Tweeduizend Buick-dealers in Amerika konden bij General Motors aangeven of ze in de toekomst elektrische auto’s wilden verkopen of niet. Wilden ze dat niet, dan konden ze zich laten uitkopen door GM. De helft van de dealers nam dit aanbod aan. En zo besparen ze zichzelf blijkbaar een hoop online gezever van boze EV-rijders.

EV-rijders schijnen twee keer zo vaak een negatieve review achter te laten bij dealers dan eigenaren van conventionele auto’s. Het onderzoek komt van Widewail waarin gekeken is naar 800.000 reviews op Google. Gemiddeld krijgt 7 procent van de online reviews één ster. Maar als gekeken wordt naar reviews die over EV’s gaan, geeft maar liefst 14 procent van de reviews één ster.

Bij EV-merken die zelf hun auto’s verkopen, zoals Tesla en Rivian, bestaat zelfs een kwart van de beoordelingen uit één ster. Dat is best apart, vindt de baas van het onderzoeksbedrijf, Matt Murray: ‘Gezien Tesla’s sterke merk, hoge viraliteit en hoge cijfers van vertrouwde klantmedia, is het verrassend om te zien dat hun Google-reviews zo’n groot percentage ontevreden klanten laat zien. Verrassender was dat EV-kopers van traditionele dealers substantieel meer negatieve reviews achterlieten.’

Waarom geven EV-rijders vaker een negatieve review?

Het onderzoeksbedrijf zocht ook uit wat er als reden werd gegeven voor de review. 80 procent van alle reviews ging over het personeel. Daarvan is 70 procent positief. De meeste negatieve feedback kwam door slechte communicatie van de klantenservice, slechte reparaties, de hoge of verrassende kosten en lange wachttijden. Leveringstekorten zullen dus ook niet meegeholpen hebben.

Het onderzoek geeft nog een andere verklaring. Een Tesla kun je online bestellen en voor kleine reparaties kan een monteur bij je langskomen. Mensen zullen hun oprit geen slechte of goede review geven. De uitdagende klussen gebeuren bij een vestiging, en dat zijn ook precies de klussen die (onverwacht) lang duren of prijzig uitvallen. En dan is de kans op een negatieve review groter.

Het is belangrijk om te benoemen dat eigenaren van elektrische auto’s veel minder feedback geven. De klantenservice van Tesla ontvangt gemiddeld 2,6 reviews per maand terwijl het gemiddeld over de hele industrie 9,6 reviews per maand is. Een slechte review heeft dus ook gelijk een grotere impact op het gemiddelde bij een EV-fabrikant.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 11 januari 2024 geschreven:

    Vooral het Europese in waterstof-tankstations en ook de nieuwe brandstof-tankstations worden steeds meer opgeschaalt.Ooor uit Canada dit immens groot brandstof-tank bedrijf gaat heel veel bekende Tankstations overnemen,vooral in de EU gebonden lidstaten!.Want het heden en de toekomst ligt gewoon bij waterstof-aandrijvingen. Via: youtube.nl (tik in) I mage of a Hydrogen Engine:waterstofinjectie) en Toyota Depeloped A Liuid Hydrogen Combustion Engine!.Verkoop van de E-Auto’s zal een tussenvorm zijn,voor het meer mobiliteit en vooral de reductie CO2 uitstoot. Er komt alleen maar water uit de uitlaat.De laatste Elektroauto zal bijgezet worden bij het Openlucht Museum gelegen aan de Noord-kant>handgeklap/marsmuziek/volksdansen/ en met het opschrift: een Techniek uit het Steenen-Tijdperk,en daar zullen onze kinderen/kleinkinderen getuigen van zijn.Die rijden allemaal via waterstof-aandrijf-mobiliteit.

    Reageer
  • Zelda heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Die Tesla fanboy hier is ook altijd zo zuur dus dat snap ik wel.

    Reageer
  • Hans peperkamp heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Het zal niet gaan worden, het rijden met een E-auto voor de gewone man. En waar plaats je de laadpalen bij appartement-complexen?. Via:YouTube.nl (tik in) Hybriden Car en Toyota/Susuki/Hyundai/Yahama/Honda zijn bezig met de Otto 4Slag kleppen motor met waterstof-inspuiting. Daarnaast zijn problemen met het energie-opwekking,omdat de kabels te dun zijn en de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning gaat veranderen, en er een blackout ontstaat. (ti ik) MIT der Energiewende in den Blackout en Plotzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir Auf Hessen ohne Strom Vorbereitet?

    Reageer
  • Kees de Jonge heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Het is toch algemeen bekend dat Tesla verschrikkelijk slecht is met hun afterservice? Daardoor is het niet meer dan logisch dat zij de cijfers voor EV’s in het algemeen onderuit halen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear