Fanatec CSL Elite Racing Wheel voor PlayStation 4 review

Tot het einde van dit jaar komen er elke maand wel twee racegames uit. Tijd om je goed voor te bereiden...

De zee trekt zich terug op de stranden van gameland. Zoek snel een hooggelegen plek om je af te zonderen, bij voorkeur de zolderkamer van je ouderlijk huis. Want de racegame-tsunami is aanstaande. Op 15 september vormt Project Cars 2 de tweede golf, na WRC 7. En je wilt goed gewapend zijn met een racestuur. Fanatec biedt een van de betere (en duurdere) opties.

Eerste PS4-stuur van Fanatec

Voor het eerst brengt Fanatec een stuur uit voor de PlayStation 4: het Fanatec CSL Elite Racing Wheel. De Duitse fabrikant biedt een starterspakket aan met het basisstation, het werkelijke stuur en twee pedalen. Wil je zelf koppelen of een realistischer remgevoel hebben, dan koop je de Load Cell-kit erbij. Dit is een extra pedaal dat je tussen het gas en (nu) koppelingspedaal zet. Dit pedaal laat zich instellen tot maximaal 90 kilo remdruk, net zoveel als een F1-auto. Wie volledig voorbereid wil zijn op de racegame-tsunami, kan ook een schakelpook en een heuse handrem erbij nemen. Je weet wel: voor handrembochtjes.

22 kilo aan dozen

De deurbel gaat en de bezorgdienst levert ruim 22 kilo aan Fanatec-dozen af. Zodra de inpaktape door de lucht vliegt, wordt meteen duidelijk waar het gewicht vandaan komt: bijna alles is gemaakt van metaal. Het hele spul voelt kwalitatief hoogwaardiger aan dan de meeste aftermarket-auto-onderdelen. Goed, daar is de prijs ook naar. Fanatec mikt op de serieuzere gamer. De eerste indruk is alsof je voor het eerst in een BMW 7-serie stapt. Zoveel moois om mee te spelen; je weet niet waar je moet beginnen. Een overload aan prikkels, zogezegd. Daarom lopen we de onderdelen hieronder ook nog even een voor een langs.

Verwacht niet dat je dit stuur uit de doos haalt, op tafel zet en klaar is kees. De eerste klus is het assembleren van het geheel. Dit is onderdeel van de voorpret, dus geniet ervan. De pedalen moeten in de zware metalen standaard geschroefd worden, het stuur moet op het basisstation, je moet nog je favoriete pookknop kiezen en dan moet je alles aan elkaar vastlussen met kabeltjes. En daarna? Dan verzoekt de handleiding om eerst de hele boel aan de computer te hangen om de software te updaten. Fanatec blijft namelijk software-updates uitbrengen om het stuur constant te finetunen.

En dan racen?

Misschien. Onze eerste rondes in Assetto Corsa (PS4) gingen voor geen meter. Het voelde allemaal niet natuurlijk en onze bewegingen vertaalden zich niet lekker naar het spel. Dat is deels gewenning, maar de oplossing schuilt achter het knopje met de moersleutel. Hierin stel je de maximale stuuruitslag, de force feedback, de remkracht en nog een rits zaken in. Er zit zelfs een driftmodus in waarbij het stuur actief meewerkt met (tegen-)stuuracties. Goed, voordat we alles helemaal naar wens hadden ingesteld, stond de kleine wijzer op klok een paar uur verder. De Fanatec CSL Elite slaat trouwens vijf verschillende instellingen voor je op. Zodat je ze snel tevoorschijn kunt toveren als je van spel wisselt.

Fanatec CSL Elite Racing Wheel voor PlayStation 4

Laten we beginnen met het belangrijkste. Voor 659,90 euro (je moet even stoeien met de configurator om deze prijs eruit te krijgen) heb je het stuur, het basisstation en de pedalen inclusief een rempedaal met Load Cell. Het stuur schroef je in het basisstation en dit kun je bijvoorbeeld met een tafelklem aan tafel zetten. Het stuur laat zich 1080 graden draaien, maar via de instellingen kun je dit verminderen tot slechts 45 graden. Het stuur voelt zeer solide aan en is bekleed met leer en alcantara. Het zou niet misstaan in een dikke BMW. De force feedback is zeer krachtig (als je dit wilt) en verloopt soepel. Afhankelijk van het spel vertelt de interne elektromotor precies wat je auto aan het doen is. De leds op het stuur lichten op wanneer je moet schakelen en hoewel het een gimmick lijkt, is het werkelijk een waardevolle toevoeging. Zodra de led-strip volloopt, geven de metalen flippers een lekkere klik en zit je een versnelling hoger. De meter óp het stuur geeft bijvoorbeeld je snelheid of de gekozen versnelling aan. Zo slaat het stuur een brug tussen de game en de werkelijkheid.

Bijna alle racegames speelden leuk mee; alleen bij F1 2017 (PS4) was de force feedback zeer zenuwachtig, wat voor een soort geratel zorgde in het stuur. Het klinkt alsof het stuk is, maar het kan geen kwaad, verzekert Fanatec ons. Het is dus slechts wat irritant. Via de instellingen is het deels op te lossen. Een eervolle vermelding voor Project Cars (PC) is op z’n plek: alles klopte aan de Fanatec CSL Elite in dit spel. Het speelde zo fijn dat deze redacteur halverwege deze zin (na het woordje halverwege) nog een digitaal rondje heeft gedaan.

Ook uniek is de aanpasbaarheid: de knoppen in het stuur zijn uitwisselbaar voor exemplaren met andere icoontjes. Bijvoorbeeld een claxon of DRS. Alleen de stiksels aan de binnenkant kunnen na een tijd intensief sturen een beetje aan de binnenkant van je duim gaan prikken. Of hebben wij gewoon tere handjes? Goed, een stel racehandschoenen biedt uitkomst.

Fanatec CSL Elite Pedals met Load Cell

De pedalen komen als een bouwsetje binnen. De afstand tussen de pedalen is naar wens in te stellen. Fan van heel-and-toe? Zet het gaspedaal wat dichter naast het rempedaal. Heb je platvoeten? Afijn, je snapt het.

Wissel de rubberen dempers achter het rempedaal en je kunt de benodigde druk voor volledige remkracht instellen tot wel 90 kilo. Deze weerstand laat je heerlijk geproportioneerd remmen door middel van kracht, net als in het echt. Het nadeel is dat de pedalen snel schuiven op de vloer, zelfs met de anti-slip-onderkant. Zonde ook, want je hebt net meer dan een halve mille uitgegeven aan een stuur. Koop er dan minimaal een fatsoenlijke Wheel Stand Pro-standaard of Playseat bij. Je parkeert je Ferrari ook niet op straat. Een goede zitpositie werkt bovendien prestatieverhogend.

Fanatec ClubSport Shifter SQ (259,95 euro)

Dit is heel cool. Samen met de schakelindicator op het basisstation sleurt dit je mee het spel in. Met een schuifknop wisselt de Clubsport Shifter van H-bak naar sequentiële bak. Met een inbussleutel kun je zelfs de weerstand instellen van soepele roerbak naar strakke klik-klak-bak. De laatste instelling maakt overigens wel wat herrie die op de een of andere manier dwars door deuren heengaat, want irritant kan zijn voor huisgenoten. Op wat lichte speling in de neutraalstand na voelt de schakelpook, net als de rest van de kit, enorm strak aan. Maar waar laat je het ding? Los neerzetten is geen optie, dan trek je ‘m omver. Je kunt een tafelklem gebruiken om de schakelpook naast het stuur neer te zetten. Maar weinig auto’s hebben de pook werkelijk daar staan. Inderdaad: de Fiat Multipla wel. Je komt wederom uit bij een goede standaard of zetel.

Fanatec ClubSport Handbrake (129,95 euro)

Om heel eerlijk te zijn, gebruiken we deze accessoire zelden. Echter is het aantal stijlpunten dat de ClubSport Handbrake toevoegt niet op één hand te tellen. Hij bestaat bijna volledig uit metaal en is eenvoudig te monteren op de shifter, door middel van een ingenieus systeem met schuivende boutjes. Hij werkt uitstekend, maar wordt niet ondersteund door elke game. Bij WRC 7 (PS4) kregen we ‘m niet aan de praat.

Fanatec CSL Elite Steering Wheel P1 voor Xbox (179,95 euro)

Deze Fanatec CSL Elite-bundel is dus geschikt voor de PS4. Maar mocht je nu ook een Xbox One hebben, moet je dan nog een keer meer dan 600 euro uitgeven en een extra kamer inrichten voor je stuur? Nee: Fanatec verkoopt een los Xbox One-stuur (dus echt alleen de hoepel) die eenvoudig op het basisstation monteert. En voilà: dan kun je ineens Forza Motorsport 7 spelen.   Ook hier kun je de knopjes van wisselen voor exemplaren met andere icoontjes.

Pluspunten

– Voelt solide aan, uitstekende bouwkwaliteit
– Uitgebreid instelbaar
– Unieke opties als een schakelindicator en handrem
– Krachtige feedback en soepele bewegingen

Minpunten

– De prijs
– Maar even serieus: de prijs
– Niet altijd 100 procent ondersteund in games (op PS4)
– Een Playseat of dergelijke is eigenlijk een vereiste

Reacties
  1. Stephan zegt op 22 september 2017 om 15:02:

    Die 659,90 is echt niet mogelijk met 3 pedalen EN Loadcell. De 2 pedalen-versie lukt wel net onder de 700 want dan krijg je Bundle-discount. met 3 pedalen niet. Dus weet niet hoe jullie het voor elkaar gekregen hebben? Graag stap voor stap want wil dit stuur al zo lang!

    • Stephan zegt op 22 september 2017 om 15:04:

      Sorry! Het is toch gelukt.. De configurator werkte niet helemaal mee…. THNX! Ga hem gelijk bestellen.

  2. Erik zegt op 19 september 2017 om 11:58:

    ok, maar dit is wel écht leip.. prijsvraagje? 😀

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken