Vorig jaar startte de EU een onderzoek naar staatssteun voor Chinese merken vanuit het moederland. Zouden de nieuwe Chinese merken teveel zakgeld krijgen van de staat, dan zou dat een oneerlijk concurrentievoordeel creëren in Europa. De onderzoekers brengen nu de eerste resultaten naar buiten en de importheffingen voor Chinese EV’s zullen gaan stijgen.

De voorlopige conclusie van de Europese Commissie is dat Chinese automerken steun krijgen van de Chinese overheid. Dit zou de merken een oneerlijk voordeel geven en daarmee zouden Chinese EV’s een dreiging zijn voor Europese autofabrikanten. Om de eigen economie te beschermen, komt er een extra taks bovenop de bestaande 10 procent. De hoogte hangt af van de fabrikant.

Hoe hoog zijn de importheffingen voor Chinese EV’s?

Een aantal Chinese automerken hielp vrijwillig mee met het onderzoek en krijgt een eigen importtaks. Zo krijgt BYD een extra importheffing van 17,4 procent, voor een Geely (Zeekr, Volvo) moet 20 procent extra betaald worden en SAIC (MG, Maxus) wordt 38,1 procent extra belast. Andere automerken die meehielpen krijgen een gemiddelde heffing van 21 procent.

Chinese automerken die weigerden mee te werken, krijgen de maximale taks van 38,1 procent. Met de bestaande 10 procent, zitten deze merken dus op bijna 50 procent taks. Ook de auto’s van Tesla die in China gemaakt worden, gaan belast worden. De hoogte van die belasting volgt nog. Andere Chinese automerken die toch nog een individueel tarief willen, kunnen zich nog aanmelden bij de EU.

Is de maatregel waterdicht?

Het lijkt erop dat dit een kat-en-muis-spel gaat worden tussen China en de EU. Zo zijn diverse automerken al bezig met fabrieken te openen in Europa, zodat ze geen extra heffingen krijgen. Volvo, dat onderdeel is van Geely, gaat de EX30 in België bouwen. Dit was overigens al langer het plan. De Tesla Model Y voor Nederland komt bijvoorbeeld ook al uit Duitsland.

Gaan de prijzen van Chinese auto’s daarmee omhoog?

Het is nog maar de vraag hoeveel kopers van de extra taks zullen merken. Uit eerdere berichten bleek al dat veel Chinese automerken met gigantische marges werken. Ze kunnen dus best een beetje winst inleveren om de prijs op hetzelfde peil te houden. Wel komt er natuurlijk meer geld in de schatkist hier, dus dat voordeel is er wel.

Reacties

  • BaronVonToetenNochBlasen heeft op 12 juni 2024 geschreven:

    Wel leuk bedacht allemaal maar Europa is inmiddels zo ontzettend afhankelijk van Chinese producten dat een reactie vanuit China zeker zal gaan volgen. Als China besluit op cruciale grondstoffen voor bijvoorbeeld accu’s een export heffing te gaan toepassen dan zijn Europese EV’s gewoon weer duurder dan de Chinese, is de consument de l#l en lachen ze in China zich de ballen uit de broek.

    • Piet heeft op 12 juni 2024 geschreven:

      De Chinese economie gaat voor geen meter op het moment dus ze hebben die export van materialen keihard nodig. Alleen mensen met een pro-Chinese agenda kunnen dit soort onzin beweren.

      Reageer
    Reageer
  • Herald heeft op 12 juni 2024 geschreven:

    Dat werd tijd. Weg met China!!

    Reageer
  • Oh nee heeft op 12 juni 2024 geschreven:

    In plaats van een realistisch artikel waarin bevestigd wordt dat dit heel verstandig is omdat de Chinezen inderdaad hun spionage auto’s naar Europa sturen met oneindige subsidies, wordt er weer een houding aangenomen alsof het allemaal maar twijfelachtig is en het toch niet uitmaakt.

    Hoeveel bloedgeld krijgen jullie bij Topgear om de Chinese propaganda over ons uit te smeren?

    • Miles heeft op 12 juni 2024 geschreven:

      Het bewijs hiervoor zijn al die advertenties voor Honqci Xpingpong of hoe die gare merken ook mogen heten. Topgear is een slaaf van de Chinese propaganda geworden helaas

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear