Gisteren hadden we het nog over de populariteit van elektrische occasions. Die is namelijk stijgende: met 72%! Het probleem is dat de aantallen nog niet heel denderend zijn en dat zelfs gebruikte dieselauto’s populairder zijn. We waren vooral benieuwd hoe de verkoop van gebruikte elektrische occasions zal verlopen als de subsidiepot leeg is. Dat zal een mysterie blijven, want de SEPP-subsidiepot voor occasions is weer aangevuld.

Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (ook wel RVO genoemd in de volksmond). Er komt 23,1 miljoen euro beschikbaar. Kopers van een gebruikte EV kunnen aanspraak maken op deze subsidie. Er was dit jaar al een pot voor elektrische occasions, maar die was in juli al helemaal leeg. Toen was het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen, maar nu dus wel.

Er is weer extra subsidie voor EV occasions

Het geld is een overschot van vorig jaar. Toen was de pot voor gebruikte EV’s wel opgegaan, maar die voor nieuwe EV’s niet. Dat geld bleef dus ergens zweven. Men heeft besloten om dat geld in het potje voor gebruikte elektrische auto’s te doen. De nieuwe pot is minder rijkelijk gevuld dan aan het begin van dit jaar, toen zat er 29,4 miljoen euro in.

Hyundai Kona Electric Premium

Als je een EV occasion koopt, kun je 2.000 euro subsidie krijgen. Voor een nieuwe EV ligt dat bedrag hoger: 2.950 euro, mits de vraagprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro ligt. De SEPP is een groot succes gebleken; er zijn al bijna 100.000 auto’s mee verkocht in Nederland. Het idee van de SEPP is dat particulieren zo makkelijker de overstap kunnen maken naar een elektrische auto.

EV’s straks op eigen benen

Voor zakelijke rijders, leasers en ondernemers waren er meer dan voldoende incentives om elektrisch te gaan rijden. De SEPP werd in het leven geroepen als particuliere tegenhanger van de vele voordeeltjes die de zakelijke rijder had. 2024 zal het laatste jaar zijn van de subsidieregeling. In 2025 moet de markt het zelf maar oplossen.

De elektrische auto zal dus op eigen benen moeten staan. Het laatste grote voordeel – vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting – komt geleidelijk te vervallen. Nu zijn elektrische auto’s beter, goedkoper en zijn er meer laadfaciliteiten dan ooit, dus op zich is een subsidie steeds minder hard nodig. Heeft onze lieve overheid het dan zowaar een keer goed aangepakt? Laat het weten in de comments!

Reacties

  • Ronnie heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Niks ontwaart zo snel als electronica. Zo ook een EV met ongekend hoge reparatiekosten veel eerder economisch total loss.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)