Schotland wil een rol gaan spelen in de auto-industrie en komt meteen met een serieuze sportwagen, de Falen. De plaatsnaam Gleneagles doet meer denken aan een goede whisky dan aan designstudio Dowdeswell & Hardie. De is geheel volgens Schotse traditie vernoemd naar een oude, Schotse geest.
 
Maar de auto zelf zal geen geest blijven. Er wordt hard gesleuteld om begin volgend jaar een rijdend prototype gereed te hebben die in Genève, als alles goed gaat, wordt onthuld. Volgens welingelichte bronnen zullen er in totaal overigens maar vier gemaakt wordt, dus valt het met de die rol in de auto-industrie wel mee.
 
Achterin komt een 5,5 liter V10 geleverd door Judd, die verantwoordelijk is voor de meeste motoren in de Le Mans LMP1. Het vermogen zal naar verwachting rond de 800 pk liggen en dat is beter dan zo heel veel.
 
Door de koets vooral uit carbon te maken blijft het gewicht rond de 1.000 kg steken. En dat betekent dat automobilisten met een pacemaker maar beter helemaal niet kunnen instappen. Een replica van een Koenigsegg of een Gallardo? Als extra spektakelstuk heeft de Falen scharnieren in het dak, waardoor het complete dak met voorruit en zijruiten opent.

Reacties