
Als je een oprit hebt of een eigen laadpaal, is een elektrische auto op papier eigenlijk handiger dan een benzineauto. Je stapt elke ochtend in een volle auto en hoeft dus niet eerst langs het tankstation. Maar zodra je onderweg een keer moet stoppen, dan is een benzineauto veruit superieur. Maar wat als je nooit zou hoeven stoppen om te laden? Dat wordt in de toekomst wellicht een mogelijkheid, als de innovaties in dit patent ooit werkelijkheid gaan worden.
De Duitse collega’s van Auto, Motor und Sport hebben een patent van Huawei ontdekt uit vorig jaar voor een bijzondere accu. Hoewel jij het Chinese merk kent van de telefoons, bouwt het bedrijf ook elektrische auto’s. Ze zouden daar bezig zijn met een solid-state batterij (of gewoon vaste-stofbatterij) met een energiedichtheid van 400 tot 500 wattuur per kilogram. Dit is twee tot drie keer zo veel als de huidige generatie. Het zou zorgen voor een actieradius van 3.000 kilometer.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek rijden mensen met elektrische auto’s zo’n 18.000 kilometer per jaar. Dat is meer dan de PHEV-rijder en zelfs meer dan mensen met een benzineauto. Dit is een statistiek uit 2023, dus het kan inmiddels iets afwijken. Als je 3.000 kilometer actieradius hebt, hoef je dus maar zes keer per jaar te laden. Eigenlijk is dat maar één keer per twee maanden. Goed, de auto zal iets leeglopen, je rijdt een keer 130 op de snelweg. Dus laten we het houden op één keer per maand.
Komt er dan echt een elektrische auto met 3.000 kilometer actieradius?
Stel dat de accutechniek straks helemaal doorontwikkeld is, dan zal een automerk er waarschijnlijk niet voor kiezen om een accu met 3.000 kilometer actieradius te bouwen. Op een gegeven moment schiet het zijn doel voorbij, want iedereen heeft wel vaker de kans om een accu te laden dan één keer per maand. Het is slimmer om dan een accu met 1.000 kilometer actieradius te maken die slechts een derde van de prijs is.
Of nog beter: maak een heel goedkope accu met 500 kilometer actieradius die ook nog eens veel minder grondstoffen kost om te bouwen. De accu is dan ook nog eens heel licht. 500 kilometer is niet weinig, maar het is al helemaal te doen aangezien de laadtijd volgens AMS slechts 5 minuten is. En dan wordt het ineens interessant. Het is voor nu nog niet bekend wanneer de accu echt gaat komen of wat de innovatie moet gaan kosten.
Ik wil wel een EV met een WLTP actieradius van 1500 km !
Zal in werkelijkheid zo’n 1300 km van over blijven.
Ter behoud vd accu dan laden tot 80%. Kom ik dus iets meer dan 1000 km ver mee.
Met de caravan er achter zal ik dan maar maximaal zo’n 500 km ver komen. Met een veilige marge moet ik dan wel zo om de 400 km laden.
Dat is wel acceptabel, vermits het laden dan niet langer duurt dan 30 minuten.
Laat maar komen die auto met die nieuwe accu !
Misschien ook eens nadenken waarvoor je die auto ook alweer het meeste nodig had. Het hele jaar in een stinkende, strontdure patserbak voor lul rijden omdat je 2 keer per jaar meer dan 1000km op een dag ‘moet’ rijden ?
Heh?