Iedereen wil tegenwoordig heel graag een camper. Ideaal voor de vakantie: je kunt lekker gaan en staan waar je wilt. Het nadeel? Ze rijden vaak op ‘vieze’ diesels en zijn enorm duur. Maar daar komt verandering in, want de Farizon X-Van is hier. Verwar ‘X-Van’ niet met ‘X-Men’, dat is iets heel anders. Farizon is een merk van Geely, het moederbedrijf van bekende merken als Volvo, Polestar, Lotus en Lynk & Co.

Chinese automerken schieten als paddenstoelen uit de grond, en Farizon is daar één van. Daarom een korte introductie van het merk: Farizon werd in 2016 opgericht door Geely en focust zich in eerste instantie op bussen, vrachtwagens, bedrijfswagens en andere voertuigen met commerciële doeleinden – zoals pick-ups.

Hoe groot is de Farizon X-Van dan?

Een van die voertuigen is de Farizon SV, een middelgrote bedrijfswagen, qua formaat vergelijkbaar met een Volkswagen Transporter. Om even een idee te krijgen van de grootte van het apparaat. De X-Van is 5,02 meter lang, 1,98 meter breed en 2,14 meter hoog. Iets groter dus dan de basisbedrijfswagen waarop hij is gebaseerd.

Farizon X-Van camper blauw (2025) zijkant links schuin voor dak omhoog
De bobbel is zwart, mar het idee doet ons wel een beetje denken aan de dolfijnneus van de Fiat Multipla

Dat komt mede door het dak, waarop een tentachtig opzetstuk zit. Deze kun je elektrisch omhoog doen – en uiteraard ook weer omlaag. Afbeeldingen van het interieur zijn er helaas nog niet. Daar zijn wij wel heel benieuwd naar. Handig is in elk geval de V2L-mogelijkheid, waarmee je gewoon elektrische huishoudelijke apparaten kunt gebruiken. Denk aan een airfryer, frituurpan, oven of andere apparaten om bittergarnituur mee te maken.

Techniek van het apparaat

Dan nog even wat specificaties. De Farizon X-Van staat op het GMA-platform van Geely. Hij heeft één elektromotor op de achteras, goed voor 231 pk en 336 Nm koppel. Meer dan genoeg om lekker vlot op pad te kunnen. Het accupakket (LFP-techniek) biedt volgens opgave een actieradius van 460 kilometer. Houd er wel rekening mee dat dit op basis is van de Chinese CLTC-methode, die ongeveer net zo realistisch is als je Tinder- en LinkedIn-profielen samen. In de praktijk mag je blij zijn met zo’n 300 kilometer.

Lees ook: Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Maar dat is niet zo erg, want dit is een camper – voor vakanties. Even laden, en je kunt lekker relaxen in je camper of even ergens lunchen. Of zoiets. En hoewel de specs niet extreem indrukwekkend zijn, is de prijs dat wél. Omgerekend kost hij zo’n 32.000 euro. Gezien de huidige camperprijzen is dat behoorlijk interessant. We zijn alleen benieuwd wat de Nederlandse prijs en actieradius zullen zijn. Die zullen ongetwijfeld hoger en lager uitvallen, respectievelijk.

25 reacties op “Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)”

  1. Ja, mooi allemaal, maar waar ik nou benieuwd naar ben; waar laat je nou die airfryer, frituurpan, en die oven???
    En als je die al mee kan nemen, hoever rijd dat ding dan nog na een avondje snacken?

  2. Ik weet niet wat ik er van moet vinden.
    Goedkoop vind ik hem niet, model vind ik wel mooi.
    Ik rijd al decennia in dezelfde ex Russische legertruck.
    Gekocht voor een prikkie en zelf omgebouwd tot camper.
    Wegenbelasting vrij, en zeer onderhouds vriendelijk

  3. Gooi hem vol met zonnepanelen.
    Lastiger door klap dak om te combineren.
    Maar 1000w moet lukken.
    Wat met mooi weer toch zo’n 30km per dag kan toevoegen.

  4. Camper…als het regent geen ruimte om je kont te keren, ‘s winters te koud met hefdak en geen vast bed, dus elke avond alles weer overhoop halen en airfryers, elektrische apparaten….lekker avontuurlijk ook. Zijn dolblij met onze halfintegraal, vrij staan, geen elektra nodig, heerlijk warm ook in de winter en vaste bedden, wc en douche !

    • Lekker avontuur zo’n half integraal. Logisch ook dat je voor die witte bakken al snel meer dan een ton betaald, en dan wil je er nog steeds niet in gezien worden. Mij lijkt zo’n bussie voor veel mensen toch wat haalbaarder én mooier.

    • Tot 479 km (WLTP stadscyclus) / 376 km (WLTP gecombineerde cyclus), afhankelijk van de rijomstandigheden, belading, configuratie, rijstijl, …

      En dan hebben we het over de ‘kale’ (bedrijfswagen) uitvoering. Zonder ombouw tot een camper. En de grotere batterij (2 variaties).

      Voordeel van deze ‘camper’: veel ruimte voor een busje met camper functies en camperen tijdens het regelmatige laden.
      Van de nood een deugd maken, of zoiets.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear