen groene en blauwe waterstof?

Meer gebreken in de Europese plannen voor groene waterstof

Daarnaast zijn er nog een aantal problemen: er is geen algemene strategie voor de import, er zijn geen afspraken met de EU-landen en bedrijven en overheden liggen niet op één lijn. Lidstaten kunnen putten uit een fonds van 18,8 miljard euro, maar dat gebeurt nu lukraak. Nederland is een van de landen die hier het meeste geld uit haalt, zoals voor de waterstoffabriek in Groningen. Echter is het volgens de Rekenkamer nog helemaal niet zeker dat de fabrieken volledig gebruikt kunnen worden.

Het huiswerk voor de Europese Commissie

De Rekenkamer geeft drie opdrachten aan de commissie. Ten eerste moet het interessanter worden voor bedrijven om groene waterstof te produceren en moet er gekeken worden wie er allemaal gebruik gaan maken van de duurzame waterstof. Ten tweede moet duidelijk worden waar de investeringen naartoe gaan. Tot slot moet er bedacht worden of alle waterstof binnen de EU geproduceerd moet worden of dat het ook van buiten de EU mag komen.

Wat betekent dit voor waterstofauto’s?

Voorlopig nog niet zoveel. In Nederland wordt waterstof vooral gezien als een middel om bijvoorbeeld de industrie te verduurzamen. Maar je kunt je zo voorstellen als er meer dan genoeg duurzame waterstof is, dat het interessant kan zijn om een waterstofauto te kopen. Zeker als de tankstations er toch zijn voor vrachtwagens.

Reacties

  • Eric aandeel heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

    Er is genoeg groene waterstof te koop bij plug power in de us, ik zou zeggen begin er een keer mee te praten.Maar niet te lang, want daar zijn we al te goed in in europe….geen woorden, maar……

    Reageer
  • Bas heeft op 21 juli 2024 geschreven:

    Waterstof is een grondstof voor nieuwe brandstoffen. Vooral zal methanol een grote rol gaan spelen. Methanol maak je van waterstof en co2. De ontwikkelingen in scheepsbouw voor zeeschepen is al heel ver. Waterstof is in volume 9x benzine en Methanol 1,3x. Methanol zet je mbv een brandstofcel om in stroom. Dat is 30% efficiënter dan via een verbrandingsmotor. Deze techniek zal uiteindelijk de oplossing zijn.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 18 juli 2024 geschreven:

    Ja laten we eens een ‘realitycheck’ doen. De burger wordt berooft van 28 miljard euro voor 0,000037 graden minder opwarmng. Oftwel resultaat nul.

    • Resultaat 0 heeft op 18 juli 2024 geschreven:

      Een maatregel in Nederland vergelijken met impact op wereldschaal. Dat is hetzelfde als 130 km/h gaan rijden in Nederland. Dat maakt wereldwijd ook nog geen 0,000000000000000000000000000000000000000001% verschil in reistijd.

      Kan je ook een keer met zinnige argumenten komen of blijf je steeds dezelfde leugens herhalen?

      Reageer
    Reageer
  • dave heeft op 18 juli 2024 geschreven:

    Het zal totdat we processen hebben die waterstof als afvalproduct opleveren realistisch gezien nooit interessant zijn om waterstof als energiedrager te gebruiken in een reguliere personen-auto.

    Als we het beperken tot automotive: vooral doen; leuk in de race-wereld bijvoorbeeld (vandaar de interesse van Ferrari): plofmotoren (geluid), geen CO2 uitstoot. (Wel NOx trouwens…) en geld speelt geen rol. Energie-efficiëntie voor de totale keten ook niet echt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear