Als je een oprit hebt of een eigen laadpaal, is een elektrische auto op papier eigenlijk handiger dan een benzineauto. Je stapt elke ochtend in een volle auto en hoeft dus niet eerst langs het tankstation. Maar zodra je onderweg een keer moet stoppen, dan is een benzineauto veruit superieur. Maar wat als je nooit zou hoeven stoppen om te laden? Dat wordt in de toekomst wellicht een mogelijkheid, als de innovaties in dit patent ooit werkelijkheid gaan worden.

De Duitse collega’s van Auto, Motor und Sport hebben een patent van Huawei ontdekt uit vorig jaar voor een bijzondere accu. Hoewel jij het Chinese merk kent van de telefoons, bouwt het bedrijf ook elektrische auto’s. Ze zouden daar bezig zijn met een solid-state batterij (of gewoon vaste-stofbatterij) met een energiedichtheid van 400 tot 500 wattuur per kilogram. Dit is twee tot drie keer zo veel als de huidige generatie. Het zou zorgen voor een actieradius van 3.000 kilometer.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek rijden mensen met elektrische auto’s zo’n 18.000 kilometer per jaar. Dat is meer dan de PHEV-rijder en zelfs meer dan mensen met een benzineauto. Dit is een statistiek uit 2023, dus het kan inmiddels iets afwijken. Als je 3.000 kilometer actieradius hebt, hoef je dus maar zes keer per jaar te laden. Eigenlijk is dat maar één keer per twee maanden. Goed, de auto zal iets leeglopen, je rijdt een keer 130 op de snelweg. Dus laten we het houden op één keer per maand.

Komt er dan echt een elektrische auto met 3.000 kilometer actieradius?

Stel dat de accutechniek straks helemaal doorontwikkeld is, dan zal een automerk er waarschijnlijk niet voor kiezen om een accu met 3.000 kilometer actieradius te bouwen. Op een gegeven moment schiet het zijn doel voorbij, want iedereen heeft wel vaker de kans om een accu te laden dan één keer per maand. Het is slimmer om dan een accu met 1.000 kilometer actieradius te maken die slechts een derde van de prijs is.

Of nog beter: maak een heel goedkope accu met 500 kilometer actieradius die ook nog eens veel minder grondstoffen kost om te bouwen. De accu is dan ook nog eens heel licht. 500 kilometer is niet weinig, maar het is al helemaal te doen aangezien de laadtijd volgens AMS slechts 5 minuten is. En dan wordt het ineens interessant. Het is voor nu nog niet bekend wanneer de accu echt gaat komen of wat de innovatie moet gaan kosten.

23 reacties op “Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden”

  1. Elke week passeert er ergens wel zo’n verhaal over een of andere “superbatterij”, maar er is altijd wel een of andere reden waarom die nooit verder geraakt dan de experimenten in een labo (te duur, te korte levensduur, kan niet tegen warmte/koude/schokken, onmogelijk te produceren op grote schaal, brandveiligheid….).

    Het zou wel heel goed zijn dat zo’n batterij met een heel hoge energiedichtheid (zowel wat volume en gewicht betreft) en een extreem lange levensduur eindelijk eens in een betaalbare auto terecht komt, maar voorlopig blijft het nog altijd bij dit soort verhalen waar we niet veel aan hebben.

    • Je weet toch ook dat er maar één iets telt , en dat is “geld” Dus al zouden ze dat kunnen , het lobbywetk van sheik “”ahl benzien” zal dat niet laten passeren , plus nog niet te vergeten vadertje staat ! Die melken alles uit ! Bewijs , in de jaren 30 hebben de Renault fabrikanten een motor uitgevonden die op water + rijd ! Nog iets van gehoord ???!

      • Misschien weleens van de wet van behoud van energie gehoord. Beetje de basis van alle natuurlundige processen. Dus een auto die alleen op water rijdt, zoals een benzineauto doet, bestaat niet. Het kan hooguit een auto zijn die electrisch is en dat gebruikt om waterstof te maken uit water en dat dan te verbranden zoals benzine. Met al die omzettingen van energie en de bijbehorende verliezen, heb je ongetwijfeld dan één vd meest inefficiënte auto’s ooit uitgevonden. Misschien is dat de reden waarom je er niets meer over hoort?

  2. Wordt tijd dat die lange afstanden gehaald kunnen worden. In ons kleine Nederland maakt dat niets uit. Maar denk eens aan Australië en landen zoals Canada en Rusland. Daar kan je in febieden 2 dagen rijden zonder iets of iemand tegen te komen. Daar kan je nu helemaal niets met een EV. Mer zulke accu’s wordt sat wel mogelijk.

  3. Kan niet wachten. Mijn (camper)bus van bijna 3ton en de aërodynamica van een baksteen, kan wel zo’n accu gebruiken. Daarbij heb ik nu ook een actieradius van 1400km op 1 tank. En dat is bij een camper best fijn.

  4. Ik wil wel een EV met een WLTP actieradius van 1500 km !
    Zal in werkelijkheid zo’n 1300 km van over blijven.
    Ter behoud vd accu dan laden tot 80%. Kom ik dus iets meer dan 1000 km ver mee.
    Met de caravan er achter zal ik dan maar maximaal zo’n 500 km ver komen. Met een veilige marge moet ik dan wel zo om de 400 km laden.
    Dat is wel acceptabel, vermits het laden dan niet langer duurt dan 30 minuten.
    Laat maar komen die auto met die nieuwe accu !

    • 1500 km ver is je reinste onzin, zo ook het artikel. Stel 1500km autoweg aan een verbruik van 22kWh/100km dan heb je een batterij van 330kWh nodig. Die weegt dan een goede 1000kg! (Nieuwste technologie).
      De correcte aanpak is: 2uur rijden aan 130km/u met een verbruik van 22kWh/100km geeft een verbruik van 57kWh. Als je je beperkt tot snelladen van 10 tot 80% dan heb je een batterij van 82kWh nodig. Veel belangrijker is dat deze kan snelladen aan hoog debiet. Aan bv 250kW zal dat +/-15 min, om de 57kWh te laden.
      Wil je nog wat buffer voor de winter dan neem je een batterij van 110kW. Die zal dan zo’n 350kg wegen evenveel als de huidige batterijen.
      Geen idee wat het meerverbruik met een caravan is. Je kan het invullen.

        • De toekomst voor mobiliteit wordt de waterstofbatterij met 1.600 Wattuur per kg opslag.
          Niet uit zichzelf brandbaar, compact, lage productieprijs waardoor lager in prijs. 10 jaar levensduur.
          Chinese universiteit zou volgens hun informatie al een versie hebben ontwikkeld.

      • Ik weet dat EV-rijders op deze manier moeten laden, maar ik blijf het een armoedige manier van reizen vinden. Ik wil m’n pauzes en nachten door kunnen brengen op plaatsen waar niet perse laadmogelijkheden zijn.

        Overigens maak je een denkfout; als de accu uit het artikel in staat is om een actieradius van 3000km te bieden, dan zal een accu met die technologie die 1500km doet geen 1000kg wegen.
        En ik kan me goed voorstellen dat Ed met een caravan liever wat rek heeft.

      • De huidige accus van long range modellen weegt al bijna 1000 kilo. Dus dat is niet eens veel gezoen de range dan 3x zoveel is.

  5. Misschien ook eens nadenken waarvoor je die auto ook alweer het meeste nodig had. Het hele jaar in een stinkende, strontdure patserbak voor lul rijden omdat je 2 keer per jaar meer dan 1000km op een dag ‘moet’ rijden ?

    • Ik heb vorig jaar 18000 vakantiekilometers gemaakt en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst minder dan 6000 had.
      Ik kom daarnaast vaak in landen waar de laadinfrastructuur nauwelijks voor elkaar is.

      En zoals ik in m’n andere reactie al schreef; ik heb geen enkele behoefte om al mijn pauzes door te brengen op plekken waar ik wel kan laden. Dat kan weleens sporadisch, maar liever ga ik op een terrasje zitten ergens en genieten van de omgeving.

      • Tja benzine en dieselrijders, jullie bevinden zich in dezelfde groep mensen als de stokers van stoomlocomotieven van voor de 2e wereldoorlog. Uiteindelijk wint de nieuwe technologie en worden fossiele auto’s: juist, een fossiel.

        • Nou dat moeten we nog maar eens zien. Ik heb al genoeg Tesla model S’es en Jaguar I Paces van nog geen 10 jaar oud op de sloop gezien. Mijn 16 jaar oude fossiel van een Honda Accord rijdt gewoon nog steeds rond. Dus je kunt wel uit de hoogte doen met je suffe EV, hij gaat de 16 jaar waarschijnlijk nooit halen (alleen met een nieuw accupakket van 20k na ongeveer 10 jr). EV’s zijn alleen interessant voor zakelijke lease, zodra ze meer dan 5 a 6 jaar oud zijn wil niemand ze meer en is de afschrijving enorm.

Laat een antwoord achter aan Rene Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear