Maak je klaar voor het ingewikkeldste nieuwsfeit dat je vandaag gaat lezen. Je weet misschien dat Ferrari zich aan het klaarmaken is voor zijn eerste EV, die compleet anders moet zijn dan andere elektrische auto’s. Naast de elektrische modellen blijkt Ferrari ook na te denken over een verbrandingsmotor op waterstof. En dan niet zomaar een V12 die waterstof en lucht omzet in snelheid.

Ferrari diende begin deze maand een patent in dat werd opgedoken door verschillende media. De verzameling documenten heeft de naam ‘CAR PROVIDED WITH A HYDROGEN-POWERED INTERNAL COMBUSTION ENGINE’. Dit zijn Ferrari’s hoofdletters, niet de onze. Wij zouden het nieuwe project omschrijven als een hybride sportauto van Ferrari met een twinturbo zes-in-lijn die op waterstof loopt.

De beoogde waterstofverbrandingsmotor van Ferrari

In de documenten beschrijft Ferrari een zescilinder verbrandingsmotor die hulp krijgt van een elektromotor op de vooras. De zescilinder die Ferrari nu gebruikt, is er een in V-vorm. Het merk kiest in het patent voor de zes-in-lijn om zo ruimte vrij te maken naast de motor voor twee waterstoftanks. Nog steeds best bijzonder, maar het wordt nog krankzinniger.

Wat het patent nog vreemder maakt, is dat de motor ondersteboven is geplaatst. De krukas ligt hierbij het dichtst bij de hemel en de cilinderkoppen kunnen bijna de grond raken. Dit doet Ferrari zodat de transaxle (een transmissie en achteras in één) hoger ligt. Hierdoor komt er weer ruimte vrij voor een agressievere diffuser, die deels fungeert als motorkap. Kun je je deze Ferrari al inbeelden?

Ferrari waterstof verbrandingsmotor ChatGPT concept schuin voor

Hopelijk komt de hybride Ferrari met een twinturbo zes-in-lijn waterstofverbrandingsmotor er zo uit te zien | Foto: © Dall-E / Open AI

Ferrari zegt dat de motor ook makkelijk op de conventionele manier achter de cabine had kunnen liggen. De keuze om de motor om te draaien, komt door de wielbasis. Ferrari zegt dat de auto een stuk langer was geworden als de zescilinder met zijn krukas naar beneden had gelegen. De gedroomde auto waar de waterstofmotor in zou komen liggen, moet een korte wielbasis krijgen.

Bij de twee turbo’s wordt het nog ingewikkelder

Ook omschrijft Ferrari verschillende manieren waarop de twee turbo’s aangejaagd kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door de teruggewonnen energie naar de turbo’s te sturen. Bij een andere vorm zorgt de elektromotor voor opspoelende turbo’s. En zo heeft Ferrari nog wat manieren die nog ingewikkelder zijn, zoals een MGU-H-systeem uit de F1.

Het patent is ingediend door ene Fabrizio Favaretto. Een zoekopdracht op Google leert ons dat hij al 24 jaar in dienst bij Ferrari en nu werkzaam is als ‘Voertuig en Aandrijflijn Architectuur Innovatiemanager’. Niet de eerste de beste Ferrari-conciërge dus. Zou Ferrari zoveel moeite doen voor een project als ze niet zeker weten of ze er iets mee gaan doen?

Reacties

  • Wouter heeft op 28 maart 2024 geschreven:

    Iedereen in een vroege 1 aprilgrap gestonken?

    • hans peperkamp heeft op 28 maart 2024 geschreven:

      Is geen april grap,Mack Laren heeft ook een Formule 1 op waterstof ontworpen,maar de studenten van Han Cambus in Arnhem/Nijmegen en de studenten van de TH universiteit hebben waterstof-aandrijvingen ontwikkeld,en is de nieuwe generatie hoog-geschoolde Techneuten,die weinig affiniteit hebben met 1 april moppen,maar ook de redactie van TopGear zal daar niet intrappen.En dat heet typisch Nederlands,afzeiken als je zelf weinig techniek beheerst.Daarom hebben de Belgen-Vlamingen zo hekel aan die groep Nederlanders,die denken alles beter te weten.

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 27 maart 2024 geschreven:

    HET IS FEITELIJK EEN SCHANDE,OM EEN ELEKTRISCHE AUTO AAN TESCHAFFEN,WE ZIJN TOCH ZO BEGAAN MET DE MENSENRECHTEN,DIE OOK VAN ALLES BELOOFD ZIJN DOOR DIE VOORAL CHINESE DURFINVESTEERDER’S,BETERE HUISVESTING/BETERE SCHOLEN/BETERE INFRATRUCTUUR/BETERE ZIEKENHUISEN,EN VAN DAT ALLES IS NIETS VAN TERECHT GEKOMEN,GEZIEN DE WERKOMSTANDIGHEDEN VOOR HET WINNEN VAN DE DELFSTOFFEN VOOR DE PRODUCTIE VAN ZOALS IK BOVENGENOEMDE,VOORAL DE DELVERS INWONERS VAN DIE GEBIEDEN,WORDEN ZEER SLECHT BETAALD.VIA: YOUTUBE.NL (TIK IN) BOLIVIEN IM LITHIUM RAUSCH EN ZDF HD PLANET E DER WAHRE PREIS VON ELEKTROAUTOS EN ELEKTROSCHROTT VON BAYERN NACH GHANA,EN NEEM KENNIS VAN DAT DE GEBONDEN EU LANDEN AFRIKA AL VELE JAREN GEBRUIKEN ALS AFVOERPUTJE.EN WETEN DIE MILIEU-ACTIVISTEN DAT OOK!.GA IN DIE ZEER CORRUPTE LANDEN PRODUSTEREN VOOR EEN BETERE WERELD,DIE ARME INWONERS DAAR WORDEN KORTE METTEN VAN GEMAAKT.EN ALS ONZE WERELD ZO SLECHT IS GEZIEN DE KLIMAAT/MILIEU-ASPECTEN,GA DAN JE BEKLAG DOEN BIJ JE OUDERS,WAAROM ZIJ VERANTWOORDELIJK ZIJN OM JOU OP DEZE WERELD TE ZETTEN.EN GA BIJ HUN JOUW BEKLAG DOEN VOOR EEN BETERE WERELD,EN JOUW SPERMA BETER KUNNEN LATEN VERWIJDEREN IN EEN AFVALPUTJE.EN DAT HEET TOEKOMSTVISIE VAN JE OUDERS,EN DAN NOG WAAR HAAL JE DE TIJD EN HET GELD VANDAAN OM TE BLIJVEN PROTEST TE VOEREN?.WIJ MOESTEN VROEGER HEEL HARD BLIJVEN WERKEN,EN HADDEN DAAR GEEN RUIMTE VOOR.EN DEEL TE NEMEN AAN HET FINACIELE OMSTANDIGHEDEN VAN HET GEZIN.

    • Lucas heeft op 28 maart 2024 geschreven:

      Spoor je wel ?

      • hans peperkamp heeft op 28 maart 2024 geschreven:

        Heb je niets anders te doen,als blijven afzeiken achter je PC,maar leer eerste wat er vermeld is.Van domme mensen,heb je het meeste last van,gegrepen niets,willen zich graag uiten in hun onkunde,en door Narcistiche hersen schimmen,een zelfbevrediging in vinden.Je hebt te maken met de nieuwe generatie senioren die maatschappelijk/bedrijfsmatig over heel veel kennis beschikken.Ga zelf een cursus volgen,in maatschappelijke vorming,en volwassen ontwikkeling.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 27 maart 2024 geschreven:

    En dat is het heden en de toekomst van meer waterstof-aandrijfingen,en vooral als de meest bekende wereld-auto-fabrikanten zich bezig gaan houden van waterstof.Zoals ik al vaker beaamden,zal zelf nog mee kunnen maken met mijn leeftijd van 80 jaar dat de Formule 1 zal gaan rijden op waterstof-aandrijving.Via: Toyota CEO:”This NEW Engine will Destroy The Engine EV industrie”.Geeft weer de waterstof-injectie,en zal ook in het belang zijn voor de reductie van de CO2 uitstoot.En die Techniek zal steeds meer in ontwikkeling van de waterstof-auto tov de E-Auto’s.Binnen 3 minuten waterstof getankt en globaal 600 km ver kunnen rijden op 1 tankvulling.En daarnaast kunnen we zelf waterstof-produceren,en de uitrol van waterstof-tank-stations is in volle gang binnen de EU gebonden landen.En hoe schoon zijn de EV auto’s met nikkel als grondstof gewonnen weer uit die zeer corrupte landen,oa uit Indonesien,en Lithium/Kobalt/Mangaan/Nikkel/Zilveren meer milieu onveilige producten,oa uit Ghana/Congo/Bolivien/Afrika en andere zeer corrupte landen.

    • Dave heeft op 28 maart 2024 geschreven:

      Waterstof heeft helemaal geen injectie nodig; de industrie lust er wel pap van. 😉
      Maar goed; v.w.b. de Formule 1 hoef je niet eens ongelijk te hebben.
      Dat is dan niet eens omdat het zo nuttig is, maar heeft dan vooral alles te maken met het imago en zou dan vooral marketing zijn. Geen lokale uitstoot*, toch lekker klinkende plof-motoren.

      Voor gebruik op grote schaal in auto’s is het zo jammer dat de meeste productie nog steeds op basis van koolwaterstoffen wordt gedaan en ook nog eens behoorlijk energieverslindend is, en dat het rendement zelfs bij schone opwekking nogal aan de lage kant is, nog even los van het lastige verdienmodel.

      *(Nou ja, behalve stikstofoxyden, maar die zijn niet zo’n probleem, toch?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear