De auto’s van MG zie je geregeld rijden en steeds vaker spot je een BYD in Nederland, maar vooralsnog is er geen zondvloed aan elektrische auto’s. Sterker nog: er zijn genoeg berichten over dat de EV’s voor geen meter verkopen. Dit betekent niet dat de strijd gestreden is en dat de merken rustig weer gaan vertrekken, want als het gaat om prijzen, is de hoge hoed nog lang niet leeg.

Het is niet voor niets dat er vreemde samenwerkingen aan het ontstaan zijn tussen voorheen gezworen vijanden. De automerken in Europa en Japan zien al langer wat Reuters pas becijferde: de Chinese automerken kunnen de prijzen van hun EV’s nog veel verder laten zakken. Volgens het nieuwsplatform verkopen de Chinese automerken hun auto’s in Europa zelfs voor het dubbele bedrag ten opzichte van de prijs in het thuisland.

EV’s soms wel 174 procent duurder in Europa

Reuters neemt als voorbeeld de BYD Atto 3. Die kost hier net geen 39.000 euro, maar in China kost ie net geen 18.000 euro. Merken als Renault en Volkswagen zijn als een gek aan het investeren in een EV van 25.000 euro, maar in theorie zou BYD deze auto direct weg kunnen concurreren. Volgens Reuters zijn sommige modellen tot wel 174 procent hoger geprijsd in Europa dan in China.

Nu horen we je denken: ‘Maar ik ga toch niet Chinees rijden’. Goed, jij misschien niet, maar voor de gemiddelde Nederlandse autokoper is een lage prijs als een frikandelbroodje voor een brugklasser: onweerstaanbaar. Al jaren wordt hier de markt gestuurd door bijvoorbeeld een lage bijtelling. Zaken als ‘principes’ zijn niet opgewassen tegen een goede deal.

Gaan de prijzen van Chinese EV’s dan binnenkort kelderen? Reuters schrijft: ‘Voorlopig zijn Chinese autofabrikanten, onder leiding van BYD, tevreden met het hoog houden van de exportprijzen en het binnenhalen van de winsten. Ze zijn er niet op uit om de Europese markt te ondermijnen. Ze willen marge maken.’ Voorlopig dus geen spotgoedkope EV’s, als het aan Reuters ligt.

Wat is de positieve kant van dit verhaal?

Concurrentie is een goede zaak. Het dwingt andere automerken kritisch na te denken en zelf ook manieren te verzinnen om de prijzen te verlagen. Onder druk wordt alles vloeibaar. Wel zou het vervelend zijn voor de economie en de werkgelegenheid hier als fabrieken moeten sluiten. Wat je nu al ziet is dat Europese en Japanse automerken samenwerkingen aangaan met Chinese concerns, bijvoorbeeld om de batterij te mogen gebruiken in nieuwe EV’s.

Reacties

  • Gijsbert heeft op 30 april 2024 geschreven:

    Tja ik heb sinds een week een x peng, performance. Kan niet anders zeggen: fantastische auto, premium kwaliteit. Alles erop en eraan. 30k goedkoper dan vergelijkbare Europese auto s. Hopelijk worden ze uitgedaagd door deze Chinese modellen.

    • AI input heeft op 1 mei 2024 geschreven:

      AI prompt: “pick a typical Dutch name and write me a positive message on a Chinese car that was supposedly just bought in Europe. Highlight that they are cheaper than European cars”

      Voilá, weer een trollenbericht klaar. Meerdere websites hebben al laten zien dat de trollenfabrieken in zowel China als Rusland op deze manier werken.

      Reageer
    Reageer
  • Toon77 heeft op 30 april 2024 geschreven:

    Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de europese auto industrie jarenlang heeft liggen slapen. De elektrische lijn van VW is echt heel slecht als je kijkt bijvoorbeeld naar de infotainment. Een Audi Q4 is belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt, 65K en dan moet je gaan bij betalen voor adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en gescheiden climat control. BMW is niet meer te betalen en ga zo maar door. De elektrische lijn van Mercedes is ook niet best en gewoon geen waar voor je geld. De Duitsers dachten altijd dat het om sportief rijden ging en wegligging maar de wereld is veranderd en de consument wil zo min mogelijk doen achter het stuur maar wel op goede schermen en allerlei extra informatie krijgen. Hier hebben de Chinezen gewoon heel goed op ingespeeld. Bomvolle auto’s aan opties waar je bij europese merken voor bij moet betalen. De gemiddelde consument maakt het niks uit waar een auto vandaan komt. Ik vind het bijzonder om te zien dat er zo naar China gewezen wordt als boosdoener terwijl de europese auto industrie jarenlang stil heeft gestaan terwijl ze hun zakken vulde. Die Elon Musk met zijn elektrische auto’s namen ze al niet serieus en binnen 10 jaar is het complete speelveld veranderd en nu komen de chinezen er nog eens overheen. Europa heeft het zelf weggegooid.

    • @toon heeft op 30 april 2024 geschreven:

      Er wordt niet gewezen naar China als een boosdoener, maar China ís een boosdoener. Een kwaadwillend land dat er alles aan doet om de economie van het Westen te beschadigen en instabiliteit in maatschappijen van andere landen te veroorzaken. Daarom krijgen al die fabrikanten vrijwel ongelimiteerde subsidies. Daarom pakt de overheid geen IP diefstal aan maar helpt er via spionage en hacks zelfs aan mee. Daarom buiten ze over de hele wereld landen met belangrijke grondstoffen of infrastructuur uit door wurgcontracten in ruil voor bouwprojecten. En als je het daar niet mee eens bent? Dan verdwijn je. In een concentratiekamp als je geluk hebt, naar een onbekende eindbestemming als je pech hebt.

      Dus heeft niets met beeldvorming te maken en alles met het benoemen van feiten.

      Reageer
    Reageer
  • Yor heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Zeekr! Prachtig mooi eigenzinnig ingetogen modellen. Kan geen Europees massa marketing faal product ( Mercedes, BMW) tegenop. Europese merken zijn helaas te laat begonnen met ket kopieren van de electrische Chinezen .

    • Morzel heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Weet je zeker dat je op Topgear.nl zit en niet op propaganda.cn?

      Al die babi pangpang bakken moeten ze daar houden.

      Reageer
    Reageer
  • Gerke heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Ik rij nu bijna twee jaar MG. Een Chinees. Ja. En nu???
    Iedereen die hier de Chinese autos zitten te bashen kopen zeker niks bij Ali of Temu?

    Wie weet wat Musk wel of niet uitleest. Alles is zo speculatief.

    • @gerke heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Het standaard antwoord in het trollenhandboek bij verzet tegen Chinese tech: ga doen alsof al die Action troep hetzelfde is als een stuk technologie met 5g verbinding, die je telefoon kan uitlezen en allerlei sensoren.

      Misschien gaan mensen wel denken dat het echt hetzelfde is…

      Reageer
    Reageer
  • Karel heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Gelukkig zijn hier zo te zien nog genoeg verstandige mensen. Ook in Europa als geheel gezien de lage verkopen van al die Chinese merken. In een tijd waarin we met propaganda uit die hoek overspoeld worden mag je dat best een overwinning van het gezonde verstand noemen.

    Reageer
  • Mussie heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Ik rij link&co ben heel tevreden daarvoor had ik een audi en nu dit niks mis mee media probeerd chinees auto’s zo zwart mogelijk te maken omdat ze goedkoper zijn europa is gewoon bang voor ze met zijn dure auto’s .

    • Hendrik heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Het valt wel op dat opeens een aantal personen Chinese auto’s steeds aan het verdedigen zijn. Nieuwe campagne van het trollenleger?

      Het is ook een leugen: Chinese auto’s zijn -ondanks de vrijwel ongelimiteerde subsidies die ze van de overheid krijgen in hun streven de Westerse autoindustrie kapot te maken- helemaal niet goedkoper en ze zijn in alle opzichten ook een stuk minder goed. Dus trolletje, ga de volgende keer iemand anders voor de gek houden.

      • Peter heeft op 29 april 2024 geschreven:

        Hendrik helemaal mee eens. Met gezond verstand kan je anno 2024 echt niet meer met goed fatsoen in een Chinese auto rijden. De motieven van de mensen die dit nu nog promoten zijn niet moeilijk te raden.

        • René Slootweg heeft op 30 april 2024 geschreven:

          Pas op voor die Europese troep he: de BMW I4 is een EV met maar 4 sterren in de crashtests, zal in China niet gebeuren

          Reageer
        • Jack heeft op 29 april 2024 geschreven:

          In welk jaar, of in welk tijdsgewricht kun je wel met goed fatsoen in een Chinese auto rijden? Wat is dit voor achteloze anti-China kletspraat. Chinese auto’s gaan nu pas hun intrede maken, en dat is maar goed ook! Mensen rijden toch ook in VW. En ja, zelfs tijdens, en kort na de tweede wereldoorlog! Slecht artikel trouwens, wat een zwartmakerij (lees: protectionisme)

          • @observer heeft op 29 april 2024 geschreven:

            Haha ja waar zouden die pingpong autos in Europa goed voor zijn? Voor China! Niet voor ons…

          • Observer heeft op 29 april 2024 geschreven:

            Als iemand zo fanatiek iets moet verdedigen dan klopt er iets niet. Dus Jack, vertel eens, waarom is het ‘maar goed ook’ dat allerlei merken naar ons toe komen die zonder uitzondering allemaal onder controle staan van een land dat:

            – onze industrie wil vernietigen
            – massaal IP steelt
            – oneerlijke miljarden subsidies geeft
            – auto’s als spionagemiddel inzet
            – daarmee vrijheid van meningsuiting blokkeert
            – meer cyberattacks uitvoert dan alle andere landen bij elkaar
            – minderheden in concentratiekampen stopt
            – openlijk andere landen bedreigt
            – Putin steunt

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Marc heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Rijd nu al bijna 4 jaar in een 64kW Hyundai Kona. Als je kijkt naar prijs/kwaliteitverhouding, dan komt er geen Europees merk in de buurt.

    • Maarten heeft op 29 april 2024 geschreven:

      De Kona kwam ook als zeer efficiënt uit de tests van Bjorn neijland.

      Reageer
    Reageer
  • Erwin heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Ik rijd BYD Atto 3. Fantastische auto. Constant big smile achter het stuur. Zo comfortabel en rijdt echt fantastisch. Alleen…420 km ? No way..trek daar in deze koude tijden maar ongeveer 100km van af. Verder geen issues

    • @erwin heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Er is er nog eentje met een big smile vanwege jouw keuze: de Chinese overheid. Die weten namelijk alles van de omgeving van waar jij rijdt dankzij de sensoren in de auto en ze weten alles van wat in je telefoon zit dankzij de spyware in de auto.

      Nog steeds een fantastische auto?

      • Jeremy Jones heeft op 29 april 2024 geschreven:

        Precies dit ja!! Geen land dat meer cyberaanvallen doet dan China en hier heb je van die clowns die doen alsof het heel normaal is om Chinese tech te kopen waarmee je ze gewoon helpt ons aan te vallen. Het is bijna 4 en 5 mei. De geschiedenis zou die mensen moeten leren.

        • Nostradamus heeft op 29 april 2024 geschreven:

          In 1938 waren er ook mensen die de nazi’s niet zo verkeerd vonden. Ze zorgen voor veel banen en die joden in concentratiekampen was niet hun probleem, zeiden ze. Nu zeggen mensen dat ze Chinese spullen lekker goedkoop vinden en dat miljoenen Oeigoeiren in concentratiekampen niet hun probleem zijn.

          Over een paar jaar zullen ze landverraders noemen.

          • @jack heeft op 29 april 2024 geschreven:

            Meerdere toonaangevende tech media hebben dit al aangetoond. Waarom denk je dat Chinese auto’s niet in bepaalde gebieden mogen komen, waarom TikTok onder ambtenaren verboden is en waarom ministers geen Chinese telefoon mogen hebben?

            Als je denkt dat dit niet gebeurt dan ben je ontzettend naïef (dom is een beter woord) of je hebt een dubbele agenda. Wat is het?

          • Jack heeft op 29 april 2024 geschreven:

            Ja, er zitten zogenaamd honderdduizenden Chinezen te kijken in allerlei kamertjes wat de gemiddelde Nederlander zoal uitspookt met zijn Chinese auto. Wat een lulkoek!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Buddenbreuk heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Ik ga zeker geen Amerikaanse of Chinese auto kopen, Koop het liefst alleen producten uit de EU,we hebben helaas politieke partijen die door lobbyisten gestuurd worden, tevens is de media gigantisch centraliseert in zijn niet meer de controlerende factor,zelfs onderzoeken en universiteiten staan op de loonlijsten van multinationals, je hebt geen onafhankelijke instanties die de burgers beschermen tegen kosten explosie door producenten, we hebben geen interne markt in de EU door regelgeving van nationale regeringen,

      • Wtf heeft op 29 april 2024 geschreven:

        Wat staat hier?! “Too much cocaine hurts your brain” zoals volgens de geruchten bij wel meer wappies het geval is, zoals Lange Frans, Thierry B. en Tisjeboy…

        Reageer
      Reageer
    • Maarten heeft op 29 april 2024 geschreven:

      De Atto 3 heeft een BYD blade batterij. Die is zeer goed, bevat geen zeldzame aardmetalen en mag je tot 100% laden.

      Tesla gebruikt exact dezelfde batterij in de RWD model Y. Koopt deze accu dus in bij BYD.

      BYD was ook ooit begonnen als batterij producent, later gingen ze pas auto’s bouwen.

      Reageer
    Reageer
  • VFRZvier heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Wij hebben enkele weken een VWID5 GTX aangeschaft. Europees en geen chinese auto alhoewel ik er wel naar gekeken heb voor mijn eigen oriëntatie en vergelijk.( Tesla, Hyundai,Kia) Zelfs in de prijs kan europees best goed meekomen. Dus de prijs/ kwaliteit verhouding is goed.
    We zijn uitermate tevreden en geen wanklank vanaf deze zijde. Over smaak valt uiteraard niet te twisten. Ik zou zeggen “ hou het docht bij huis “

    • Dave heeft op 29 april 2024 geschreven:

      “geen chinese auto alhoewel ik er wel naar gekeken heb voor mijn eigen oriëntatie en vergelijk.( Tesla, Hyundai,Kia)”
      Tesla heeft dan weliswaar Chinese faciliteiten maar is in essentie natuurlijk Amerikaans.
      Kia en Hyundai zijn beiden zo Koreaans als maar zijn kan.

      Reageer
    • Maarten heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Mooie auto! Veel rijplezier met je BEV !!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear