Iedereen wil tegenwoordig heel graag een camper. Ideaal voor de vakantie: je kunt lekker gaan en staan waar je wilt. Het nadeel? Ze rijden vaak op ‘vieze’ diesels en zijn enorm duur. Maar daar komt verandering in, want de Farizon X-Van is hier. Verwar ‘X-Van’ niet met ‘X-Men’, dat is iets heel anders. Farizon is een merk van Geely, het moederbedrijf van bekende merken als Volvo, Polestar, Lotus en Lynk & Co.

Chinese automerken schieten als paddenstoelen uit de grond, en Farizon is daar één van. Daarom een korte introductie van het merk: Farizon werd in 2016 opgericht door Geely en focust zich in eerste instantie op bussen, vrachtwagens, bedrijfswagens en andere voertuigen met commerciële doeleinden – zoals pick-ups.

Hoe groot is de Farizon X-Van dan?

Een van die voertuigen is de Farizon SV, een middelgrote bedrijfswagen, qua formaat vergelijkbaar met een Volkswagen Transporter. Om even een idee te krijgen van de grootte van het apparaat. De X-Van is 5,02 meter lang, 1,98 meter breed en 2,14 meter hoog. Iets groter dus dan de basisbedrijfswagen waarop hij is gebaseerd.

Farizon X-Van camper blauw (2025) zijkant links schuin voor dak omhoog
De bobbel is zwart, mar het idee doet ons wel een beetje denken aan de dolfijnneus van de Fiat Multipla

Dat komt mede door het dak, waarop een tentachtig opzetstuk zit. Deze kun je elektrisch omhoog doen – en uiteraard ook weer omlaag. Afbeeldingen van het interieur zijn er helaas nog niet. Daar zijn wij wel heel benieuwd naar. Handig is in elk geval de V2L-mogelijkheid, waarmee je gewoon elektrische huishoudelijke apparaten kunt gebruiken. Denk aan een airfryer, frituurpan, oven of andere apparaten om bittergarnituur mee te maken.

Techniek van het apparaat

Dan nog even wat specificaties. De Farizon X-Van staat op het GMA-platform van Geely. Hij heeft één elektromotor op de achteras, goed voor 231 pk en 336 Nm koppel. Meer dan genoeg om lekker vlot op pad te kunnen. Het accupakket (LFP-techniek) biedt volgens opgave een actieradius van 460 kilometer. Houd er wel rekening mee dat dit op basis is van de Chinese CLTC-methode, die ongeveer net zo realistisch is als je Tinder- en LinkedIn-profielen samen. In de praktijk mag je blij zijn met zo’n 300 kilometer.

Lees ook: Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Maar dat is niet zo erg, want dit is een camper – voor vakanties. Even laden, en je kunt lekker relaxen in je camper of even ergens lunchen. Of zoiets. En hoewel de specs niet extreem indrukwekkend zijn, is de prijs dat wél. Omgerekend kost hij zo’n 32.000 euro. Gezien de huidige camperprijzen is dat behoorlijk interessant. We zijn alleen benieuwd wat de Nederlandse prijs en actieradius zullen zijn. Die zullen ongetwijfeld hoger en lager uitvallen, respectievelijk.

46 reacties op “Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)”

  1. Doen jullie maar lekker wat jullie willen ik ga naar een hotel. Schone bedden, lakens, warme douche en / of bad en smorgens een zalig ontbijtbuffet. Wat een geklungel, zo’n
    lelijk ding..

    • Hahaha gelukkig wil niet iedereen de vrijheid en luxe van een camper, die slapen liever op een matras waar de halve wereld op heeft liggen zweten en staan in de douche waar al velen hun zweet hebben afgespoeld. Deze camper is me veel te klein. Wij willen al die luxe gewoon in ons huis op wielen waarmee we overal kunnen komen zonder al die andere hotel gasten om ons heen

    • Ha, je hebt helemaal gelijk. Als ik met mijn vrouw nog wel eens een hotelletje boek, denk ik aan de camper die we hebben, met het alleen door ons beslapen bed. Veel mensen denken er niet over na. Een eigen matras meenemen is helaas geen optie.

  2. En weer een Chinees. Kan er ook gewoon niet echt aan wennen ofzo dat Volvo al 15 jaar inmiddels Chinees is, zo een legendarisch merk. Maar goed ’t is wat ’t is.

    • Ik dacht net hetzelfde, het is een volgende dieptepunt voor de naam Volvo om in een titel van een artikel met dit ding als zustermerk te worden vermeld.
      Volvo stond ooit voor kwaliteit en veiligheid, sinds de XC40 is dat bijzaak geworden.

  3. Heb net gekeken de prijs in Nederland van de uitvoeringen zonder camper beginnen op 50.000 euro
    Waarschijnlijk komt er dan nog 32.000 euro bij voor de camper uitvoering
    In Nederland zal in de rest van Europa wel goedkoper zijn

  4. Nu staan waar je wilt ?voor overnachting?
    Neen hoor ..
    *camperstop – doorreizen (maar met faciliteiten …oa. bewaking/toilet/stroom)
    *kampings ( met reservatie ? )
    Uw keuze “to be free”

    • Wij reizen al jaren met een camper door Europa, en we hebben nog nooit op een camping gestaan. U weet blijkbaar niet waar u het over heeft. Vrij en gratis parkeren is in europa ook gewoon heel normaal. Daar heb je prima apps voor. Als je met een camper van camping naar camping rijdt, dan ben je echt niet goed bezig…..

      • Een echte nederlander , als het maar niks kost . Is trouwens onzin dat je overal kan staan . Vergeet je 4 rietjes niet voor als je een drankje moet kopen !

      • Dat gratis overnachten/parkeren is helaas een zeldzaamheid geworden in Europa. Ga daar maar niet van uit. Tegenwoordig moet je al voor 15.00 uur bellen om een plekje te bemachtigen. Wat is er mis van camping naar camping, een stuk beter dan van betonvlakte naar betonvlakte

  5. Laat dat gewoon aan de snackbar over dan blijft je camper lekker fris
    Of snack gewoon niet, beter voor je aderen en hart

  6. Ja, mooi allemaal, maar waar ik nou benieuwd naar ben; waar laat je nou die airfryer, frituurpan, en die oven???
    En als je die al mee kan nemen, hoever rijd dat ding dan nog na een avondje snacken?

  7. Ik weet niet wat ik er van moet vinden.
    Goedkoop vind ik hem niet, model vind ik wel mooi.
    Ik rijd al decennia in dezelfde ex Russische legertruck.
    Gekocht voor een prikkie en zelf omgebouwd tot camper.
    Wegenbelasting vrij, en zeer onderhouds vriendelijk

  8. Gooi hem vol met zonnepanelen.
    Lastiger door klap dak om te combineren.
    Maar 1000w moet lukken.
    Wat met mooi weer toch zo’n 30km per dag kan toevoegen.

    • Dat gratis overnachten/parkeren is helaas een zeldzaamheid geworden in Europa. Ga daar maar niet van uit. Tegenwoordig moet je al voor 15.00 uur bellen om een plekje te bemachtigen. Wat is er mis van camping naar camping, een stuk beter dan van betonvlakte naar betonvlakte

    • Klopt Democrat, Ursula censureert bepaalde zinnen, kijk maar: ****** ****** spatel ******** ******* forelkuit ****

      Verder leuk campertje, actieradius stimuleert ook dagjes stoppen op weg naar je bestemming.

  9. Camper…als het regent geen ruimte om je kont te keren, ‘s winters te koud met hefdak en geen vast bed, dus elke avond alles weer overhoop halen en airfryers, elektrische apparaten….lekker avontuurlijk ook. Zijn dolblij met onze halfintegraal, vrij staan, geen elektra nodig, heerlijk warm ook in de winter en vaste bedden, wc en douche !

    • Lekker avontuur zo’n half integraal. Logisch ook dat je voor die witte bakken al snel meer dan een ton betaald, en dan wil je er nog steeds niet in gezien worden. Mij lijkt zo’n bussie voor veel mensen toch wat haalbaarder én mooier.

    • Tot 479 km (WLTP stadscyclus) / 376 km (WLTP gecombineerde cyclus), afhankelijk van de rijomstandigheden, belading, configuratie, rijstijl, …

      En dan hebben we het over de ‘kale’ (bedrijfswagen) uitvoering. Zonder ombouw tot een camper. En de grotere batterij (2 variaties).

      Voordeel van deze ‘camper’: veel ruimte voor een busje met camper functies en camperen tijdens het regelmatige laden.
      Van de nood een deugd maken, of zoiets.

        • Onjuist, Volvo is volledig autonoom in de ontwikkeling van de auto en de meeste auto’s worden gewoon in Zweden/Europa gemaakt. Onze C40 wordt in Genk gemaakt.
          R

          • Tussen Gent en Genk ligt zo een 150 km. Geniet was Ford. Al enkele jaren op de schop daar. Volvo zelf wordt inderdaad veel in China gemaakt. Alles wat Ev is, echter nu wordt dat kleine dure EV tje ook in Gent gemaakt. Mensen spreken nog over Volvo zoals vroeger maar in in het Nederlands dezelfde Chinese waarop heel NL merkt.

      • Hopelijk denken mensen na voordat ze kopen. Afhankelijk zijn van landen met een dictatuur kan niet waar milieu en mensenrechten niet tellen. En zeker zo belangrijk laten we zorgen dat onze Europese maakindustrie en daarmee onze banen en welvaartblijft bestaan. Koop in alles dus Europees!

Laat een antwoord achter aan Kwesties Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear