‘Het opnemen tegen Ferrari en Renault, die al decennia motoren bouwen, is geen kleine onderneming’, klinkt het. TopGear spreekt met Christian Horner, de teambaas bij Red Bull. Met de stap is enorm veel geld gemoeid. Horner noemt de ongeveer 300 nieuwe personeelsleden, alle machines, het gereedschap en de kosten van het pand. Hij wil niet exact zeggen wat het feest kost, alleen dat het ‘Red Bulls grootste investering is sinds het aankopen van Jaguar F1 in 2004’.

De motorentak van Red Bull komt net als het F1-team in Milton Keynes. ‘Het is de grootste motor-onderneming sinds de oprichting van HPP [AMG’s High Performance Powertrains in Brixworth] en daarvoor waarschijnlijk Cosworth’, zegt Horner. Volgens de grote baas is Red Bull het enige team, samen met Ferrari, dat het chassis-team volledig integreert met het motoren-team. Geen losse eilandjes, dus.

Een beknopte geschiedenis

Red Bull kocht het Jaguar F1-team in 2004 van Ford. In 2005 debuteerde de RB1, Red Bulls eerste F1-auto, met een V10 van Cosworth. In 2006 stapte het team over op een V8 van Ferrari. In 2007 gingen ze een lange en met drama gevulde relatie aan met Renault. Het duurde even voordat ze tempo vonden, maar toen was het gelijk raak. Van 2010 tot en met 2013 pakte het team vier kampioenschappen op rij met Sebastian Vettel. Toen kwamen de nieuwe V6-motoren en we weten allemaal hoe dat ging. Uiteindelijk liep de relatie met Renault stuk en ging Red Bull voor Honda.

Nu gaat Honda weg

Honda vertrekt aan het einde van dit seizoen en Horner blikt terug op een succesvolle samenwerking: ‘Ik denk dat we na het terugtrekken van Honda goed beseften wat de voordelen waren van een “werkrelatie”. En om nu weer terug te gaan naar het zijn van een klant… we zijn gewoon geen goede klant’, zegt hij lachend. ‘We zijn veeleisend, we zijn ambitieus. Mercedes gaat ons geen motoren leveren en Renault wil het niet. We staan op een kruispunt en we moeten onze toekomst in handen nemen. Dat is wat we gedaan hebben.’

Red Bull F1-motor, of toch Porsche of Volkswagen?

Red Bull gaat echter geen compleet nieuwe motor bouwen de komende jaren. Vanaf volgend jaar is de ontwikkeling van de motor voor alle teams bevroren. Tot 2024 en misschien wel tot 2025, afhankelijk van wanneer het nieuwe motorreglement ingaat. De nieuwe regels zijn nog niet vastgesteld. De nieuwe motor moet goed zijn voor de sport, het spektakel, voor de strijd onderling en vriendelijk zijn voor de budgetten.

Wanneer de motorreglementen vaststaan moet Red Bull met een motor op de proppen komen. De grote vraag is nu: welke naam krijgt de motor? Volgens Toto Wolff van AMG kan het best zijn dat er een Porsche-logo op de motor staan. Het automerk wil al langer toetreden tot de F1.

Horner zegt over de geruchten: ‘De volledige Volkswagen Groep analyseert wat ze willen doen in de F1 op de lange termijn. We zitten niet in een positie om het af te wachten. Wij zetten door met dit project en we hebben het bij onszelf ondergebracht. De motor kan een ander merk krijgen in de toekomst. Of dat een samenwerking is met Porsche valt nog te bezien.’

Talent binnen harken voor de Red Bull F1-motor

Red Bull is nu druk bezig met het aantrekken van talent. Zo haalden ze technisch hoofd Ben Hodgkinson weg bij Mercedes, hij mag nu de nieuwe technisch directeur worden bij Red Bull. Red Bull wist nog wat meer mensen van Mercedes te verleiden om de overstap te maken. ‘We hebben zeker niet geworsteld met het aantrekken van getalenteerde mensen’, zegt Horner.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)