Hoe zou F1 heten als de hybride V6 plaats moest maken voor een stel elektromotoren? Juist, de Formule E. Met die logica in het achterhoofd hebben de bedenkers van de Extreme E een naam gegeven aan de aanstaande waterstofrallyklasse, de Extreme H (H staat voor Hydrogen, voor alle duidelijkheid). Het eerste kampioenschap staat gepland voor 2025.

Een jaar later moet de rallyklasse een officieel wereldkampioenschap zijn. Voor de elektrische rallyklasse heeft de organisatie hetzelfde idee. Nu heeft de Extreme E, het stempel ‘Internationale raceklasse’. Er is nog maar weinig bekend over de invulling van de Extreme H, maar het zou logisch zijn als er waterstof en elektrische Odyssey 21’s dezelfde proeven gaan racen om geld en uitstoot te besparen.

Waarom komt er een waterstofrallyklasse?

Eigenaar van Formule E, Extreme E (en binnenkort Extreme H) Alejandro Agag geeft aan waarom de waterstofrallyklasse er moet komen: ‘Deze aankondiging is een significante eerste stap richting de ontwikkeling van ons kampioenschap en onze baanbrekende transitie naar het racen op waterstof. Sport is het krachtigste en effectiefste platform voor innovatie en onze inzet om duurzame motorsportkampioenschappen vol spanning en met een kleinere voetafdruk is een voorbeeld daarvan.’

De Extreme E reist over de wereld met een gigantisch schip genaamd St. Helena. Deze boot lust alleen een speciaal soort diesel dat ‘Champagne’ wordt genoemd in de scheepvaart. Laat het de makers van bubbelende wijn in Frankrijk niet horen…  Blijkbaar wordt er al gewerkt aan een prototype van de Extreme H-racer. Later dit jaar krijgen we beelden van de 4×4 te zien. Gaat ie er sneller komen dan de Le Mans-racer op waterstof van Toyota of Alpine?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear