De Italiaanse taal is perfect – molto bene – om doodgewone woorden te vertalen naar poëzie. ‘Vierdeurs’ wordt ‘Quattroporte’. ‘Rooie kop’ wordt ‘Testarossa’. Deze nieuwe ultra-GT van Ferrari heet in goed Nederlands ‘Twaalfcilinder’. Maar in Maranello hebben ze liever dat je hem Dodici Cilindri noemt. Op papier mag je hem ook de Ferrari 12 Cilindri noemen. De auto komt gelijk ook als open Spider.

De nieuwe 12 Cilindri is een onmiskenbare viering van Ferrari’s favoriete motor: de grote V12. Het grote nieuws is dat Ferrari nog altijd niets wil weten van turbo’s en deze nieuwe auto krijgt ook geen hybridesystemen. Het merk vertelt wel dat ze de ‘meest geavanceerde emissiereductie technologie’ moesten toepassen om dit ding door alle keuringen te krijgen.

Ze moesten de V12 minder luid maken

Door alle emissie- en geluidseisen produceert de nieuwe Ferrari helaas nog maar 72 decibel, al kan daar achteraf genoeg aan gedaan worden. Wat Ferrari wel heeft gedaan, is meer focussen op het geluid van de V12 in de cabine. De tonen in het middengebied zouden rijker dan eerst en beter hoorbaar zijn in het interieur. Deze auto is meer voor de bestuurder, en minder een crowd pleaser.

De 6,5-liter V12 deelt zijn genen met de motor uit de 812, maar de 12 Cilindri krijgt lichtere titanium drijfstangen en gesmede zuigers zodat ie sneller in de toeren klimt. Het vermogen is 830 pk, het koppel is 678 Nm en het maximale toerental is 9.500 toeren per minuut. De 0-100-tijd is 2,9 seconden, de 0-200-tijd is zo’n 7,9 seconden en de topsnelheid ligt boven de 340 km/u.

Voor de kritische lezer: de nieuwe Ferrari is inderdaad even krachtig als de 812 Competizione en niet heel veel sneller dan de 812 Superfast, maar pure snelheid is niet het doel van deze GT. De Ferrari 12 Cilindri’s hoofdtaak was het in leven houden van de twaalfcilinder. Geen makkelijke prestatie in deze tijden. Wil je snelle acceleratie, dan kun je een SF90 kopen samen met een spuugzakje.

Het uiterlijk van de 12 Cilindri

De styling van de Ferrari 12 Cilindri is radicaler dan je gewend bent van modellen met de motor voorin. Het donkere masker op de neus doet denken aan de 365 GTB/4 Daytona. Mag je deze strip in de kleur van de auto bestellen? Designbaas Flavio Manzoni geeft daar het meest Italiaanse antwoord op: ‘Over mijn lijk’. Deze strip is dus altijd zwart vanuit de fabriek.

De hoeken van de achterkant komen tussen 60 en 300 km/u omhoog voor 50 kilo downforce op de achteras. Niet de hele achterkant komt omhoog, want dat zou teveel ruimte kosten van de kofferbak. Die is trouwens 270 liter, genoeg voor een golftas. Door onder meer de actieve aerodynamica is het gewicht iets toegenomen met bijna 40 kilo. Droog weegt ie 1.560 kilo. Rijklaar dus nog zo’n 100 kilo meer.

De achterwielen van de Ferrari 12 Cilindri sturen mee en de wielbasis is 20 millimeter korter dan de 812. Hij zou dus scherper moeten sturen dan zijn voorganger. Daarnaast kun je met de Side Slip Control-software keurig een bochtje zijwaarts nemen. De automaat heeft trouwens een dubbele koppeling en het vermogen gaat naar de achterwielen.

Gelijk ook als Ferrari 12 Cilindri Spider

Het interieur is minder radicaal dan de buitenkant. De passagier krijgt zijn eigen scherm en het scherm van de navigatie zit laag op het dashboard. Daarin zit nu ook de bediening van de verwarming. Je kunt de 12 Cilindri direct ook als Spider bestellen. In 14 seconden verdwijnt het dak met een druk op de knop achterin. Volgens Ferrari kun je met 200 km/u zelfs nog een normaal gesprek hebben met het dak open.

  • Ferrari 12 Cilindri en 12 Cilindri Spider
    Foto: © Ferrari
  • Ferrari 12 Cilindri Spider schuin voor
    Foto: © Ferrari
  • Ferrari 12 Cilindri Spider zijkant achter
    Foto: © Ferrari
  • Ferrari 12 Cilindri Spider zijkant
    Foto: © Ferrari
  • Ferrari 12 Cilindri Spider interieur
    Foto: © Ferrari
  • Ferrari 12 Cilindri en 12 Cilindri Spider
  • Ferrari 12 Cilindri Spider schuin voor
  • Ferrari 12 Cilindri Spider zijkant achter
  • Ferrari 12 Cilindri Spider zijkant
  • Ferrari 12 Cilindri Spider interieur

Wat kost de nieuwe Ferrari 12 Cilindri?

De prijzen beginnen bij 395.000 euro voor de coupé. Liever de Spider? Dan wil Ferrari 435.000 euro zien. Let op: dit is nog zonder de Nederlandse belastingen. De uitstootcijfers zijn nog niet bekend, maar de BPM zal ongetwijfeld ergens rond de ton zitten en dan mag je ook nog 21 procent BTW rekenen. Daar zullen de kopers niet van op- of omkijken.

Reacties

  • Chris heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Mooi model en qua exterieur duidelijk anders dan zijn voorgangers. Daar kan de concurrentie (voor zover die er is) heel wat van leren (McLaren, Bentley).

    Reageer
  • Honda 33 heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Mooi dat Ferrari de 12cil in ere houd. Is ook wat rustiger kwa ontwerp dan zijn voorganger. Alleen de achtkant is wat minder geslaagd

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    De achterkant is een drama. Blijf het oveigens jammer vinden dat ze zijn afgestapt van de vier ronde achterlichten. Was toch een signatuur vond ik.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)