Wat we hier hebben, lieve mensen, is de Toyota’s GR H2 Racing Concept. Deze racer kan – als alles volgens plan verloopt – waterstoftechnologie naar de 24 Uur van Le Mans brengen. En dat al over drie jaar. Naast het feit dat waterstof beter voor onze aardbol is, heeft de Toyota GR H2 Racing Concept nog een partytrick.

De organisatie van Le Mans wil in de komende jaren gaan experimenteren met een raceklasse zonder uitstoot. Daarbij was het idee dat er geracet zou worden met auto’s die een waterstoftank met zich meedragen. Die waterstof wordt dan weer omgezet in elektriciteit waardoor de auto’s dus op elektriciteit rijden. Maar dat geldt niet voor de Toyota GR H2 Racing Concept.

Oh nee, de waterstofracer van Toyota wordt van vermogen voorzien door waterstof ‘verbranding’. Dit verschil met andere waterstofauto’s maakt heel veel uit, omdat de brullende geluiden tijdens de race in Le Mans hierdoor een toekomst hebben. ‘Het geluid, koppel en dynamiek, ze zijn er allemaal’, vertelt Akio Toyoda, de grote baas bij het merk. ‘Persoonlijk is het mijn doel om koolstofneutraliteit in de motorsport te behalen zonder het verlies van performance of opwinding.’

Wat weten we over de Toyota GR H2 Racing Concept?

Helaas nog niet zoveel. Toyota zegt dat hij 5,1 meter lang is en 2,05 meter breed. Details over de aandrijflijn en hoeveel vermogen die produceert, komen later. Er is nog meer goed nieuws, want Toyota gaat niet tegen zichzelf racen op Le Mans (dat beviel ons dit jaar wel). Alpine werkt ook aan een endurance-racer op waterstof, al is dat wel een versie die elektrisch werkt.

Toyoda hoopt in de tussentijd dat er meer merken genoeg gekieteld worden om te gaan racen met waterstofauto’s: ‘We zijn de ACO en Le Mans dankbaar voor het bieden van de unieke mogelijkheid om onze inzet met de wereld te delen. We kijken uit naar onze nieuwe GR H2 raceauto in de nieuwe Le Mans H2-klasse.’ Anders wij wel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)