Het was een van de grotere verrassingen tijdens de derde dinsdag van september. Op Prinsjesdag – eigenlijk er al iets voor – kregen we het nieuws dat het kabinet de afbouw van voordelen voor elektrische auto’s zou versnellen. Dat was een bijzondere maatregel, omdat men juist iedereen in een elektrische auto probeert te krijgen. De reden waarom het toch bijgedraaid moet worden is bijzonder knullig te noemen.
Nu betaal je geen wegenbelasting voor je elektrische auto en volgend jaar ook nog niet. EV-rijders zouden in 2026 nog 40 procent korting krijgen op de wegenbelasting, maar dit is 25 procent korting geworden. De EV wordt dus duurder dan beloofd. Volgens het nieuwe kabinet ligt het aan een dubbele rekenfout van het oude kabinet, zo meldt De Telegraaf. Ja, je verzint het niet.
Eerste fout: vergeten dat EV’s zwaarder zijn
Ten eerste vergat men dat elektrische auto’s veel meer wegen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is bijzonder knullig, want dat meergewicht was destijds een van de redenen om de motorrijtuigenbelasting iets aan te pakken. Een EV weegt al gauw 30 procent meer dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Omdat het gewicht hoger ligt, liggen de bedragen hoger.
Over de zwaardere EV’s moet dus meer wegenbelasting betaald worden. Maar als je korting geeft, valt de korting ook hoger uit. Immers: 10 procent over 100 euro is minder dan 10 procent over 200 euro. Met het berekenen van de korting, hield het kabinet dus rekening met een te laag gewicht. En zo werd er teveel korting berekend. Dit wordt nu dus gecompenseerd.
Tweede fout: verkeerde inschatting
De tweede fout is een te sobere prognose. Er zijn simpelweg veel meer elektrische auto’s verkocht dan was beoogd. Volgens De Telegraaf rekende het kabinet nog met oude cijfers. De maatregelen die zijn getroffen om een elektrische auto populairder te maken, hebben dus wel degelijk geholpen. Het probleem hiervan is dat er dus meer mensen korting krijgen op de wegenbelasting, en daardoor komt er te weinig geld binnen.
Lees ook: Ga jij meer betalen voor je (private) leaseauto nu de wegenbelasting voor EV’s stijgt?
De EV lijkt op deze wijze slachtoffer te zijn geworden van zijn eigen succes. Maar hoe moet dat in de toekomst? In de toekomst zal een elektrische auto een stuk duurder worden in de vaste lasten. Al die elektrische auto’s die de komende jaren op de tweedehands markt terecht komen, zijn dan minder interessant voor de occasionkoper. Natuurlijk kunnen belastingen op auto’s met verbrandingsmotor ook gewoon (flink) worden verhoogd. Sla je twee vliegen in een klap.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat eigenaren van elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 gewoon motorrijtuigenbelastingen gingen betalen. Het vorige kabinet (Rutte 4) wilde echter de klimaatdoelen halen en had als maatregelen om het voordeel geleidelijker af te bouwen tot 2031. Op deze manier zou de elektrische auto alsnog interessant(er) blijven voor nieuwe autokopers.
Dpower717 heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
En dan gaan de bedrijven weer failliet die wel op elektrisch hebben ingezet. Wat is nu 1,5 miljard euro, iedereen daarna proberen toch weer naar een elektrische auto te krijgen is 10 keer duurder net zoals we al honderd jaar weten dat het goedkoper is een klant te houden dan binnen te halen. Zullen ze over 4 jaar wel weer verbaasd 😧 over doen
Dirk heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Peter heeft gelijk dat dit weer een goedkope leugen is van de populisten in het huidige kabinet. De rekenfout is een leugen van dit kabinet want omdat EV’s zwaarder zijn leveren ze juist meer belastinginkomsten op. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Ook is dit slecht voor het halen van de milieudoelen en de zorgkosten en worden Poetin, Qatar en Hamas gesponsord. Het gekke is dat zwaar vervuilende oldtimers en trekkers geen MRB betalen. En dan komt er nog de subsidie op (rode) diesel.
Kas heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
En ondertussen stort de gehele automarkt in, dankzij populistisch beleid in Nederland en vele andere landen. Mensen dure niet meer te investeren in een elektrische auto met zoveel onzekerheid, maar twijfelen ook of het handig is nu een brandstofauto of hybride te kopen. Het vertrouwen is weg met een overheid die er zo’n bende van maakt (niet dat dat een verrassing is!). En als lease rijder zit ik helemaal klem. Ik moet elektrisch rijden van de overheid, maar de prijzen én de bijtelling zijn first omhoog gegaan. Komt nog bovenop dat ik geen Chinese modellen mag kiezen door de extra heffingen. Gevolg is dat ik nu kan kiezen uit welgeteld twee modellen, en die zijn eigenlijk nog steeds te duur. Ga straks 300 euro meer betalen in de maand, voor een auto waar ik eigenlijk niet zo blij mee ben. Bedankt he, Den Haag.
Henk heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Ik bedoel ipv2025 , 2026 dus en dat is de fout ,excuses hiervoor
Henk heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
In 2025 gaat de wegenbelasting in , niet in 2025, stomme fout van de redactie dus!
Sylvain heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Echt achterlijk, wij betalen ons rot aan wegenbelasting en vervolgens rijden Europese vrachtwagens alles weer kapot, doe lekker tol voor buitenlanders.. die wegen zijn al dubbel en dwars terugverdiend.. daarnaast moet belasting ook geen verdienmodel worden.. als het om gewicht zou gaan.. laat mij met mn polo dan met rust en ga die vrachtwagens lekker 1000€ per maand belasten.. trieste bedoeling dit land, gadverdamme.
Andre heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Helemaal mee eens, volg Duitsland in deze. Moet toch niet zo moeilijk zijn om vrachtverkeer tol te laten betalen. Die veroorzaken ook meeste schade aan de wegen. Kan die voor personenauto’s en ander personenvervoer laag.
Andre heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Omlaag.
Peter heeft op 30 september 2024 geschreven:
Een goedkope leugen van de populisten in het huidige kabinet. Het is gewoon hun eigen fout, maar dat durven ze niet toe te geven. Het is niet toevallig dat het wéér een PVV minister is, Madlener in dit geval, die kansloos faalt. Agema en Faber maken ook al de ene blunder na de andere. Die partij is totaal ongeschikt om te regeren.
Soojgeijs heeft op 30 september 2024 geschreven:
Dat is zo, anderzijds, door hun grootte en hun nog grotere gewicht zullen – straks – een paar miljoen EV’s een forse aanslag plegen op het wegennet, bruggen en viaducten. Een fors hogere MRB is dus niet zo gek.
Hans heeft op 30 september 2024 geschreven:
Als je dan consequent bent zal ook de belasting voor vrachtwagens fors, en wel zeer fors, verhoogd moeten worden.
Jan heeft op 30 september 2024 geschreven:
Inderdaad heel knullig deze rekenfout van dit kabinet. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Dit is onbetrouwbaar en slecht bestuur volgens de ANWB website.
Will heeft op 30 september 2024 geschreven:
Ja, die eerste fout is inderdaad wel knullig: zo maar vergeten dat die autos zwaarder zijn. Ben je er vanuit gegaan dat je 10% korting moet geven op iedere 100 euro, is 10 euro korting. En als je vergeet dat die autos 30 procent zwaarder zijn, moet je maar liefst 10% korting geven op 130 euro, is 13 euro korting. Da’s inderdaad meer korting…
Knullig is dat je dan ook vergeet dat je in het eerste geval 90 euro overhoud en in het tweede geval 117 euro!! Lijkt mij een argument om méér korting te geven. Ja, dubbel knullig!